Sv: Otroligt lat och seg häst??
Jag hade en häst som stått på ridskola och var helt less på livet. Gått i ridhus dag in å dag ut. Var som en liten grå sparv när han kom och tittade sig inte ens omkring i omgivningarna. Jag red honom ute i skogen mkt och red dressyr/hoppning utomhus i 6 mån innan jag tog in honom i ridhuset igen.
När han kom blev han inte ens upphetsad över en stor grön äng - som vilken annan häst bara skulle älska att galoppera fort över. Jag fick helt enkelt "tvinga" fram honom. Massa smackande, spö, skänklar och peptalk Tvingade inte ned honom på tygeln utan försökte bara få honom att trava friskt framåt *pust*
Gjorde saker som han tyckte var skoj, hoppa terränghinder ex. I skritt på lång tygel fattade jag galopp, reste mig i fältsits och han skulle genast fatta en explosiv galopp några 50 meter å sen tillbaka t skritt.(fick använda spö i början) Tillsist blev han laddad och gick bara å väntade på galoppfattningen. (Lite attackridning...
)
Nu har det gått 7 månader. Idag är han jättepigg att rida ut på, älskar att galoppera i full fart å att trava friskt långa sträckor. Öronen är alltid framåt å han tittar nyfiket på saker å ting. I hoppningen blir han t o m lite stark och bockar lite, dressyrmässigt är han alltid på hugget och med på noterna även om man fortfarande måste rida fram de riktigt bra gångarterna (han ger inget gratis)
Helt annan häst idag!
Så det är till att vara envis. Rid framåt, tänk framåt, peppa hästen. Sitt inte å knöla ihop honom i onödan, få lite framåtbjudning först.
Har nu lyckats vända två segproppar till piggelinisar så det går!