Osthyvel till tyskar?

Beror väl lite på var man bor och vilka traditioner man har.
Men oftast köper man ost över disk och då brukar de flesta nog få den uppskuren i skivor (attans bekvämt)
Det tog jag med mig hem. numera köper jag ost över disk, i paket, färdigskivad.

90% av all ost är här redan skivad även i de vanliga kyldiskarna. Det är ovanligare att hitta en ost som inte är skivad.

90% av all ost är här redan skivad även i de vanliga kyldiskarna. Det är ovanligare att hitta en ost som inte är skivad.
Jo med plastpaketen räknar jag inte.
gillar inte inplastad mat.
Men du har rätt skivad ost har ökat kraftigt de senaste åren.
undrar var pizzeriorna får sin ost ifrån numera.
För omsattes ju en hel del kanter på det viset.

De kommer mer och mer. När jag flyttade hit fanns de knappt. Men mer och mer svenska saker hittar hit. Blev överlycklig igår när jag hittade bröd från Pågens! Nu för tiden har de även kryddan aromat, fler och fler affärer har Marabou choklad (även om det bara är en eller två sorter). Nu väntar jag bara på att mitt IKEA ska ta in julmust också. Det får jag varje år importera från Sverige.

Aromat är schweiziskt ;)

Angående ost så skär de tyskar jag känner hårdost med kniv. Just västerbottensost är ju inte helt optimal att hyvla, så använder man sig inte av oshyvel sedan tidigare tror jag inte man tycker det är så finurligt med osthyvel, om man får en västerbottensost att träna på. :D

Aromat är schweiziskt ;)

Angående ost så skär de tyskar jag känner hårdost med kniv. Just västerbottensost är ju inte helt optimal att hyvla, så använder man sig inte av oshyvel sedan tidigare tror jag inte man tycker det är så finurligt med osthyvel, om man får en västerbottensost att träna på. :D
ja dom anser ofta att osthyveln är för snål med osten ;)

Just västerbottensost är ju inte helt optimal att hyvla, så använder man sig inte av oshyvel sedan tidigare tror jag inte man tycker det är så finurligt med osthyvel, om man får en västerbottensost att träna på. :D

:) :) :) Jo, den är knepig. Även om man tränat länge på vanliga ostar.

Jag skulle absolut ta med en ost hyvel. Sjalv har jag sakert ett tiotal som ligger och skrapar i mina lador. Alla mina narmare vanner, som inte ar uppfodda med fenomenet att skara sin egen ost, har fatt osthyvlar av mig. Nastan utan undantag tycker de att det ar suverant med en Svensk vass osthyvel. Ute i "obygden" brukar inte hyvlarna halla samma hoga klass som i Sverige och inte vara vassa nog att skara ost.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 380
Senast: Petrow90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?