Oseriösa veterinärer

Sv: Oseriösa veterinärer

Var hittar du den infon? Hur som helst så måste ju en veterinär sedera, av en mycket god anledning - att man gör en klinisk undersökning innan man sederar.

Att ge ut en spruta faller ju under "tillhandahålla" - så där undrar jag om inte du fått ett undantag av någon anledning? Sammanhanget när du fått detta svar är ju intressant, var det inför skoning eller pga någon akut sjukdom?

En hovis med legitimation av jordbruksverket faller under samma som övrig sjukvårdspersonal och kan således även anmälas till ansvarsnämnden. De måste journaliföra på samma sätt som en veterinär, en sedering kan ju vara nödvändig även vid uppföljande av skada och behöver alltså inte vara i ett direkt akut skede.

Och när sprutan delades ut var vid just ett sådant tillfälle, uppföljande av skada och vidarebehandling som skulle ske av en hovisl

Ja, harangen om djurhälsopersonal är jag med på, vad har det med saken att göra

Men att det är helt okej att ge ut sedering i injektionsform till djurägare är jag mycket skeptisk till då det uttryckligen står att man inte får det i lagen. Undantag från reglerna får ju ges, i vissa fall när det är indicerat. Du fick göra så en gång förstår jag? Det betyder inte att man alltid får göra så, vilket du påstår.

Jag påstår att en veterinär kan delegera en spruta IM till hästägare om ett specifikt behov finns, uttryckt enligt jordbruksverket. Men för att en hovslagare ska kunna få arbeta med den här hästen sederad, krävs att denna hovslagare har en legitimering av jordbruksverket. Finns inte den så krävs det att veterinär är närvarande.

Senast ändrad:

Har inte påstått att det är praxis, det står du själv för. Men det är den gången som gäller, och som sagt veterinären behöver inte vara där om rätt legitimering finns hos hovslagaren.

Japp, precis så fick vi göra när häst stod skadad här i stallet och enda möjligheten för åtgärd var att sedera. Vår hovslagare är som tur är godkänd av jordbruksverket och dessa brukar ofta ha ett nära samarbete med olika veterinärer. Så även här.

hästägare kan få lugnade att ge IM vilket är helt ok att delegera av en veterinär.

Detta var vad jag svarade på. Enligt lagen är det inte tillåtet att tillhandahålla sedering till djurägare. Dock finns undantag - som i ditt fall och en massa andra fall - vilket du inte alls nämner.
Tror inte du hade koll på det helt enkelt, men så gick det lite prestige i frågan av nån konstig anledning.
Nu lägger jag ner käbblandet om det.

Det om huruvida godkända hovslagare får arbeta ensam utan att veterinär finns på platsen efter att hästen sederats har jag hört olika bud om, det senaste jag hörde från sjv var att veterinären skulle vara på plats. Jag har fortfarande inte fått nån källa från dig där?

KL

Varken den private vetten eller distriktarna här lämnar stallet innan hovis är färdig med hästen som måste sederas för att skos. Alltid noggrann undersökning innan injektionen ges.

För godkänd hovslagare gäller att de är undantagen behandlingsförbudet, står under definitioner och behandlingsförbud.

Då har du nog missuppfattat nåt. Djurhälsopersonal är undantagna från behandlingsförbudet, och dit hör hovslagarna, veterinärerna, djursjukskötarna och några till yrkesgrupper. Så långt är det rätt.

Men det innebär inte att dessa grupper får arbeta ensamma på sederade djur, dvs utan att veterinär finns tillhands.

Senast ändrad:

Då är det bäst att du talar om det för jordbruksverket, för det här är den gången som gäller nu enligt dem.;)
Vilket också bekräftades av en användare här lite högre upp.

Nja, nu får du nog hålla igen lite.

Läs igenom den här texten först;
Statens jordbruksverks föreskrifter om läkemedel och läkemedelsanvändning
http://www.jordbruksverket.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80001782/2009-084.pdf

Särskilt paragrafen;

Tillhandahållande till djurhälsopersonal
3 § Veterinär får tillhandahålla läkemedel för uppföljande behandling som ska utföras av djursjukskötare, godkänd legitimerad sjuksköterska och godkänd legitimerad tandläkare.
Läkemedel enligt första stycket som är avsedda för injektion eller inhalation och har en sederande eller allmänanestetisk effekt får tillhandahållas till djursjukskötare och godkänd legitimerad sjuksköterska.

Vidare;

Förskrivning och tillhandahållande till djurhållare
23 § Förskrivning av läkemedel med sederande effekt till djurhållare får endast avse användning till ett bestämt djur. Veterinär får inte förskriva eller tillhandahålla läkemedel med sederande effekt som är avsedda för injektion eller inhalation. (min fetmarkering)

Visst sista paragrafen i den här föreskriften säger förvisso att undantag kan göras, OM de är godkända av jordbruksverket först.

Summa, godkända hovslagare eller ägare får inte behandla hästen självständigt hemma med sederande via injektion, ÄVEN om det är tillhandahållet av vet. Då har vet gjort fel och får stå för det vid en eventuell komplikation. Samt att den som utför behandlingen har brutit mot behandlingsförbudet och jag tror om jag minns rätt från i onsdags (info i ämnet med SJV) att det tom kan ge fängelse.

Hittar du något som motsäger detta så ska jag ge mig.

Senast ändrad:

*KL*

Är det någon som brukar titta på Djursjukhuset? Går i SVT:s barn/ungkanal. I något avsnitt är det en häst som har hovbölder båda fram som hovslagaren fixar till på kliniken. Jag är nästan säker på att det var hovisen som sederade hästen. Vet inte om det var iv eller im, men jag blev förvånad. Han kan ju vara dubbelutbildad förstås och på Helsingborg torde de veta vad de gör (när TV är där och allt:D) så jag blir nyfiken om det är ok?

Om hovisen har behörighet att sedera spelar det ju ingen roll, denne kanske är djursjukskötare också...? :)

Det kan absolut vara ok, beroende på hovisens bakgrund.

Det här är ju en tämligen ny lag, sedan 1/1 2010 och det finns övergångsregler som hovisen kan jobba under om han hade rätt behörighet för läkemedelshantering före 1/1 2010. Dessa övergångsregler kan han bara jobba under på ett sjukhus med vet närvarande dock dvs han får inte åka ut i något stall och sedera på egen hand, inte ens efter tillhandahållande av vet.

*KL*

Är det någon som brukar titta på Djursjukhuset? Går i SVT:s barn/ungkanal. I något avsnitt är det en häst som har hovbölder båda fram som hovslagaren fixar till på kliniken. Jag är nästan säker på att det var hovisen som sederade hästen. Vet inte om det var iv eller im, men jag blev förvånad. Han kan ju vara dubbelutbildad förstås och på Helsingborg torde de veta vad de gör (när TV är där och allt:D) så jag blir nyfiken om det är ok?

Det är väl en repris? för jag har sett de avsnitten tidigare så det kanske spelades in innan den relativt nya lagen

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka