Ouppfostrad ponny

Sv: Ouppfostrad ponny

du måste visa vem det är som bestämmer, tyvärr ganska mkt "våld". :/ men du får visa hästen vad som är fel och rätt, när du använder lite "våld" för att visa vem som bestämmer så får du INTE slå till hästen i ansiktet. då blir hästen ansikts skygg. Även om det är våld. så var försiktig och Glöm inte att berömma hästen när den gör ngt bra. Annars om du använder "våld" och inte berömmer hästen när den gör rätt, kan det gå fel. hästen kan bli rädd och skygg, mm.

*KL*

Hejsan,
jag tycker helt ärligt att du ska ta hjälp av en kunnig människa i din närhet, och jag föreslår en erkänt duktig NHmänniska faktiskt.

Det låter som om du behöver träna dels respekt, dels tillit med din häst.

Sen ang. det här att våld inte löser någonting. Ofukuserat otydligt våld som bara är aggressivt löser inget nej, men EN tydlig, skarp markering i samma stil som en ranghög häst ger en ranglåg häst fungerar. Du ÄR den ranghöga hästen och SKA markera Tydligt när den ranglåge tar sig ton - EN skarp tillsägning, inte mer. Precis som Anneli skrev.

En respektlös häst är farlig, och du kan INTE pussa och gulla en häst till att respektera dig. Tyvärr.

I Mats Mellbergs lärobok "hästhållning i praktiken" kan du läsa om Käppmetoden...elle så förstår du på namnet vad den innebär..
Sj ska jag bruka den på min provsmakande häst om jag hittar en lämplig käpp:devil: ;)

Varför?? Jag förstår nog inte riktigt ert resonemang. Har själv varmblod med nerverna utanpå. Hon klarar numera att stå på gången. Men när vi fick hem henne reste hon sig, hängde sig i repen, steppade omkring som en tok! :crazy:

Men hon är väldigt "laddad" och stressig i sin natur. Det vi gjorde med henne var att vänligt men bestämt tala om för henne att på gången står man still. Det tar lite tid att få på alla saker, eller borstas etc. Nu fixar hon det relativt bra.

Nu till min fundering... lämna hästen på gången och gå ut därifrån?? Jag tror knappast att hästen steppar runt och stressar för att den är dum?! Och den blir ju knappast mindre steppig...
:confused:

Vissa hästar gör sådär p.g.a. uppmärksamhet. Eller så är de vana att folk alltid är runt dem och liksom "stressar upp dem". Har stött på ett antal travare som hoppar runt på gången för att dem blir stressade (fart och fläkt- på med sakerna snabbt för nu är det träning!). Går man runt och gör andra saker och låter bli att lägga ned energin för att skrika/skälla på dem för att stå still och slippa bli nedtrampad lär sig hästen tillslut att den får ingenting alls ut av att flänga runt på gången för ingen bryr sig om det- tillslut brukar dem ge upp. Det funkar ju precis lika bra om du står brevid och bara är tyst medan hästen hoppar runt men det kan ju också riskera att hästen bara trampar ner en av orespekt.

Att skälla på hästen gör den ännu mer stressad- visst funkar det men för hästar som är "nerviga" skulle jag inte rekommendera det. Att du säger att din häst funkar "relativt" bra kan vara resultatet- skulle du istället bara ignorera dumheterna så kanske hästen skulle tröttna. Däremot om hästen skulle få för sig att bli dum (sparka eller gå in i dig) då markerar man att det tolereras inte.

Det låter som ponnyn behöver sättas på plats. tyvärr så brukar detta kräva en del lätt "våld".

Höll med om allt det andra som skrevs men reagerade lite på citatet ovan. Håller inte med där. Hade börjat från marken helst i en rundpaddock eller liknande där man kan öva massor med ledarskapsövningar utan lätt "våld". Men det viktigaste är som sagt att TS tar hjälp av någon kunnig på området.
TS- Lycka till, som någon skrev, ett sådant beteende är väldigt frustrerande....

jag kör detta knepet mot nordisen jag hyr, han är ganska nafsig och har väll bara mig själv att skylla på men nu har jag slutat mata från hand och varje gång han nafsar elelr buffar så skuter jag fingret på nosen inte hårt eller så men markant han fattar nu att jag inte vill och dt går mkt bättre :)

Jag hade först tagit itu med hur hon är när du leder henne.

Enligt min åsikt måste du försklara för henne att du inte tellererar hennes beteende.

När hon går på dig, putta iväg henne, hon ska helst backa hon håll på så tills hon förstår att hon det inte är acceptabelt att gå över dig, börja med det gå in i paddocken och börja gå, putta henne bort, prata inte med henne och titta inte henner i ögonen, nä hon hart backat undan, gå fram igen, går hon på dig igen så gör samma sak igen, gör det tills att hon tröttnar, du vet att hon har förståt att du är hennes ledare när du kan gå framför och hon går på löst grimskaft brevid eller bakom dig och hon stannar när du stannar.

Tycker att denna övning ä rväldigt bra! Men ta dig tid, och gå abslut inte in i stallet förren du har fått resultat och det ska vara lugn och ro de första gångerna.

Min ponny som jag haft nån månad nu är ouppfostrad så det ryker om det .. Hon går rätt över en, vägrar stå still en sekund och igår så mockade jag undan vad hon skitit ner på gången då ser jag bara en hov flyga just ovanför huvudet! Och sen så står hon själv inne i stallet så backar hon tills det tar stopp i kedjorna sen hoppar hon framåt.. Nån som har nåt tips till den ouppfostrade ponny ? Annars är hon en dröm och rida osv. och hon är inte ett dugg rädd av sig. Hon är bara dominant ... :mad:

Jaa, det där låter ju inte världens roligaste, men som kanske vissa andra har sagt så ska du kunna ge henne komando INTE hon.
Jag har själv haft lite jobbigt med min häst först i början men inte att han sparkades eller så. Men gör så här att du ska visa vem som bestämmer.
När du leder in eller ut henne ska du ALLTID:mad: gå först, om hon försöker gå före eller över dig ställ dig framför henne men så att hon ser in i ryggen på dig och viffta med armarna åt varsitt håll rakt ut och det gör inget om det svänger med grimskaftet, det gör bara hästen uppmärksam. Varje gång kan du också öva på "backningsmetoder" så att hon lyder och respekterar dig :bow:. Ställ dig framför henne så du tittar på henne och säg BACK och ta upp båda händerna och visa vad du vill. Om hon inte backar stampa i marken och viffta med händerna mot henne. Om inte, ge tryck på nosryggen med handen tills hon backar för att de vill gärna komma undan tryck, du kan även tryck på bogen.
Du kan även göra "flyttövningar" genom att visa upp den handen på den sidan hon ska flytta sig från. Ge tryck på den sidan hon ska flytta sig från, som jag sa de undviker tryck.
Hoppas det kommer att fixa sig! :)

gå in på Monty Roberts hemsida finns även på svenska med Ann Lindberger hon kan hjälpa dig med detta. www.montyroberts.com
Lycka till. Vad förbannad man blir när dom beter sig så.

Såg en film om honom och när han gjorde sånt (hästen ska springa runt en och sen ska man erbjuda den att följa en) i en rund padock. Jag gjorde det med min förra ponny och det funkade faktist! :)

Ta hjälp av någon att träna på nh just den där biten med att leda och att hon springer över dig. I stallgången så kan du börja med att prova att inte göra något åt hennes beetende utan låta henne hålla på tills hon blir less kan visserligen ta en låång stund, funkar på vissa men inte alla annars får du träna nh där också.

Lycka till med ponnyn

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 227
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar