Osteokondros på flera ställen - avliva?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Fick precis samtal från mina föräldrar att deras 6 månader gamla valp diagnosticerats med osteokondros (OCD) i flera leder, bla höftled där det är långt gånget. Veterinären menar att de inte kan göra något utan hon bör avlivas. De är helt inne på att låta avliva henne inom kort men det känns så himla tungt. Måste bara höra, är det någon som känner till en hund som opererats med flera leder utsatta? Borde de ta en second opinion? Hon är röntgad och sjukdomen var tydligen tydlig på röntgen.

Fick precis samtal från mina föräldrar att deras 6 månader gamla valp diagnosticerats med osteokondros (OCD) i flera leder, bla höftled där det är långt gånget. Veterinären menar att de inte kan göra något utan hon bör avlivas. De är helt inne på att låta avliva henne inom kort men det känns så himla tungt. Måste bara höra, är det någon som känner till en hund som opererats med flera leder utsatta? Borde de ta en second opinion? Hon är röntgad och sjukdomen var tydligen tydlig på röntgen.
När det gäller flera leder och dessutom så långt gånget redan nu är avlivning det enda alternativet enligt mig.

OCD i höftled måste vara väldigt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om det och när jag googlar på det så får jag inga träffar för höfter, men väl för armbågsled, bogled, knä och hasled.
En sådan ung hund som råkat ut för detta (jag antar att man sökt veterinärvård för att hunden visat symptom) känns ju inte som en bra prognos, så avlivning är nog tyvärr det enda att göra.

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 980
Senast: lbb
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 675
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar