Oseriösa säljare

Sv: Oseriösa säljare

Jag tycker mycket handlar om de rätta frågorna över telefon, så man snabbt kan rensa bland annonserna.

Jag trodde också i början att jag hittat min drömhäst i var och varannan annons. Sen kuskade jag riket runt och blev både besviken, förvånad och la ut en förmögenhet i soppapengar.

Jag lärde mig under resans gång, sen satte jag en maxgräns, hästen fick inte stå längre än 15 mil bort, enkel resa. Stod den över tio mil så ville jag en film. Filmkvaliten spelade mindre roll, de flesta kan spela in en snutt med mobilen, så man åtminstone får se hästen röra sig i alla tre gångarter. En sån liten film kan säga väldigt mycket.

Och hävdade säljaren att hästen till exempel gick medelsvår, så ville jag ha med ett klockrent byte, annars fick det vara.

Jo jag har satt en gräns på 25 mil enkelväg som max då det annars blir tok för mycket soppa pengar.. Och jo visst man lär sig, det går mycket fortare att gallra annonser genom att bara läsa igenom annonsen en gång..

Tyvärr har Atoxa helt rätt. Hästar i lägre prisklasser, är ofta varmblod, eftersom travet är en industri. Det gäller att få fram bästa hästen för att tjäna de största pengarna. Hästarna som inte håller måttet säljs för några ynka kronor så har man problemet ur världen(Detta gäller inte alla, men många). Av denna anledning finns det
m ä n g d e r av billiga "gammla" travhästar som ägs av människor som inte borde ha häst.
Men hästen kan ju vara bra trots sin ägare. Ofta är det nog mycket missförstådda hästar som har dessa ägare. Lär känna individen i hästen och strunta i säljaren.

Rek vända dig till en professionell hästhandlare. De brukar ha hästar i olika prisklasser och man kan ofta lämna en "önskelista" vad man är ute efter + ungefärlig prisklass. Det är jättejobbigt att leta via annonser! Bättre att låta hästhandlaren leta och komma med förslag! En yngre häst som inte hunnit "prestera" behöver ju inte vara dyr (oavsett om det är en travare eller inte!).

Yep, just så.. precis vad jag gjorde för tre dagar sen, och nu är det en helt annan häst (ridtravare), lugn och ostressad, i början undrade jag nästan om det var för mycket för mig att handskas med, men nu är jag bara glad att det blev han. :)
Fast jag undrar lite var alla sår han har kommer ifrån.. säljarna sa inget.. kanske han fastnat i ett staket, eller så har han inte blivit underbart behandlad. Jag vet inte.
Fast han hade bara en sko.. och den hoven var flera cm längre än de andra.. men men, det får hovslagaren fiksa, så blir han säkert fin :P
(nu har ju inte jag några enorma krav heller, så..)

Varför är det så viktigt med pass?

Ingen av mina hsätar har haft pass när jag köpt dem... :rofl: För mig är det ungefär prioritet nr 78 på just passet. Det är ju HÄSTEN man vill ha? Sen är det såklart mer seriöst med pass, men egentligen spelr det väl inte så stor roll?

Jag trodde inte heller att det var så illa det här med att hästar inte har pass. Jag skulle aldrig sälja en häst utan. Men däremot så kan jag köpa en. Viktigare är ju en välmusklad och välmående häst, med korrekt exterör och bra stam.

Hälsning Maja

Chansen att du hittar något vettigt under 20.000 i den åldern du har nämnt är inte så jättestor, du kan få tag i något som behöver rehabiliteras och som har goda förutsättningar att hålla någerlunda. Om jag var du så hade jag kollat bland de engelska fullbloden, har sett flera fynd där. Annars, varför inte skaffa en foderhäst som du har möjlighet att köpa senare, när du har lite mer pengar? Bara du lägger på 15000 så har du genast mycket större chans att hitta något intressant.
Fast å andra sidan.. jag tycker att en frisk sund häst med stam ska få kosta. Om det är ett halvblod så har ju bara betäckningen av stoet kostat MINST 15000, och tänk alla andra kostnader som tillkommer.. Letar du korsning så har den kostat, men kan ha kostat betydligt mycket mindre om det är en hemmaprodukt..
Tror du ska räkna med att du får vad du betalar för. OM du inte råkar springa in i en häst som måste säljas akut pge ändrade familjeförhållande, sjukdom eller dödsfall.. Har sett flera skadefria ok-fina hbl-avelsston som inte är allt för gamla som inte ens är inridna. Kan du rida in och utbilda själv, och har det tålamod och den tid det tar att sätta igång en sådan häst så är det ju ett alternativ.
Lycka till
U

Har jag nämt någon ålder? O_o
Köpte en travare för 5000, 5 år, har en del skavanker som vi nog snart är av med men är oinriden och fint byggd (iaf för att vara travare)..
Eller du menade inte till mig? O.o

Zab: Han är säkert toppen fin :) Håller tummarna för att allt går bra! Fick hem min egna tös nu så nu ska det allt gå bra!

Ja, jag tycker ju att han är det iaf..XD Tack :P
Då får du ju lycka till med din med :P

Jag söker en häst 7-15 år. Varmblod/Halvblod, ras spelar mindre roll då jag letar en häst som jag kan träna dressyr och hoppning på lättare nivå, tävla klubbtävlingar samt rida ut i skogen. Prisnivå som jag tittat på är 0-20000 kr. :)

En häst i den åldern för det priset? :confused: Jaadu, då får du nog stå ut med halta hästar och knasiga ägare...

Lycka till i alla fall! :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 757
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka