Otrevliga möten, Vad har ni råkat ut för?

corvette

Trådstartare
Hej !

Jag skulle vilja veta vad ni råkat ut för på era ridturer eller omkring ert stall eller verksamhet.

Tex Utskällningar?, Hagelbössa?, Jagade?, försök att skrämma era hästar?, Häst skit? Taggtråd och farliga hinder utlaggda för att skada er eller er häst? Kumunen? Grannar, Tutande med bilar?.
Det är många som inte gillar hästar och har rätt eller inte rätt att lägga sig i och kanske försöka förstöra, försvåra så gott de kan för er. Alla har nog varit med om det på ett eller annat sätt. Skulle vara kul att höra era berättelser.

Sv: Otrevliga möten, Vad har ni råkat ut för?

Jag hade med min fd nordis till ridskolan där jag red för lääänge sen. När vi var ute i skogen och på väg hem så gick vi förbi en avtagsväg. Givetvis så kommer den en bil. Den står helt still och gr inget, förrän jag och nordis är precis framför, och vi var sist. DÅ tutar den...
Vilken himla tur att han nordis ar lugn (just då i alla fall)... hade kunnat bli värsta olyckan annars...

Det enda jag kan komma på såhär på rak arm är en gubbe med tillhörande hus och hund. När man red förbi där sprang alltid hunden, skällande, upp på vägen och emot oss. Bad man ägaren koppla eller hålla ordning på vovven tyckte han minsann att vi kunde hålla ordning på våra hästar i stället.. :smirk:

I övrigt är de flesta väldigt trevliga runt om där vi rider :bow: Människor hälsar, saktar ner bilarna, grabbar på moppar håller för avgasrören, skotrar tar en annan väg osv. Mycket nöjd! :bow: :)

Var ute barbacka på fd sköthästen och red längs en väg som går som ett L. jag var på ena långsträckan när jag hörde ett skott och när jag kom runt hörnet stod det 3 gubbar me gevär där. I diket låg det en älgkalv. jag hade varit ca 10 meter bort när dom sköt kalven!! som tur är reagerade inte hästen, men jag var ganska skakis sedan...tänk om dom skjutit mig eller hästen,vi var ju precis bakom kalven!!!

Red runt på stallplan en gång för att lära känna ett varmblod jag red,och när vi red mellan två traktorer/ grävmaskiner så svängdes plötsligt skopan runt på grävmaskinen och gick över mig och hästen!! men han var tydligen ganska van vid detta så det var bara jag som höll på att svimma... :angel:

Kom upp på naturreservatet och såg en kille med hund,vilket är en vanlig syn där. men när hunden fick syn på mig och hästen,så kom den skällande mot mig. hästen blir livrädd och vänder rumpan till för att försvara sig. då skriker killen att jag ska ge fan i hans hund!!! :devil: :confused:

Arg gubbe som brukar komma ut och härja lite om han tycker man riden för nära hans hus, eller rider på vägen som leder till hans hus (allmän väg, skall påpekas). Å andra sidan har det väl hänt mer än en gång att han råkat ut för skenande hästar med eller utan ryttare på sina ägor, så en viss förståelse har man ju. Han är dessutom gammal, ensam och sur, och något nöje ska han väl få ha (he he)!

Vi brukar låta bli att rida på vägen, av hänsyn.

Tutande å jagande bilar :eek: Några älgar å renflockar har man ju oxå stött på :smirk: Å så alla j-a tonårs ligister på moppe som ska vara så tuffa å köra snabbt å göra konster när de kör förbi hästarna.Dessutom träffade vi på ett helt gäng med ungar på cykel som slog till hästarna i farten.

Men då fick jag nog, satte av efter dom(mina hästar gillar att jaga barn), å fick fast 2 ungar i en busskur där vi tryckte upp dem mot väggen med hästarna å hotade med att kontakta föräldrar om de inte lovade att aldrig mer göra så mot ngt hästekipage(för det finns hästar som är bra nervigare än mina).Ungasrna var livrädda å det tyckte jag var ett bra straff faktiskt.

Jag och en kompis blev attackerad av en skidåkare en gång när jag var yngre. Hästarna skenade hem och det var väl lika bra, he he.

Fick en nyårsraket efter mig och hästen, nu precis innan nyår.

Det var en galning som kom körande i en bil. Saktar ner en bit brevid oss, personen på passagerarsidan kastar ut något och sen drar bilen iväg i fullt ös.

Raketen small av ca 10 m från oss. Både jag och hästen höll på att flyga till månen av skräck. När vi väl lyckades att sansa oss var bilen låååångt bort och det fanns inget jag kunde göra..

Jag har ett långt hästliv bakom mig och naturligtvis råkat ut för både det ena och det andra.

Bland alla idiotiska saker kan jag nämna två

En karl som var ute och åkte skidor och vi möttes på stigen ansikte mot ansikte. Han var helt vansinning att vi red i skidspåret och det slutade med att han kastade stavarna på hästen så jag flög av. Trots att jag hövligt förklarat att det var i min egen ägandes skog och vår iordninggjorda ridstig som han åkte skidor på. Dessutom upptrampad av hästarna i den djupa snön under flera veckor sen snön föll, så det kan inte ha varit alltför bekvämt att skida på. Men han var väl av den sorten som ansåg att så fort en skida glidit fram på snö, oavsett var, fick ingen rida där.
Jag upplät mark för kommunens skidspår rakt genom skogen och det red vi förståss aldrig i. Tänkte att skidåkarna skulle hålla sig till det preparerade spåret, så vi slapp sådana här konfrontationer. Men det skedde ideligen.

Incidenterna var många. En bidragande orsak var att gården hade "bra läge" dvs alldeles för nära stán och ofta trodde inte folk på mig när jag förklarade att jag faktiskt ägde skogen som vi red i. Jag var visserligen rel.ung, men vuxen med god marginal sedan några år och ibland blev man ju full i skratt att bli kallad snorunge ett antal gånger när jag höll på min rätt. Gjorde inte saken bättre heller att jag red på islandshäst dvs "ponny" i folks ögon.

En annan gång sommartid, fortfarande i egna skogen, upptäckte vi av en händelse (som tur var :eek: ), pianotråd spänd tvärs över stigen. Det var väldigt otäckt och kunde ha blivit ordentligt farligt om vi galopperat just där som brukade göra ibland. Tråden satt ganska högt upp så avsikten var helt klart att skada oss ryttare.

en bärgningsbil som körde jätte fort å jätte nära oss. att en golfare skämtade om min häst å sa att han skulle sjuta en boll på han, då sa ja jätte nöjt "du de här är en rottstainer, ska jag bussa på han?!" då höll de käften antagligen för att de blev chockade. mött nåra i skogen i en bil som hade sex. har blivit jagad av älg också..

har blivit förföljda av ungar på moppe som körde fram och tillbaks och försökte skrämma hästarna. Min kompis mötte en jägare som i princip sa att han skulle skjuta hästen nästa gång han fick se dom (inte hans skog) men annars är det väl ganska bra häromkring..

Två gånger har jag träffat en jäkla Enduroåkare i mörkret på mitt, även annars spattiga fullblod. Mitt hjärta slog i 300 knyck kändes det som..

:confused:

nå det var kring nyår , jag o en kompis sku rida ut,
o så var det nån som sköt en raket så det small nå jävulskt.
hästarna kröp ner i backen o var 1 m helt plötsligt:P

Jag och Tore höll på att råka riktigt illa ut för en tid sen när vi var på väg ut i skogen.Vi skrittade i vägkanten i fullt dagsljus när det kommer en bil och far förbi så nära att stigbygelreflexen nuddar bilen.Min annars så trafiksäkra häst fick spader(kan inte gärna klandra honom) och vi höll på att gå omkull.Vi klarade oss helskinnande men han är fortfarande lite osäker på bilar som kommer bakfrån,men det blir bättre hela tiden.
/Tesso

I mitt gamla stall var man tvungen att rida på vägen en bit för att komma till alla ridstigar. Varje dag hade vi en jä..la gubbe med sin stora flotta mercedes som körde som en tok förbi oss. Jag vinkade o vinkade varje gång för att han skulle sakta ner men icke. Nån gång gjorde han det för att istället precis brevid hästarna rusa motorn och dra på. En annan gång stannade han och frågade vad vi hade för problem. Då bad jag honom att sakta ner när han kör förbi hästar och då fick jag till svar att om kräken inte var säkra nog så fick vi väll hålla oss i skogen. Då blev någon arg.... Nästa dag vi skulle ut och rida laddade jag fickan med hel havre. När gubben kom körande vinkade jag att han skulle sakta ner och jag fick fingret t-baka (mogen 50+). Då tog jag upp en näve havre och kastade den rätt i framrutan. Däcktjut och tvärnit, ut kommer gubben vrålandes att han skulle slå ihjäl mig för att jag hade kastat "sten" på hans bil. Tack o lov för gammeltanten. Fd ackordshäst på ca 600kg backar inte för nått. När matte lägger på skänklarna så plöjer hon rakt fram, över bilen oxå om så behövs, Gissa om gubben var snabbt tillbaka in i bilen igen. Vevade ner rutan och skrek att jag skulle få betala för vartenda repa!!!!. Jag hörde aldrig något mer om det, tacka fan för det, havre ger inga repor. Och trot eller ej nästa gång han körde förbi så gick det vääääldigt mycket lugnare.`
Kram o hej från mig/P

Hmm, har varit med om en hel del saker...

För några år sedan, när jag red en sköthäst, i Det väl bekanta Östanbjörka (där en man i 65-års åldern sköt ryttare med häst, har stått i tidningar å här på buke om det...).

Red jag och min kompis på varsina hästar efter den gamla järnvägs vallen, just den sträckan är avstängd för ALLA motordrivna fordon, (förutom skotrar på vintern), men detta var sommar, vi hade precis skrittat i väg från stallplanen och ut på vallen, när vi möter en bil i hiskelig fart, utan tecken på att väja, får vi med våra pållar hoppa ut på en åker, för att inte bli över körda, och chauffören var ingen mindre än 65-åringen.... :crazy:

Det är flera ggr han har "gjort" saker... siktat med hagel gevär, inte bara på mig å kompisen utan hästägarens ungar som kanske va 5 o 10 år...

Har även fått höra att hästarna gör sådana väääldiga hål i marken när man skrittar på en väl packad grusväg, allmänn dessutom... men men....

det finns folk å så finns det folk :S

//Ewa

Va? Gud så hemskt, sköt han på ryttaren och hästen?? :eek:
Har inte hört talas om det...Fy fan....

Har varit med om många bilister som gasar och tutar när de kör förbi hästar och det är inte vidare skoj. Så jävla onödigt!!! Inte fan gasar de och blåser förbi en älg som står vid vägkanten! En stor häst på motorhuven gör lika stor skada som en älg, DET borde folk tänka på!!!

Juno skrev:
Va? Gud så hemskt, sköt han på ryttaren och hästen?? :eek:
Har inte hört talas om det...Fy fan....

Jupp, han skulle få 5 års fängelse.... men jag vet inte hur det blev med den saken...

han åkte in sen dagen efter va han hemma igen... vart ngt fel med nånting, läste det i tidningen för ngn vecka sen. ändå är det länge sen dtta hände...

Ja, det är verkligen hemskt, med tanke på att han red hästem för att den skulle säljas så hans sambo filmade allt... så det fanns ju bevis iaf....

Gubben åkte dit och sitter nu på öppen anstalt inte allt för långt därifrån, han får permissioner som alla andra och är hemma lite nu och då antar jag.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 866
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar