Otur förra året...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
Sv: Otur förra året... Tvärtom

Ja, det var dig jag tänkte på ! Vad glad jag blir att det gick bättre iår ! Grattis !

Vilken tur för din granne att du hade lärt dig något av det hemska som hände förra året !

Hos mig gick det bra förra året. Mitt sto betäcktes om men, resorberade. Sen i januari hade jag ett dräktigt sto på foder som jag skulle köpa. Hon fölade den fredagen den 13 maj och fick ett fint stoföl. I tisdags natt dog stoet i H-bg. Hon fick livmoderinflammation ett par dagar fölning med hög feber. Hon fick dropp och penicillin och blev bra. En knapp vecka senare så blev hon dålig igen. Vet, kom ut och droppade igen, misstänkte insektsreaktion eller ormbett pga stor svullnad på halsen. Hon blev sämre, åkte till H-bg men, för sent. Svullnaden på halsen var en infekterad ven trolig orsakad av kanylen till droppet. Hennes lever la av... Samma natt kom ett sto in med ett dött föl i magen. Vi provar nu med henne som amma men, det fungerar inget vidare. Hon har inga moderkänslor och måste hållas för att fölet ska få dia. Idag verkar det knappt komma någon mjölk så jag vet inte vad jag ska göra med henne. Ska ringa H-bg imorgon för att se hur jag kan tillskottsfodra fölet. Funderar på om jag ska kolla upp en eventuell ny amma. Som det är nu funkar det inte.

Usch stackars dig, jag vet hur det är, jag måste ta bort mitt sto denna veckan och bävar verkligen för det, hon har också ett sto som föddes 14 april alltså 1 månad äldre än din, jag har dessutom ett sto vars föl dog för en vecka sedan 2 dygn gammal, ska försöka para ihop dem. Det finns mjölk ersättning och fölpellets på Granngården.
Ring Ammajouren direkt. Finns tel nr på Asvh hemsida

Sv: Otur förra året...

Ush fy tusan vad jag tycker synd om er där det inte har gått bra!

Jag själv väntar på föl till nästa år om det går som det ska.. men nu är ju jag jätte rädd för allt som kan hända... ush va jobbigt vad har jag gett mig in på..jag med min vanliga otur.. hoppas att min otur har vänt och blir till lycka nu istället!

Kram

Tänkte bara berätta att den lilla nu fått en ny amma genom amningsjouren (tack!). :banana: Körde ner i onsdags och var jättenervös för hur det skulle fungera. Vi gjorde så som de tipsade om på sin hemsida (amningsjouren alltså) och det fungerade hur bra som helst. Det var inga sura miner alls från stoet utan hon brummade och var helnöjd. Fölungen var nog lycklig eftersom hon fick äta så mycket som hon ville och blev ompysslad och tvättad av sin nya mamma. :love: Så nu är jag bara så glad för hennes skull!

*lånar hannas knapp*

Å vad skönt med javills föl!!!

Till er andra - vad hemskt det låter, man blir ju mörkrädd! Jag hade tyvärr inte så bra hö heller i år - fanns inget bra, så mitt fölsto åt det men det gick bra ändå. Hon gick ute på lösdrift ockå ända tills hon fölade en frisk och välskapt unge. Han var dock ganska svag i början så jag och en kompis fick lyfta upp honom för att han skulle dia, sen när han väl kommit igång så gick det fort att klara sig själv. Skönt!

Camilla

Grattis vad kul att det slutade lyckligt!

corzette skrev:
Vårt gammelsto (som vi inte äger längre) fick ett fint hingstföl förra året, i år så födde hon ett svart stoföl e Akribori, men tyvärr så gick inte fosterhinnan sönder (ägaren var endast borta två timmar) så fölet dog av syrebrist (hjärtat slog fortfarande när ägaren kom å hitta fölet, men de fick aldrig igång andningen :cry: )

Så nu e de jättesynd om vår gammelmärr och ägare :cry:

Nu har även hennes hingst blivit borttagen (ett år gammal) :cry:
Han hade fått balanssvårigheter och till slut inte kunnat resa sej...
Låter som Frösöns symptom, men de står bara några mil norr om Sthlm... Tycker så otroligt synd om dem !!!

Hon tog tillbaka gammelmärren (f 80) just för att kunna betäcka å få en ny ridhäst då hennes tidigare valack blev borttagen pga hovbroskförbeningar ( heter de så? )....

Här börjar nästan Alexandra ligga i lä... :crazy:

Köper du inte hö av I? Det har vi gjort (och fodrat med hela vintern) och det var ju otroligt höga värden på det partiet vi köpt av i alla fall.

Sv: Otur förra året...

Vi har haft två dödfödda fölisar i år och vetrinären sa att det har varit mycket abortvirus samt att det är sk "herpesår" i år. De får tydligen rapporter hela tiden om herpesvirus här och där.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 910
Senast: Kristall10
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka