A

aprillan

Var ute o red igår...sen hände nåt oväntat! Trots att jag har martingal på hästen ,så lyckades hon slänga upp upp huvet och träffade olyckligtvis mej i hakan! Den blev en räjäl smäll...och jag fick ett jack på 1 cm. Så det blev akuten ..men endast 1 stygn! Vad kan ha hänt? Ska sådant kunna hända?
har ni några tips på hur hon inte ska kunna slänga upp huvet?

Sv: Otur =/

Hej.

Det var ju olyckligt. Det enda jag kan säga av egen erfarenhet är att chambon är det enda som hjälper mot sånt. Jag har haft två hästar som haft egenskapen att slå ryttaren ur sadeln. Bägge var arabkorsningar, inte för att det kanske spelar någon roll vilken ras, men dom har ju färre kotor så kanske att som har lättare för att kasta bak huvudet.
Jag red då med chambon varje gång jag red i ca 6mån sedan har ingen av hästarna ens försökt att kasta med huvudet. Bara longera hästen innan om den inte är van vid chambon så du slipper ta den dusten från sadeln.

Sv: Otur =/

Det bästa är väl att lista ut i vilka situationen hästen slänger upp huvudet och sen förebygga utefter det.

Och sen ska man väl inte luta sig framåt så mkt att man blir knockad trots martingal ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: Hazel
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 028
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 122
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka