Otto Schumacher sadel

puppan2

Trådstartare
Jag undrar om någon här har erfarenhet av dressyrsadlar från Otto Schumacher ?? Vilken typ av ryggsiluett passar den? Finns det olika bomsiluetter? Hur är sitsen? Finns det någon i Sverige som säljer dessa sadlar? Prisklass???

All info av intresse :bow:.

Sv: Otto Schumacher sadel

Jag fick en sån utprovad till min häst för ca. 5 år sen. Min häst har en ganska kort och rak rygg. Sadeln hade mjukt och fint läder och var väldigt skön att sitta i, djup sits med ganska stora knästöd.

Köpte dock aldrig denna sadel utan en Isabell Werth istället för att jag tyckte att kanalen under Otto Schumachersadeln var lite smal. Priset låg då på 15 000:- och Skara hästsport sålde den.

Åh tack för input :bow:. Lite lustigt ... anledningen till att jag är nyfiken och intresserad av OS-sadlar är att det sägs att de har extra bred kanal och stor/bred anläggningsyta :D.

Så här ser pålle ut:
På stallgången:

I rörelse har han ett enormt ryggsving som gör ryggen helt rak emellanåt:

Någon som har tips på sadel??? Han gillar bred kanal, mycket anläggningsyta och en sadel som ger frihet runt trapezius.

Senast ändrad:

Någon som vet om det är träbom eller syntetbom i sadlarna? Är bossorna stoppade med äkta ull eller syntetull? Äh förresten ... de flesta sadlar är väl stoppade med syntetull i dag verkar det som.

tycker inte dom har bredare kanaler än andra moderna märken i samma prisklass.

dom brukar vara ullstoppade och dynamic modellerna är hyfsat raka utan att vara spikraka. personligen tycker jag dom är lite klumpiga och att man hamnar högt över hästen men sånt är ju en smaksak....

det som däremot lär vara negativt är att märket är mkt litet och rätt okänd, det brukar innebära att sadeln blir svårsåld och har dåligt 2handsvärde. något att tänka på om du tror att du kanske får sälja den igen om några år.

Centaur - tack för inspel :).

Hmmm ... vad synd att det där med bredare kanal inte verkar stämma :cry:. Håller med om att den säkert är svårsåld i andra hand iom att märket är relativt okänt i Sverige vad gäller sadlarna.

Någon som har hör talas om SPIRIG-sadlar?? :D

Jag har ridit några gånger i en Spirig-sadel och pållen älskar den. Även jag älskar den :bow:. Den är dock rätt svår att få tag på .... görs endast tailor-made via tillverkaren som reser runt i Europa och måttar vad jag förstår. Hittar bara en amerikansk hemsida: http://www.spirigsaddlery.com/.

Sadeln till höger på bilden är den Spirig jag testade (kolla bossornas anläggningsyta). Sadeln till vänster är en County.

Någon som har någon erfarenhet av Spirig-sadlar???? :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar