osvettig ryggrad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AlterPride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 721
A

AlterPride

jag blir lite fundersam.
Har en westernsadel till min kuse som ska passa.
Den utprovad och han går bra med den (han säger ifrån om något är fel)
Men idag nör jag avar på clinic såg jag att vissa (såg bara en avsadlad häst) var svettig över hela ryggen (där padden legat)
medans min är torr efter själva ryggraden.

Då de var väldigt varmt idag och med 5 cm padd så blir han ju svettig över allt annars där padden ligger utan just där.
Är de min eller hennes sadel som de är något "fel" på?

Eller?

förövrigt så skulle instruktören ha sagt till om hon tyckte att sadeln hade suttit illa (hon gjorde de till en annan där sadeln var för trång och mitt amatör öga såg inte de)

vad säger ni?

Sv: osvettig ryggrad

min häst blir inte svettig längs ryggraden men över allt annars. han har ett fårskinnspad som är rätt stor (fyrkantig formad vid kanten) och ett schabrak och när det är så här varmt så bli han svettig under hela sadeln men inte vid ryggraden.

det tolkar jag bra, eftersom då ligger det inget emot ryggraden som gör att han blir svettig där. sen annars om de får torra fläckar tex bakom manken betyder det ju att det trycker för mkt där, inte att inget ligger emot.

men denna på din kurs, under w-sadlar har man väl väldigt tjocka paddar? kanske padden var så tjock att det inte blev en tunnel för ryggraden, och att hästen då blev svettig där, fast det kanske bara var padden och inte sadeln som tryckte?

lite funderingar från mig...

ja den andra som hade hel svteiig häst vet jag också har en passande sadel men har en "ulligare" padd.
Det kanske var de som gjorde de?

för jag tänkte också att de var bra för man vill ju som sagt ha ryggraden fri

Ligger padden an längs ryggraden?

Kan vara så att hästen blev svettig där padden legat. Hennes padd kanske låg an PÅ ryggraden, medans din inte gjorde det?

:bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej. Har en arab med sadel problem. Har haft många sadlar genom våra tre år. Har provat flera sadlar som enl utprovare ligger korrekt...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Faxen
·
Western Jag ska köpa en western sadel till mitt arabsto. Har inte hållit på med western så mycket förut ( ridit några lektioner, men det var...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: Grålly
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig... 2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: jenny82
·
Utrustning Jag har genom buke lärt mig en del om sadlar och sadelutprovningar. Jag har bland annat lärt mig att detta är en ganska ogenomtränglig...
Svar
8
· Visningar
2 875
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka