Otålig häst!

Sv: Otålig häst!

Varje gång han går iväg eller börjar skrapa med hoven så stanna upp honom och backa..
Har en pålle som gör så också...periodvis.

Kanske fungerar att berömma honom mer ?
Anta att han tycker att det är lite tråkigt att bli borstad och att han hellre vill kela med dig. Skrapar han med hoven får han din uppmärksamhet, även om den är negativ. Sen när har står still händer inget, och han trampar runt lite och har din uppmärksamhet igen eftersom du säger till honom. Omedvetet 'belönar' du fel beteende.

Testa (om du inte redan gjort det) att berömma honom då och då när han väl är stilla. Klappa och säg att han är en duktig häst så att han fattar vad du menar, uppmuntra rätt beteende. När han börjar skrapa eller trampa runt så ignorera honom helt tills han står still, då berömmer du honom igen. Det fungerar alltid bättre att hålla sig på plus med hästen genom att berömma det man vill ha istället för att skrika bort det man inte vill ha.

Detta är min teori, och hittills har alla hästar jag hanterat regelbundet stått still på gången och inte skrapat. Kanske finns andra, bättre sätt, men detta funkar iaf för mig.

Hi hi ...måste bara inflika en sak. Min lille pojk som oxå kan vara lite otålig ibland. Ifall man ignorerar honom när han står o skrapar, joxar med grimskaften o så - så till slut biter han matte...... :D för att få uppmärksamheten - ni kan ju gissa om han lyckas få den då :angel:
Det bästa sättet att få honom att sluta joxa med grimskaften är faktiskt att släppa honom lös. Skrapandet motverkar jag genom att säga ifrån på skarpen, kan även dänga till honom med handen ifall han inte lyssnar. Sen är jag förståss jätte noga med att berömma när han är duktig o står stilla. Han står för det mesta snällt stilla men han har sina ryck när han får lite överskottsenergi och då funkar ovanstående hyfsat...

Pansi skrev:
Kanske fungerar att berömma honom mer ?
Anta att han tycker att det är lite tråkigt att bli borstad och att han hellre vill kela med dig. Skrapar han med hoven får han din uppmärksamhet, även om den är negativ. Sen när har står still händer inget, och han trampar runt lite och har din uppmärksamhet igen eftersom du säger till honom. Omedvetet 'belönar' du fel beteende.

Testa (om du inte redan gjort det) att berömma honom då och då när han väl är stilla. Klappa och säg att han är en duktig häst så att han fattar vad du menar, uppmuntra rätt beteende. När han börjar skrapa eller trampa runt så ignorera honom helt tills han står still, då berömmer du honom igen. Det fungerar alltid bättre att hålla sig på plus med hästen genom att berömma det man vill ha istället för att skrika bort det man inte vill ha.

Detta är min teori, och hittills har alla hästar jag hanterat regelbundet stått still på gången och inte skrapat. Kanske finns andra, bättre sätt, men detta funkar iaf för mig.

Tack för svaret! har dock gjort detta sen han började hålla på, jag nästan överdriver berömmen när han står still, och han lyssnar väldigt mycket på rösten och det märks att han gillar när jag gör det. :)

caballus skrev:
Jag skulle gissa att hästen blir uttråkad och därför börjar fåna sig och skrapa med hoven i marken och kräva uppmärksamhet. Oftast så får den ju det också, genom att du går och skäller på honom när han inte står still :idea:

Det enda som funkar i längden är att helt enkelt Ignorera.
Ge honom lite responsabilitet, t.ex. börja träna att ha honom lös på gången. Lägg grimskaftet runt halsen och gå därifrån. Går han iväg så backa tillbaks honom.
Skrapar han i marken så ignorera det.
Fast du måste gå in med den här mentaliteten också och Förvänta dig av hästen att den beter sig på ett visst sätt, kräva det. Precis så som han för tillfället kräver din uppmärksamhet när han är uttråkad.

Tar ett tag att få styr på, men funkar i längden.

Ignorera låter logiskt.. för så gör man ju med hundar. Men å andra sidan, ska jag låta han hålla på att skrapa sönder golvet? han lär väl tröttna nån gång men å andra sidan så sätter det sina spår i golvet... :crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka