Otroligt korkad fråga

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Carlaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 072
C

Carlaa

Ja gud va dum jag känner mig, men...

Jag både viltspårar och personspårar med hunden. Så det är inget nytt för honom.

Men går det att lära hunden sniffa reda på katten? och hur gör jag det i så fall? Jag kan ju inte slakta katten direkt. Vore en himla praktisk grej att lära hunden då en av våra två här hemma är en rymmare så då får vi gå till skogs och leta reda på honom lite titt som tätt :grin:

Sv: Otroligt korkad fråga

Vilken kul grej!

Du fäster kisse i ett snöre, sen drar du kisse genom skogen.... nä jag ba skoja!:D

Antigen borde man kunna fästa nåt på katten som hunden kan söka efter, då blir det mer sök än spår, att hunden tar luftvittring på det katten har på sig, en tygbit runt halsen tex. Där du först lärt hunden söka tygbiten, genom vanlig sökträning. Sen får du lära hunden markera tygbiten, inte apportera, det blir ju inte så lämpligt.

Eller om du kan få kisse att gå någonstans en kort sträcka där du vet att i princip bara kisse har gått, sedan be hunden spåra.

Hmmm, tänker vidare. Måste ju finnas nån med andra ideer.

Ja, bra ide där. Enda kruxen kan bli att få katten att gå dit jag vill (nu får jag elaka tankar om kaninsele och koppel. Fy på mig :D)

Om man har en trasa och gnuggar in den ordentligt på katten och sen drar den i backen efter sig (typ som viltspår) kan det funka?

Äh, jag vet inte. Jag får nog fundera ett varv till :grin:

Kan man inte klicka in typ "var är katten". Ungefär som att lära in "var är husse" ;) och sedan försvåra allt eftersom? En medhjälpare kanske kan gosa med katten bakom ett krön eller nåt :D

Lär in grunderna för ID spår/sök, sk doftdiskriminering.

Du behöver ca 7 sockerströare, de skall vara sterila o doftfria inför varje träningsomgång. Man kokar dem o hanterar dem med typ grilltång, de skall lufttorka, eller i diskmaskinen om man diskar dem i den.

Man ställer ut burkarna på rad på golvet, gärna i en ställning, o i en av dem lägger man en påse Yellow Lable (standard att börja med). Bjud hunden att lukta på en annan tepåse, samma sort o led sen hunden i koppel förbi sockerströarna, när den markerar rätt så belöna/beröm, gärna med klicker om hunden är van vid det.
Ta bort hunden o placera om burkarna med hjälp av grilltången, fortsätt några gånger o lägg sedan av.

Gör om hela reningsproceduren från början inför varje träningspass.

När hunden börjar bli säker så kan man successivt minska på mängden teflingor i burken. Sen introducerar man andra doftstimuli.

O sen när hunden förstår att det är olika dofter det handlar om så går du vidare:

Lugga katten o lägg en ordentlig dos katthår i burken, o minska allt eftersom,

Hoppas du förstod min utläggning.

Detta äroxå utmärkt hjärngympa för konvalecerande hundar som inte får röra på sig så mycket!

Jag skulle gjort så att jag tog på katten en sele sen gick en kort bit och sen släppte på hunden...

Alternativt blöta en handduk sen torka av den på katten sen göra exakt som du gör vid viltspår. Sen istället för klöv använda den blöta handduken. Det kommer och lukta stark doft av katt. Sen beror det ju på om den bara ska spåra din katt eller alla katter så får du ju låna andras katter för din katt luktar ju på ett speciellt vis vilket inte grannkatten gör då dom är inne familjer vilket inte annat vilt är.

Jag skulle då ta ett sopskaft sen knyta trasan i ett snöre sen dra det ifrån kroppen så det blir så lite partiklar av din egna doft vid spåret.
Många går ju sen släpar klöven efter sig och får då väldigt mycket doft av sig med i spåret också då vilket inte är önskvärt.

Viltspår efter klöv läggs bäst ut om du rider sen släpar klöven efter hästen då får du mer naturligt spår än att man som person går först. Du kan även droppa blodet från hästryggen.

Varför jag skulle göra så är för att du redan har ett system hunden känner igen. Du har ju samma bitar som i viltaspåret skiljer ju inget på o förfölja kattens doft mot nåt annat vilt.

Se också till att handduken inte luktar parfym av tvättmedlet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 869
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 042
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Tonto
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 298
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.