Oseriösa säljare

H

hannalon

Finns det ovanligt mkt oseriösa säljare eller är det så att jag bara haft otur? :confused: Letar häst för fullt och har varit och tittat på två stycken hittills. Värst besvikelse blev det med häst nr 2 som skulle vara superlugn och inte rädd för någonting.. Hästen hoppade och skuttade upp och ner och åt sidorna hela tiden, tror inte att den var speciellt mycket riden heller om man tänker på dens beteende överlag med ryttare på ryggen.

Har ringt på massor, massor, massor med annonser och i nästan var och varannan annons så har inte hästen pass. Vem säljer häst utan pass? Mitt högsta krav i hästköpet är nog att hästen ska ha pass, tycker att det är väldigt viktigt.. Och tycker inte att det är mitt jobb som köpare att fixa det heller.

Okej vart en massa klagomål här och menar naturligtvis inte att alla säljare är oseriösa men har råkat ut för så många sådana nu så man börjar bli trött..;)

Men men, tanken på en häst håller ändå modet uppe :):D

:banana:

Sv: Oseriösa säljare

När jag letade häst för några år sedan var det också helt omöjligt att hitta seriösa säljare. Exempel: häst 1 skulle enligt ägaren vara snäll och trevlig att rida, kunde dock testa lite i början. Det "testandet" visade sig bestå av att hästen utan förvarning slängde sig i galopp, sprang ner i dikena och bockade. Dessutom var den huvudskygg och dåligt hanterad trots att den var 7 år. Den hästen följde inte med mig hem, kan tilläggas. Häst 2 var halt, häst nummer 3, även den "snäll och trevlig", reste sig när man satte krav på den. Häst 4 stack rakt ut på en åker med mig och efteråt fick jag (!) en utskällning av ägaren eftersom det var mitt fel för att jag tog i tyglarna, för det var hästen inte van vid. :eek:

Men å andra sidan sålde en vän ett par hästar nyss och 99% av spekulanterna på dem kan man knappast kalla seriösa, vilka skåp. Så oseriösa hästmänniskor finns uppenbarligen i överflöd överallt och är allt från köpare och säljare till medryttare.

Jo visst finns det oseriösa köpare också och eftersom det finns gott om sådana så förstår jag att vissa säljare låter reserverade även om man tar kontakt med dom via telefon.

Häst nummer ett som jag tittade på var halt "men det brukar inte vara något problem han går att rida som vanlig ändå.." sa säljaren..

KL

Oseriös eller över seriös vet jag inte..
Men damen som skulle sålt min blivande häst tog sig tid att köra bil i många timmar för att titta på oss så att vi var vettiga människor. Helt ok, inte jag som körde :angel: och hon var så nöjd så, allt var bra och vi var ju jättefina människor. Vi skulle åka upp och titta på hästen och ta med den ner direkt om vi gillade den (en bit att köra och efter att ha pratat med både ägare och tränare/skötare mycket kände vi oss rätt säkra) om ett par dagar. (lite bråttom då vi har köpt en häst redan vi vill ha hem, men han ska ju inte stå ensam ens en kort tid). Nästa morron ringer säljaren och vill inte sälja, för hennes häst klarar kanske inte lösdrift. OK.. men vi ska ju ha stall med, så klarar han det inte tar vi så klart in honom.. menmen..gick inte.. tror hon har lite svårt att skiljas från sin häst..
Känns ju lite tungt när man gått med förväntningar och känt att detta är verkligen vad jag vill ha! Är han bara hälften så perfekt för mig som de berättar..
Menmen, vi får la hitta ett annat sällskap lite snabbt nu.. :/

Vi letade häst i vintras å jag hittade en varmblodstravare som lät sååå fin, fyra år inte gått på travet snäll å duktig på dressyr. Enligt säljaren så var han regelbundet dressyrriden å riktigt duktig. Hon skulle ha tjugotusen för hästen så jag trodde att det var en bra häst! Om hon begärt fem tusen för hästen så skulle jag aldrig ens ha ringt på annonsen. Men vi åkte 50 mil tur å retur för att se på denna klippa till häst...... Ja, vi kommer dit och jag vill att säljaren först ska rida så jag får se vad hästen kan innan jag rider. Hon har nästan svårt att få hästen till att börja skritta. Den stannade titt som tätt å ville inte gå. I traven så travartravade dom i vild fläng totalt utan kontroll. Jag bad om en galopp :crazy: ,som jag redan innan visst inte skulle komma. Och den kom inte heller! Tragiskt! Att jag inte dängde människan gul å blå :devil: måste bero på min goda uppfostran! För lusten fanns helt klart.:mad:

maria

det finns många seriösa o många oseriösa som sagt..hästen som jag ska köpa så ägaren köpte henne från en väldigt seriös travtränare (kvinna) men de e bara d att ägaren (tjej lika gammal som jag) blev rädd för henne (hästen) och lät henne stå i hagen o skräpa..och då gav hon även 2 l havre till henne så när jag tog henne på foder 2005 så va hon så mager men överfull av energi. ojoj nu ha jag snart haft henne i 2 år :love: så nuvarande ägaren är inte seriös.

men men..nu mår hästen bra och får daglig motion samt har en bra foderstat (ej under sommaren)=)

finns bilder på henne

H julia

Ja, suck över alla oseriösa säljare och köpare. Vi köpte vår pålle av en halvbekant och blev rekommenderade av en jätteduktig tränare att köpa honom. Dessförinnan hade vi honom på foder i några månader. Vi är så nöjda med vårt köp:banana:

ojoj va mååånga hästar far illa egenteligen..:cry:
här på åland e de visserligen inte många..men visst finns det..

en bekant till mig köpte en travare (hingst) från ett stall där endast stona fick gå ut. för att dom inte hade kontroll på hingstarna..prince som travarn hette så såldes sedan till min bekants f.d flickvän (alkoholist) som blev rädd för hästen pga att han busa o sparka bakut i hagen o sluta ge den mat och vatten o då hade hon sällskap till honom som min förra klasskompis hade..o hon va bussiga mängder arg när hon fick reda på att hon inte gav dom mat lr vatten för hon sa att dom fick mat..ja ni vet undanflykter..
till sist tog hon bort han men dom måsta skjuta med bultpistolen 2 ggr..ojoj gud va grymt de va..hästen va väl bara 6 år gammal. men hon vägra sälja honom..han va vacker..:cry:

jag tycker att det är helt hopplöst att köpa häst. ringa på alla annonser... suck... ingen häst är ens i närheten av beskrivningen...
och var o varrannan är ju halt när man provrider!

att sälja är ju iof. också en pärs... så mkt konstiga människor med konstiga ideer...

Varför är det så viktigt med pass?

Ingen av mina hsätar har haft pass när jag köpt dem... :rofl: För mig är det ungefär prioritet nr 78 på just passet. Det är ju HÄSTEN man vill ha? Sen är det såklart mer seriöst med pass, men egentligen spelr det väl inte så stor roll?

När jag köpte min häst åkte jag på turné i Skåne (nästan alla shirehästar som var till salu fanns där) och träffade massor av trevliga och kloka människor som jag lärde mig massor av och som verkligen var angelägna om att att hitta rätt hem till sin häst - och som hjälpte mig massor och tipsade om andra som hade/kunde ha en häst som skulle passa mig om jag inte tyckte att deras häst var den rätta!

Så det finns väldigt seriösa människor också! Visst var det en och annan häst som beskrivits något för entusiastiskt, men det fanns också motsatsen, hästar som var överraskande bra trots att jag mest åkte förbi för att jag ändå var i trakten.

Angående pass frågan.

Vill du ha en passad häst får du antagligen köpa någon som är ute på tävlingsbanorna.

Det är inte många hästägare som har en häst som går hemma och bara motionsrider som bryr sig om pass då det inte "behövs"

Varför ska du som köpare inte se till att ordna det? Eller be ägaren ordna det innan försäljning om du är intresserad av hästen (Självklart läggs då detta till priset på hästen)

Det är inte speciellt längesedan passfrågan blev obligatorisk, två år sen, tre år sen? & innan dess såldes hästar generellt enbart med sedvanliga papper, varför skulle det vara mer problematiskt idag?

Jag har aldrig haft något problem varesig med att sälja eller köpa häst. Visst har man råkat ut för enstaka "knäppis fall" men generellt både seriösa säljare & köpare.

Jag blir ju lite fundersam på vad det är för häst du letar efter som råkar ut för så mycket???

Är det en billig 4 åring? kallblod? tävlingshäst? åring? prisklass?

Vill du ha en passad häst får du antagligen köpa någon som är ute på tävlingsbanorna. Varför ska du som köpare inte se till att ordna det? Eller be ägaren ordna det innan försäljning om du är intresserad av hästen (Självklart läggs då detta till priset på hästen.

Eftersom alla hästar ska ha pass enligt lag när dom säljs så förstår jag inte vad det är för mening med att köpa en häst utan pass.

Jag har aldrig haft något problem varesig med att sälja eller köpa häst. Visst har man råkat ut för enstaka "knäppis fall" men generellt både seriösa säljare & köpare.

Självklart finns det seriösa säljare också, och självklart finns det oseriösa köpare med. Men tycker att det är konstigt att på den här tiden som man nu letat häst så har man råkat ut för "knäppisfall" efter "knäppisfall"..

Jag blir ju lite fundersam på vad det är för häst du letar efter som råkar ut för så mycket???
Är det en billig 4 åring? kallblod? tävlingshäst? åring? prisklass?

Jag söker en häst 7-15 år. Varmblod/Halvblod, ras spelar mindre roll då jag letar en häst som jag kan träna dressyr och hoppning på lättare nivå, tävla klubbtävlingar samt rida ut i skogen. Prisnivå som jag tittat på är 0-20000 kr. :)

Min erfarenhet av folk som hålls med varmblod är just att de inte har så stor erfarenhet och kunskap (vill absolute inte dra alla över en kam, och har inget i mot varmblod). Oseriöst folk som vill ha häst lockas till de låga priserna. Jag kan skaffa fram en travare här för under 1000 lappen på en vecka om jag vill... Inte värt ett skrutt, och tas därför inte hand om efter alla konstens regler. Tyvärr! Människorna som ägnar sig åt dessa hästar (generaliserar jag igen, vill inte dra alla över en kam men det är mina iaktagelser jag beskriver) har många gånger inte kompitensen som krävs för att bygga om en trav häst till rid häst och se vad som behövs göras osv - problem, förslitningsskador och diverse grejjer uppstår...

Och när det gäller halvblod så kommer man inte så långt om man har en max gräns på 20 000 kr. Det är klart att man kan ha tur och hitta ett klipp, men en hel, frisk och ridbart halvblod kostar vanligtvis mer. Och har är det sto med bra stam eller tävlingsmeriter så får man nog räkna med åtminstonde det dubbla....

korsningar? Ja inte känner jag nån som seriöst korsar varmblod med halvblod? och oseriöst har en tendens att sälja till oseriöst och på den vägen blir det...

Svårt att hitta frisk, trevlig häst i den prisklassen tror jag.. Man får nog ta god tid på sig och "sålla flitigt mellan hjältarna"!

Vill bara skriva av mig lite...Vi har en dponny som vi försökt sälja i över ett år, har dock inte annonserat så flitigt. Det är en smäcker och inte så stor vallack vilket innebär en relativt liten ryttare, men en häst som inte är så lättriden (men väldigt smart) vilket innebär en duktig ryttare, gärna vuxen. Hur skriver man en annons som inte skrämmer bort alla? Vi har sagt detta när intresserade hört av sig och då säger dom: Men dottern har ridit på ridskola i 4 år och är jätteduktig!? Då fick ju vi säga ifrån.

Mening är att du vill ha en häst, dvs; köpa en häst eller har jag missförstått dig helt nu?

Så länge hästen har gröna Papper - kan det Lätt passas & därmed ser jag inte problemet? Vad är problemet? Att det tar någon månad att få hem det nya pappret dvs; passet?

& Sedan måste jag hålla med ovanstående, hästar i den prisklassen kommer inte i lyx förpackning. Säger nästan sig självt & framför allt om du vill ha en i den åldern.

Vill du ha en häst med pass som är välriden, välhanterad & med ett bra psyke i den ålders klassen får du kanske vara villig att gå upp åtminstone 10 - 20 000 i pris - om inte mer. Kan tänka mig att vbl,fbl, korsningar & dyl kan man eventuellt hitta i dom prisklasserna som är ganska vettiga.

Vill man ha lite bättre stam & prestation eller utbildning lägger man på mer.

0-20000 var inte menat så att jag letar efter hästar som är gratis, utan att jag inte dömmer hästar som säljs till ett mindre pris. Har varit och tittat på rätt så många hästar i den prisklassen men inte hittat någon och råkat ut för rätt många oseriösa säljare.

Men förstår inte varför människor nervärderar ridtravare? Alla som jag har haft har varit duktiga ridhästar, utbildade upp till LA dressyr och jag har väl hoppat upp till 1,20 på dem. Samt tävlat lättare klubbtävlingar då jag inte har intresse för större tävlingar.

Därför förstår jag inte varför jag ska ha en häst med toppstam och toppresultat i dressyr/hoppning när jag ska ha den till lättare träning och tävling. Då tycker jag att man kan köpa ett varmblod och vidareutbilda med hjälp av tränare osv precis som man gjort med de andra...

Jag nedvärderar inte travare överhuvudtaget men faktum är att de är avlade för att trava, och har kanske inte lika lätt för sig att fungera som ridhäst alla gånger. Sen är det ju individer, vissa lämpar sig bättre och andra sämmre..

och visst kan man hitta ett trevligt varmblod som räcker till som fritidshäst och klubbtävlingskompis, men man får nog räkna med att man stöter på oseriöst folk i sin "jakt" på Sin häst just av den anledningen jag beskrev innan...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 757
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 288
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Ridning Hej alla! Jag är en vuxen nybörjare som just börjat med en medryttarhäst, jättespännande! Men det gör också att jag stöter på massor av...
Svar
18
· Visningar
1 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka