Oseriösa veterinärer

Sv: Oseriösa veterinärer

Jag påstår att en veterinär kan delegera en spruta IM till hästägare om ett specifikt behov finns, uttryckt enligt jordbruksverket. Men för att en hovslagare ska kunna få arbeta med den här hästen sederad, krävs att denna hovslagare har en legitimering av jordbruksverket. Finns inte den så krävs det att veterinär är närvarande.

Nej, det stämmer inte, Icke djurhälsopersonal får öht inte arbeta med sederade eller sövda djur. Hovslagen med legitimation får det, men en veterinär ska finnas i närheten, ha undersökt hästen och ordinerat dos. Om sedan hovslagaren får ge sprutan vete 17, det borde istället vara djursjukskötare eller veterinär, för mig veterligen ingår inte intravenösa injektioner i hovslagarutbildningen.

Om hovis har c15 sen före 2010 så får de ge iv tills övergångsperioden är slut, om de jobbar på klinik. De kan, om de vill ta ut leg för dssk, förutsatt att de gör det som krävs med kurser och tenta. Tar de inte ut den så får de inte ge iv efter 2014, alls. Har de börjat jobba på klinik nu, Som hovis, godkänd el inte, får de inte ge iv. Se mitt citat i tidigare inlägg, bara leg dssk, vets el de som jobbar på övergångsregler. Kan vara bra för dig som vet att veta vad du får be olika kollegor att faktiskt göra. ;-)

Ni är inte dom enda, men så får man inte skriva ut i alla fall. Om en hovslagare ska sko på en sederad häst som fått lugnande i injektionsform ska en veterinär finnas på plats.

Den regeln är inte till för att djävlas med en hästägare, vilket många okunniga hästägare tydligen tror, utan regeln finns till för hästens skull.

Vet du vilka läkemedel din häst inte får äta samtidigt om du ger den domosedan? Vem åker dit om du doserar fel? Vad händer om du råkar sticka dig själv eller får i dig domosedan, vem är ansvarig för det? Vad gör du om hästen regerar fel på sederingen? Hur avgör du lämplig dos, hur vet du hur mycket du kan iterera? Hur avgör du att hästen är i skick för sederingen? Vad händer om hästen skadar sig under sederingen, kommer ditt försäkringsbolag ersätta för skadan då?

Här saknar jag en Gilla-knapp! Bra svar!

Jag upprepar, en av jordbruksverkets godkända hovslagare får arbeta med sederad häst utan närvaro av veterinär. De jämställs som övrig vårdpersonal, de är tvungna att journalföra som vilken veterinär som helst och kan även anmälas till samma ansvarsnämnd som en veterinär, och om man nu inte tror på detta så varför inte slå iväg en rad till just jordbruksverket och fråga eller så får veterinärer i tjänst vara närvarande vid de info möten som hålls på SLU inför den nya lagen så att även dom känner till de kommande reglerna som träder i kraft 2014.

Just nu gäller övergångsregler, men från 2014 så får en hovis utan jordbruksverkets legitimation (om man nu ska kalla det så) endast sko friska hästar. Dvs normalskoning med normala skor, kommer det till olika sjukbeslag så måste hovisen vara sk godkänd av jordbruksverket för att få utföra detta.

Källa för dessa uppgifter kommer från SLU, jordbruksverket samt hovslagareföreningen.;)

Och jag vill ha citat på dina källor, i text, inte bara SLU/SJV osv, jag har själv pratat med dom, jag vill ha lagtext/föreskrifter, tack.

Om någon hovslagare du känner gör det ändå, det får stå för denne, men lagligt är det inte. Hovslagare jämställs inte alls fullt ut gällande vad de får ge för läkemedel, i de nya reglerna. Se mitt citat tidigare i tråden gällande tillhandahållande av läkemedel. De får jobba MED sederade djur, det är dock inte samma sak som att sedera själv, på egen hand ute i stall utan veterinär tillgänglig.

Ungefär lika lite som att en leg dssk får vaccinera själv, på egen hand ute i stallarna/hos djurägare (katt/hund), även om den får göra det på egen hand och själv stå för underskriften på en klinik, där vet finns i huset.

Läs det jag citerade från föreskrifterna i mitt tidigare inlägg, kan det bli tydligare?

Sen kan inte hovis bli legitimerad, de blir godkända. Övergångsreglerna ska vi nog inte heller blanda in i det här, för de är många och krångliga men innefattar inte några hovisar som inte jobbat och jobbar på klinik sedan före 1/1 2010, när det kommer till läkemedelshantering, vilket väl är vad vi diskuterar här.

Tråden handlar ju dessutom om oseriösa vets så att saker görs, är inte samma sak som att det FÅR göras.

Men hur enkelt som helst, skriv en rad till jordbruksverket och ställ frågan, så får du svaret. Detta handlar inte om någon hovslagare som jag känner, utan hur reglerna kommer att tillämpas framöver.

Även veterinärer blir inblandade i detta, för med en av jordbruksverkets godkända hovisar ansvarar själva över arbetet på en sederad häst medan den hovis som inte är godkänd här måste veterinär överta ansvaret för det arbete som utförs av hovisen på sederad häst.

Kunde jag få det i pränt så kan säkert du också får det.;)

I övrigt så kan du se vad jag skrev tidigare, och när jag ändå är i farten så räknas inte oral sedering in i detta även om det inte står skrivet så kommer det att göra så om ett litet tag enligt samma källa.;):D

Då ska vi se.

Tre frågor sälldes till Jordbruksverket, de följde som lyder, med svar;

Fråga ett resp två;
En godkänd hovslagare av jordbruksverket, får denne;
* själv ge sederande (iv/im) till häst som ska arbetas med, utan att veterinär är där, tex ute i ett stall?
*Får hovslagaren ge sederande om veterinär undersökt djuret och tillhandahållit läkemedlet till hovslagaren att specifikt ge till detta djur vid upprepade tillfällen? Alltså att djuret är undersökt första gången, därefter är hovslagaren ensam i stallet vid övriga tillfällen när det sederande ges.

Svar;
Nej, en godkänd hovslagare får inte ge sederande själv. Det får bara göras av djursjuksköterska, sjuksköterska med godkännande ellerveterinär. Veterinär ska dock i de första två fallen ha undersöktdjuret. (om det ges av dssk, ssk, min kommentar)

Fråga tre;
*Får veterinären ge det sederande och sedan åka därifrån för hovslagaren att fortsätta jobba med?

Svar;
Nej. Veterinären har ansvar för sederingen. Om något händer med hästen och veterinären har lämnat djuret så är det veterinären som prövas. Det anses olämpligt att lämna ett sederat djur utan övervakning.

Så, kan du ge dig nu? Svaren kommer ifrån Helen Loor, Jordbruksverket, enheten för veterinära frågor. Själv suttit med i processen för att ta fram föreskrifterna.

Att hovis är ansvarig för SITT EGET arbete är inte det vi diskuterar, utan huruvida de får ge sederande, i olika lägen, samt arbeta med sederande utan vets närvaro, vilket vi fick svar på att det får de INTE.

Varför uppger du inte din källa som du smirkar med hela tiden. Det här är ju löjligt. Sprider osanningar utan att ge fakta på pränt.

Senast ändrad:

Men hur enkelt som helst, skriv en rad till jordbruksverket och ställ frågan, så får du svaret.

Varför skulle jag göra detta egentligen? Jag vet att jag har rätt i det här, det är var du får DIN fakta ifrån som DU ska lägga fram. Det är sedvanlig kutym att man själv lägger fram bevis för sina egna påståenden.
Nu gjorde jag det ändå för att få ytterligare bevis gentemot dina osanningar och jag hade, som jag visste, rätt.

Varför skulle jag göra detta egentligen? Jag vet att jag har rätt i det här, det är var du får DIN fakta ifrån som DU ska lägga fram. Det är sedvanlig kutym att man själv lägger fram bevis för sina egna påståenden.
Nu gjorde jag det ändå för att få ytterligare bevis gentemot dina osanningar och jag hade, som jag visste, rätt.

TACK för att du orkade kontakta SJV och reda ut begreppen en gång för alla! :bow:

Visste också att vi hade rätt men gav upp efter ett par sidor av meningslös diskussion med idel feltolkningar av vad som står i lagen, de nya bestämmelsernas innebörd och hur svenska språket ska läsas.

Varsegod, snabbt och effektivt svarade de. :)

Här är lite annan bra information som reder ut en del, kan vara bra för dig som vet /blivande vet? att kika igenom. Det är "hand outsen" från de föreläsningar SJV samt SLU haft runt om i Sverige de senaste månaderna gällande de nya lagarna och hur det ska arbetas med dem. Det var fö Helen Loor, hon jag fick svar från, som var den som föreläste.

http://vetabolaget.se/Jordbruksverkets_presentation.pdf

Bra att veta för tex godkända hovslagare är att det kan ge upp till fängelse som straff att ge tex sederande. (sista bilden på sidan 15 i länken ovanför)

Det är viktigt nu med de nya reglerna att hålla koll på vad man får göra och kanske ffa INTE göra, beroende på vilken roll man har inom djurens hälso och sjukvård. Förr låg ansvaret på veterinären eller djurägaren, nu är det väldigt annorlunda.

Jag jobbar som veterinär, är ej klar med exjobbet ännu så jag går på tillförordnande nån månad till innan leg. :)
Vi har haft utbildning via jobbet om vad som gäller, ffa på smådjurssidan (som jag jobbar på) dvs olika nivåer på vad olika personer får göra. Chefen var på den utbildningen, kan det ha varit någon/ett par månader sedan...? Kanske samma föreläsningar som du länkar till? Det var Helen som höll i det iaf.

Sedan har hästintresset gjort att jag läst in mig, så gott det går, på hästsidan också fast utan kurs i hur bestämmelserna tolkas där. Fast lite har jag nog på fötterna ändå - bland annat en bra utbildning i hur man läser lagtexter samt hur saker tolkas i allmänhet... :)

Tack för länk, ska läsa igenom den! :D

Den gick i Stockholm, typ, i nov, sen i Malmö och i förra veckan i Gbg. Finns video från den första, ligger på förstasidan, en bit ner, på vetabolaget.se

Det där med lagtexter ingår ju i utbildningen både till vet och dssk iaf, att kunna läsa och tolka. Kan ju vara bra att kunna. ;)

Bestämmelserna är ju inte olika för de olika djurslagen så en dssk får ju göra samma på häst som på smådjur, tex. Sen är väl vissa delar förvisso annorlunda för just ert arbete som vets, lite mer karenser och annat att tänka på där.

Tycker dock att de nya reglerna är enklare och tydligare än de som fanns förr.

Då har jag nog handouts från sthlm. :)

Bättre och tydligare regler, absolut! Sen är det ju bra att inte veterinären är ansvarig/står till svars för andras jobb, som det var förut. Nu ansvarar alla för sina arbetsuppgifter. :bow:

Dock skiljer det just med hovslagarna på hästsidan, där jag inte gått någon vidareutbildning nyligen. Där hade jag behövt fråga jordbruksverket för att vara 100 % säker på dagens regler utöver det som anges i bestämmelserna.

Det senaste jag hörde i höstas från jordbruksverket var att veterinär övervakar sederingen om gdk hovslagare arbetar, vilket stämmer med svaret du fick nu. Dock kan man (jag!) ju inte svära på att uppgifter som gavs då är korrekta idag. Därav är jag glad att du frågade så det hela är befäst. :)

För mig är det ändå en hypotetisk fråga även om jag skulle jobba med häst - givetvis skulle jag övervaka en sedering oavsett djurslag. :)

Senast ändrad:

Nästan alltid så ansvarar var och en för sitt eget arbete iaf. :) Åtminstone de som tillhör djurhälsopersonal.

Du behöver dock inte övervaka en sedering som görs av en leg dssk el godk ssk, de övervakar själva med sin egen leg. Däremot ska du undersöka djuret först och godkänna att det görs, men där släpps ditt ansvar. När en hovis är med ett sederat djur däremot, då är du ansvarig över sederingen och bör således inte lämna djuret.

Det här är rätt bra information att läsa också, finns också som broschyr som du säkert sett, här i pdf-format;
http://www.jordbruksverket.se/downl...006857/Vägledning+djurhälsopersonalen+web.pdf

Vi får väl se framöver om det sista är sagt i allt det här, saker kan ju ändras på vägen. Men just nu är det såhär iaf. :)

Den har jag läst. :) Det du säger om leg dssk el godk ssk stämmer ju givetvis och de har ju både utbildning och behörighet för uppgiften. Det sista var mest en personlig reflektion, skulle nog inte låta bli att övervaka en sedering som jag gett en häst även om lagen ändras en dag - lagen är ju ett minimikrav. :)

Hej! Vet inte om den här frågan tillhör denna kategori men kör ändå.

Min fråga är hur/var man kan kolla upp veterinärer, om de har certifikat eller är prickade (?).

Har en dålig magkänsla om en väldigt oseriös veterinär och vill gärna veta om hon ens har behörighet.

Ett exempel: Hon genomförde en besiktning på en häst och på protokollet hade hon strykt över namnet (med tippex) på veterinärens namn/adress och skrivit dit sitt eget..

Dessutom har hon skrivit ut lugnande till en privatperson (till dennes häst) och vad jag vet så får inte nån annan än veterinär GE lugnande? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nån som vet?

Tack på förhand.

Jag ser inga problem med att stryka över tidigare namn och sätta dit sitt eget på ett besiktningsprotokoll.

Vad gäller att förskriva lugnande åt häst, så har jag hört talas om ganska många som fått förskrivet, dock inte i injektionsform men det framgår ju heller inte ur ditt inlägg om det är för injektion eller för oralt bruk.

Tycker för övrigt att din rubriksättning är intressant.
Det är ju möjligt att veterinären i fråga, vad gäller det lugnande, försökte hjälpa djurägaren i en knepig situation?

Du kan förstås se till att välja en annan veterinär, om du inte har förtroende för denna.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat