osmart pålle...

Fillifjonkan

Trådstartare
Nu håller jag på att få grått hår pga min "dumma" pålle. han har fått diagnosen lindrig fång och nu är det dags för honom att gå ute i en liten hage, för säkerhetsskull har han fått på sig en gräsreducerare vilket har fungerat bra. Nu vägrar han plötsligt att få på sig denna, håller jag upp den så flyr han snabbt som ögat. vågar jag låta honom gå på lite gräs någon timme om dagen? Känns inte så skoj att ha honom instängd flera månader till. Vet som jag varit i kontakt med rekommenderade dock att inte alls låta honom gå på gräs denna säsong. Jag skulle kunna släppa in honom i paddocken men det vill jag helst inte göra då den är helt ny och min häst gräver mycket samt gillar att knapra staket. Åsikter om detta???

Sv: osmart pålle...

Jag hade inte vågat gå emot vet:s rekommendation. Finns ingen möjlighet att bygga en skogshage, det brukar vara det allra bästa för fångisar eftersom hagen blir mer varierad.

deras hagar består av ogödslad ängsgräs. Fång fick han när han gick på ett annat bete. suck, vad detta känns jobbigt:cry:

Så gör min shettis med i perioder. Just för tillfället är vi inne i en period där det går bra att sätta på betesbegränsaren. För två veckor sen då fick jag muta henne med 1 (!) pellets och då gick det också bra. Innan det så fick jag hålla på ca fem minuter varje gång jag skulle ha på henne den. Och hon var så arg! Hon vände bara rumpan till :(

Men hellre en arg shettis som inte får äta så mycket gräs som den vill ha men som ändå mår bra än en glad shettis som får äta fritt med gräs, och som då får fång som ett brev på posten!!

Säger vet inget gräs så hade jag absolut inte släppt på gräs!! Mina fånghästar kommer absolut inte att få smaka på gräs denna säsongen. De får vackert vänta till nästa sommar.

jag har tidigare gjort som så att jag stoppat en bit morot i hålet på gräsreduceraren så att han fått belöning när den ska sättas på och detta har accepterat - tills nu! Känns som att välja mellan pest och kolera - antingen fång eller en häst som blir mentalt störd.:crazy:

Skulle snarare säga att det är jätte smart, den har ju kommit på ett sätt att komma undan det obehagliga...

Min ponny tycker lite si och så om hinkmodellen på begränsare (globus m.fl.), dock den jag har gjort själv och satt på grimman är inga problem alls. Kanske kan du testa att göra en sådan? Den upplevs nog inte lika "tung och definitiv" som en genomskinlig i lättare material fäst på en vanlig grimma.

Bild på den jag har gjort:

http://www.pixbox.se/pic_show_id28259312.html

Den är som en blandning mellan green gurd och globus modellen. Är ett hål i botten att få in gräs genom, precis som på globusen, men är som en egen separat formad begränsare, som green guarden.

jag har tidigare gjort som så att jag stoppat en bit morot i hålet på gräsreduceraren så att han fått belöning när den ska sättas på och detta har accepterat - tills nu! Känns som att välja mellan pest och kolera - antingen fång eller en häst som blir mentalt störd.:crazy:

Mentalt störd lär den knappast bli av att tvingas gå med greenguarden : )

varför försöker du sätta på denna ute i hagen om det innebär problem? ta in hästen i boxen och sätt på den där. problem solved.

Ja inte är det smart att inte vilja gå ut. Min shettis har också en gräsreducerare på hela somrarna och han är precis som vanligt, verkar inte bry sig om den alls. Din variant verkar verkligen vara lätt och luftig frågan är bara hur jag skulle kunna fästa den på ett sådant sätt att han inte drar loss den. Han är en multi distroyer! Ska prata med sambon om en lösning!

Ja inte är det smart att inte vilja gå ut. Min shettis har också en gräsreducerare på hela somrarna och han är precis som vanligt, verkar inte bry sig om den alls. Din variant verkar verkligen vara lätt och luftig frågan är bara hur jag skulle kunna fästa den på ett sådant sätt att han inte drar loss den. Han är en multi distroyer! Ska prata med sambon om en lösning!

Ut vill den nog säkert, testa att ta ut den med vanlig grimma och inte begränsaren :cool:

Du kan ju testa att fästa med någon form av remmar, kanske kan sporremmar fungera? Jag har bara knutit fast med bomullsband. De murknar dock när det blir blött, så man får byta dem ibland.

jodå, jag sätter på den i boxen. I hagen får han inte vistas utan gräsreducerare.

Men då kan väl inte problemet vara så stort? Om han är i boxen? Locka på honom och ge ngt gott och ta på grimman som vanligt, och plocka sen fram gräsreduceraren när du har fått på grimman och han inte kan dra iväg ngnstans? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 059
Senast: Rosett
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 654
Senast: Fille
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 223
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2