Otur förra året...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
X

Xeline

...tur iår `?

Hur har det gått för er som hade otur förra året ?
Jag tänker på dig som fick fölet med missbildade ögon.
Jag tänker på dig vars Maloubetföl dog.
Jag tänker på dig vars sto blev amma åt ett skäckföl ..

Och alla andra som inte fick friska föl förra året. Hur har det gått iår ?

Sv: Otur förra året...

Jag stod iof inte med på listan men vi hittade ju vår ena fölunge död ihagen 1½ mån gammal utan synliga fel o skador. Vi betäckte om stoet sent och har sedan dess sålt henne. Hon har nu börjat fylla juver och är beräknad till den 16 juni. Det tog säkert 6 månader innan stoet slutade att vara deprimerat.

Jag stod heller inte på listan ,men mitt sto fick ett dödfött föl förra året. I måndags fick hon ett välskapt stoföl :love: .

aldente igen skrev:
Jag stod heller inte på listan ,men mitt sto fick ett dödfött föl förra året. I måndags fick hon ett välskapt stoföl :love: .

och världens mest sociala också...tror jag :angel:

Ni hamnade under "alla andra" dvs de jag inte minns exakt...

Underbart att höra att ert sto fick en frisk fölunge iår. Hoppas att alla andra också fått friska föl !

Då hoppas jag att jag kan svara positivt nästa år.

I år förlorade jag både ett ponnysto och hennes föl. Nu har vi precis betäckt ett sto (som ej haft föl på flera år). Håll tummarna!!! :idea:

Jag läste om dina shettisar, jättesorgligt att du inte hann rädda lill-killen heller.

Jag håller tummarna så det knakar att du har en finfin fölunge nästa år !

Min otur har definitivt fortsatt i år...

Mitt sto som förra året var amma till ett skäckföl (efter att förlorat sina tvillingar) fick i år en jättefin svart hingstunge... som dog efter 6 timmar. :cry: Vi försökte låta henne bli amma i år igen, men det gick tyvärr inte. Hon knöt inte an till det nya fölet. (jag kände att jag inte orkade ha hand om en dyr travarfölunge utan lät stoet åka till fölet och stoet fick nog inte det lugnet hon behövde) Hon har dessutom blivit väldigt förändrad i sitt humör och därför kommer jag inte att betäcka henne igen och troligtvis får hon sluta sina dagar i höst. Jag får glädjas åt att hennes enda levande avkomma skötte sig på treårstestet i alla fall.

Stoet som fick en jättefölis i felläge (dessutom född med inåtvända ögonfransar) förra året tog sig inte på totalt 5 försök med 2 olika hingstar. Hon behövde förmodligen tid för att läka ordentligt även om veterinären sa att hon var ok.

Har dessutom haft ett sto som kastat i åttonde dräktighetsmånaden.

På 3 betäckta ston 2004 har jag inte fått en enda nu levande fölunge.

Lill / Stall Nöbbeled ( som inte vet om hon kommer att betäcka i år eller fortsätta över huvud taget)

Jamen det är ju helt otroligt. Vilken förskräcklig otur du har ! Det måste ju vända snart.

Vad hände med fölungen som dog iår `? (du behöver inte svara om du inte vill!)

Usch vad trist och jobbigt för dig ! Kan du inte tänka om då och kanske sälja dem hästar du har och köpa ett nytt avelssto eller två ?

En av mina patienter ( han hade amputerat båda benen och hade kroppen full i cancer ) sa en gång till mig: - " Även när himlen är som mörkast ovanför våra huvuden så är det alltid ljust vid horisonten ! Och du lilla gumman se till att så att du njuter av varje stund i ditt liv när det går dig väl och skulle något gå dig emot eller du möter sorgen på din väg genom livet - stanna då upp och andas men lägg inte ner någon större enrgi på att förbanna det du ändå inte kan göra något åt med din vrede eller dina tårar- det är inte värt det"...

Han föddes med hjärnskada eller fick han en hjärnblödning i samband med fölningen. Han var helt pigg och normal den första halvtimman sedan började jag misstänka att något var fel. Han "betedde" sig inte som en normal fölunge. Hna hade ingen sugreflex, kunde inte stå på sina ben, reagerade inte på ljus och inte heller på känsel. Veterinären avlivade honom efter 6 timmar och då var han påväg in i medvetslöshet. :cry:

Lill / Stall Nöbbeled ( som tycker hon anstränger sig för att göra rätt... och ändå går det på tok! )

Vilken vacker text.. Det var en mycket klok och vis man som sa detta till dig.

Jag har två ston kvar som jag fortfarande känner att jag vill försöka med som fått fina föl innan även om ett av stona är 18 år och börjar bli lite till åren.

Dessutom har jag ju 3årsstoet kvar efter det stoet som jag ska ta bort nu till hösten. Jag ska inte betäcka treåringen i år tror jag utan vänta något år till eftersom hon är väldigt valpig fortfarande.

Lill / Stall Nöbbeled ( som älskar hästar, men är något trött på dem för tillfället )

Usch ! Var det en normal fölning eller var den oväntat krånglig och besvärlig ?

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Suck...jag vet vad ni menar...ibland känns det bara som om livet är lite för mycket... hur mycket olycka kan en människa drabbas av på en gång utan att bli "idiot"???

Håller tummarna för er att det vänt nu!!!

Det var en jättesmidig fölning..... Stoet var lugnt ända till vattnet gick ca 3:05 och hela fölungen var ute 10 minuter senare.

Jag hade ju precis andats ut av lättnad... när jag märkte att det var något fel :( Jag hade haft mer förståelse om det hade varit en svår och utdragen fölning, men allt gick ju så bra ända tills han skulle börja resa sig och vara "normal"

Lill / Stall Nöbbeled

Sv: Otur förra året... Tvärtom

Vårt gammelsto (som vi inte äger längre) fick ett fint hingstföl förra året, i år så födde hon ett svart stoföl e Akribori, men tyvärr så gick inte fosterhinnan sönder (äägaren var endast borta två timmar) så fölet dog av syrebrist (hjärtat slog fortfarande när ägaren kom å hitta fölet, men de fick aldrig igång andningen :cry: )

Så nu e de jättesynd om vår gammelmärr och ägare :cry:

Sv: Otur förra året... Tvärtom

Hej! anatar att det var mitt Maloubet föl du menar! :-) i år har stoet fått ett friskt och jättefint hingstföl e: Casa Grande! Jag är överlycklig, båda våra fölningar i år har gått bra!

Kan tillägga att jag av en slump var över hos grannen som nyss fått föl, såg genast att fölet hade problem med träcket (vilket mitt maloubet föl dog av) Denna fölunge var då 17 timmar gammal och ganska illa däran uppsvullen mage osv, jag hämtade klyx och efter en flaska av det och motion så fick fölungen ut allt och mår bra idag, ägarna förstod inte att det var kris så hade jag inte varit där så hade den nog inte klarat sig, med detta vill jag säga att utav allt ont kommer det något gott! :-)

Mvh Hanna

lånar knapp

Min veterinär säger att det varit ovanligt många dödfödda fölingar i år, och även föl som dött snart efter födseln. :cry:

Ja min veterinär säger detsamma.
Han sa att han aldrig tidigare hade haft så många fellägen och förlossningar med komplikationer som i år. Gällde både nöt och häst. Detta sa han till mig ca 2 veckor innan mitt sto skulle föla så jag var jättenervös. Men han lämnade också ut sitt privata mobilnummer och sa ring omgående om förlossningen stannar av eller om den drar ut på tiden.
Men som tur var gick allt bra med mitt sto.
Undrar vad som kan påverka det?

Hörde att vissa trodde det berodde på dålig hökvalite. Var ju absolut inget perfekt hö år tidigare. Fellägen kan väl iofs inte bero på höet, men döda föl osv. kan ju det.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka