ouppmärksam häst?!!!!!!!!!!!!!!!!

L

lccnChich

Hej! jag har ridit barbacka på en väldigt pigg dponny på ridskolan en längre tid nu. (han är korsning av gotlandsruss och arab). Men har fortfarande ett problem. När vi skrittar eller travar är han hur lydig och snäll som helst. (fast iblans lyssnar han inte på mig och följer bara efter hästen framför i ridhuset).
Men när vi ska galoppera på volterna så kan det gå lite si och så. Han lyssnar på mina fattningar men han saktar lätt av och börjar slängtrava, och då går det INTE ALLS att sakta ner honom på egen hand, då blir jag stark i handen och i benen då jag använder sätet. Sen när han galopperar igen så är jag spänd i kroppen vilket ger mig dålig takt och då saktar han av igen.
Finns det något jag ka göra för att få honom lite lugnare och mer koncentrerad på vad jag ber om, så att jag själv kan slappna av lite mer och själv bestämma takt och tempo?
Visseligen har han bra och dåliga dagar, vissa dagar går det utmärkt vissa dagar inte lika utmärkt. Dessutom så går det mycket bättre om jag fattar själv, dvs på spåret utanför de andra medans de skrittar. TIPS SNÄLLA!?

Sv: ouppmärksam häst?!!!!!!!!!!!!!!!!

Det låter nästan som om han är lite uttråkad. Jo, jag vet att man inte kan göra det som riktigt behövs när man rider på ridskola, men du kan göra många volter, halvhalter m.m. så att han blir mer alert på vad som händer. :laugh::)

Håller med Pancakes, fråga instruktör om hjälp. Om du redan gjort det, vad sa h*n?

som dom andra säger, vad säger instruktören och varför rider du barbacka?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 773
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka