Sorbe

Trådstartare
Vi ska ha "ost- och kexkväll" i helgen och nu är jag inne och spånar lite på vad man bör ha på ostbrickan för att den ska ha "något åt alla".

Jag har väl hittills tänkt att ha nån brie, färskost (satsa på naturell, med krydda eller både och?), nån mögelost, vindruvor, marmelad (fikon har jag hemma, någon mer som kan passa?), lite olika kex, nån korv(?).

Vad vill ni ha på en ostbricka? :D

Vilmas knäckesticks är ett gott alternativ till vanliga kex :) finns i många olika smaker.
V%C3%A5rat-sortiment-1024x263.png

Vi ska ha "ost- och kexkväll" i helgen och nu är jag inne och spånar lite på vad man bör ha på ostbrickan för att den ska ha "något åt alla".

Jag har väl hittills tänkt att ha nån brie, färskost (satsa på naturell, med krydda eller både och?), nån mögelost, vindruvor, marmelad (fikon har jag hemma, någon mer som kan passa?), lite olika kex, nån korv(?).

Smaksatt färskost tycker jag. :)
Jag ÄLSKAR fransk bondost. Så, det vill jag ha på min ostbricka.

Jag tycker inte om ädelostar och "finostar", så på min ostbricka finns det mycket färskost och tärningar av god "smörgåsost" och en sån där himmelskt god rökt ost med peppar :love:

Jag tycker inte om ädelostar och "finostar", så på min ostbricka finns det mycket färskost och tärningar av god "smörgåsost" och en sån där himmelskt god rökt ost med peppar :love:

Det låter lite som jag. :D Mannen däremot har köpt hem sjukt mycket skumma ostar... Jag lär sitta med en Cantadou eller Philadelphia för mig själv skulle jag tro! :o

Jag som jobbar i deli disk skulle säga att dessa är typiska och goda ostar till ostbricka ^^
St agur (mögelost, kommer ej ihåg om den är pastöriserad eller ej men komjölk iaf)
Brie de meux.(brieost, opastöriserad komjölk)
Grottlagrad gryére (hårdost, opastöriserad komjölk)

Och min självklara favorit :love: black bomber alt kan heta black cheddar, en engelsk cheddarost som är magisk :d

Kittost, päron och kanske oliver. Någon fin getost typ chevré (men gärna bättre kvalité än den man hittar förpackad i mataffären).

Om du bor i Stockholmstrakten hade jag åkt in till Androuet ostbutik och botaniserat där och hittat både ost och tillbehör.

Vi brukar ha lite blandade mögelostar, någon chevre, någon kittost och kanske en eller ett par smaksatta färskostar.
Flera olika sorters kex, prova surdegskex, supergoda!
Päron, oliver och vindruvor till. Ibland physalis och fikon.
Och sist men inte minst lufttorkad skinka och lite olika sorters salami.

St Agur. :love:

Och chèvre är jättegott men hör inte hemma på en ostbricka. Ska gratineras i ugn med lite honung och valnötter för att bryta "get-smaken".

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 435
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?