Oseriösa köpare? Oseriösa försäljare!

JormasKorma

Trådstartare
Jag och min sambo går ju i hundköpar-tankar, och vi har bestämt oss för att skaffa hund MEN, vi tänkte att det bästa vore att mjukstarta! Alltså testa på hur det är innan man gör något överilat.
Så vi bestämde oss för att börja med att skriva till folk som söker människor som vill att de ska ta hand om deras vovve en viss tid eller vill ha delad vårdnad för att underlätta. Perfekt känner vi!

Dock är ju så extremt irriterad, har skrivit till hur många som helst som inte vill höra av oseriösa personer, vilket vi absolut inte är. Däremot tycker jag faktiskt att dem är det!
Jag har fått svar av alla som jag har skrivit till och de tycker att allt låter bra osv, sen när man får frågan om vilket datum vi kan komma och hälsa på hunden så brukar jag svara "De här dagarna ***** fungerar för oss, fungerar det ej för dig så kan vi absolut rätta oss efter det", något åt det hållet. Efter det får man inget svar!

Alltså jag blir så ledsen och irriterad över detta :( Kanske konstig tråd men behövde få ur min frustration! Varför gör de såhär?
De kan ju inte be om seriösa personer när de själva inte är det.

Sv: Oseriösa köpare? Oseriösa försäljare!

Varför inte ringa uppfödaren istället? Mail är ju ett väldigt luddigt kommunikationsmedel egentligen.

Ja absolut, det tycker jag också! Men grejen är att det är sällan de har lämnat sitt nummer och då är det svårt att ringa haha, annars skulle jag absolut göra det!

Maila och ge en beskrivning av er bara. Lämna ert telnr och be att få deras. Skriv att du/ni helst vill ta det vidare på telefon.

Vad märkligt, jag har nog aldrig sett en kennelhemsida där uppfödaren INTE har lämnat sitt telefonnummer och bett en att ringa för mer info/pratstund. Men om de bara slutar höra av sig så är det ju oseriöst, absolut.

Delvis kl

Jag har inte hört av mig till kennlar utan privatpersoner, kanske där problemet ligger? Men har inte hittat någon kennel som gör på det viset... Jag kanske har letat dåligt!
Varje gång jag hör av mig beskriver jag ju såklart hur min livssituation ser ut :)

Tror inte du får napp så som du lägger upp det. Jag tycker du ska annonsera för att tex ställa upp som hundvakt om folk vill åka bort, eller vara dagmatte.

Jag skulle aldrig låna ut en hund för någon ska få känna på hur det är att ha hund, våra hundar är våra familjemedlemmar och de lånar man inte ut :)

Du missförstår nog lite. Alltså jag skriver ju till folk som söker någon som kan ta hand om deras hund. Alltså att de VILL låna ut sin egen hund för att de själva inte har tid för tillfället, pga studier, arbete utomlands osv.
Det är ju inte direkt så att jag kontaktar folk med hund lite hur som helst och ber om att få låna ett tag, haha.

Jag svarar alltså på deras annonser som de själva har skrivit för att de inte har tid med sin hund just nu.

Att de sedan ångrar sig kan jag förstå! Det är inte alls konstigt det kan jag förstå. Men då kan de ju tala om det så man inte går och hoppas i onödan. :(

P.s Självklart skriver jag inte att jag vill "testa på" att ha hund. Kommer vi överens (hundägaren och jag) om att jag ska ha hunden en viss tid, säg ett år, så kommer jag ju ha hunden som vi bestämt. Jag pratar inte om att bara låna hunden på kul. Jag menar ju självklart allvar! :D

Jag hade nog valt att bara vara hundvakt iställer, kanske dagmatte om du är dagledig, annars ställa upp som hundvakt om ägarna ska på semester någon vecka eller två.

Att låna en hund som sin egen under längre tid, blir just som ens egen. och fy för att lämna tillbaka hunden då.

Hundvakt lite kortare tid är mitt tips:)

Eller bara köp hund om ni vill ha hund, känner man att man verkligen vill ha hund och är så seriös som du verkar tror jag inte man ångrar sig=)
Att ha hund är underbart. jämt!!

Jag la upp en egen annons på blocket och fick ett gäng svar. Fick tag på en jättefin hund att vara fodervärd på :)

Om man frågar hur en annons är oseriös o är intresserad av allt med 4 tassar o svans kvalar man inte som seriös.
Funderar man ens över att köpa en vavva/pappis Amstaff blandis så kvalar man inte som seriös.

Om man frågar hur en annons är oseriös o är intresserad av allt med 4 tassar o svans kvalar man inte som seriös.
Funderar man ens över att köpa en vavva/pappis Amstaff blandis så kvalar man inte som seriös.

Men nu gjorde inte TS det. Ts frågade om blandningen, tog till sig av råden och la det på hyllan. TS kanske är ny på hundfronten? Att vara okunnig är inte detsamma som att vara oseriös. TS är iaf seriös nog att fråga sig fram :)

Till TS:
Jag tycker du börjar i lite fel ände. Ta först reda på vilken typ av hund/ras som passar era behov. Även om det är en omplacering eller en hund som bara ska passas så behöver ni matcha varandra. Exakt vad önskar du/ni i en hund? Hur mycket motion kan ni erbjuda? Vill ni träna något särskilt? Hur ser eran vardag ut?

Ett tips är att gå in på rasklubbarnas hemsida och titta efter omplaceringar. Men det kräver att du först vet vilken ras som passar er. Vad du än gör....skaffa inte en hund bara för att den är söt/fin/lättillgänglig. Och även en snäll och lugn hund kan bli "jobbig" om aktiveringsbehovet sänks, så åter igen.....ta reda på vad ni kan erbjuda och sök upp en hund som matchar er :)

Neeej! Det var inte alls så jag menade med den tråden, om det lät så var det inte alls meningen! Jag frågade bara om blandningen, och vad ni trodde om den. Jag skulle åka och titta på valparna, inte köpa på en gång. Jag frågade bara om blandningen. :)
Jag tog till mig av det ni sa, helt enkelt!

Självklart är jag inte ute efter en hund för att jag tycker att dom är söta och gulliga.
Det är svårt att förklara i ett forum hur man är som person, men jag är faktiskt jättenoga när det gäller ras.
Vi har en hundgård precis där vi bor, jag går dit minst en gång i veckan för att prata med hundägare och för att få "klämma och känna" på deras hundar.
Jag kontaktar kennlar för de raserna jag är intresserad av för att fråga om jag får vara med på deras valp/hund-träffar (vilket de alltid säger ja till, under art hur trevliga människor kan vara :D ).
Dessutom "råpluggar" jag på vad allt som har med hundar att göra, och jag måste säga att ni på buke är fantastiska på att hjälpa till också!

Jag svarar inte på annonser som inte skulle passa mig, det gör jag verkligen inte.

Ber så hemskt mycket om ursäkt om det har verkat som att jag har varit oseriös, men det är jag verkligen inte. Blir jätteledsen när jag hör att det har låtit som det. Jag är helt enkelt exalterad bara!
Det här med att fundera på att skaffa hund är en stor grej för mig för det är något jag har drömt om i många år!

Med vänlig hälsning, Jorma

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 046
Senast: Milosari
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 397
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 511
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka