Oseriösa hästägare,falsk stam

R

rathdrive

Undrar hur många av er hästägare eller blivande hästägare som kollar upp papper och dylikt då ni skaffar häst.

Sv: Oseriösa hästägare,falsk stam

Kollar igenom pass och besiktningspapper. På en av hästarna har jag fått göra lite efterforskningar pga tidigare ägares flum.

Är det viktigt för mig kollar jag noga. Annars görs ju ID-kontroll vid veterinärbesiktningen.

Innan jag köper häst går jag alltid in på World Fengur och kollar. Eller, det gör jag så fort jag är intresserad av en häst och har dess namn. (islandshäst)
:)
Annars så kollar man väl passet och eventuella papper när man köper hästen. :) Besiktning har jag ordnat själv så då får man ju pappret rätt i handen.

Samtliga mina hästar har haft alla papper i ordning vid köp.... Utom en som kom till mig som vanvårdsfall och var helt papperslös...
Men även det köpet var helt seriöst...

Jag kollar alltid att papperna finns i ordning eller i alla fall går att få i ordning. Och köper jag en häst så jämför jag alltid den med de papper som finns på den hästen.

Det har jag faktiskt inte gjort när jag köpt häst! Dock har jag alltid ifrågasatt så att alla papper är i ordning och som tur är har det också alltid varit det när jag väl fått hem hästen. Dock har inte alltid de förra ägarna haft så bra koll. När jag köpte min sista ponny sa de att de trodde hon var korsning halvblod/new forest. Hm, tänkte jag, den där ponnyn är alldeles för ädel för att vara den korsningen! Så innan jag köpte henne kollade jag upp stammen och det visade sig då att mamman var arab och inte new forest. Mamman var dessutom också mor till en godkänd arabhingst, så det var inget dåligt blod heller.

När jag köpte min första stora häst blev jag dock riktigt rädd när jag fick papperna i handen. På härstamningsintyget hade hon ett namn och i passet ett annat! Stammen stämde ju, men nog blev jag konfundersam. Det visade sig vara så att kvinnan som köpt henne som treåring inte gillade det namn uppfödaren gett henne, och därför helt enkelt gav henne ett nytt. Nu vet jag att det är mycket vanligt i Tyskland och Holland (detta var en holländare, KWPN). Nästa problem var vilket av namnen jag skulle välja, jag gillade ju båda! ;)

Nästa gång lär jag nog be att få se papperna, tänk om man redan betalt och allt visar sig vara åt pipan! (Fast nu när jag tänker efter så har jag nog alla gånger fått papperna i handen innan vi betalat, men några kännetecken har jag då aldrig gått igenom)

Jag kollar jättenoga. Jag köpte en häst utan papper, men den kostade fyra tusen. ;)

När jag köpte unghästen kollade jag även med rasförbundet att passet var korrekt innan jag slog till för det såg inte ut som jag var van.

Jag är supernoga!!

Efter att ha köpt en häst (holländsk import) där det visade sig att hästen hade falska papper, så ja alltid.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hur vanligt är det att ha en budget och följa den? Efter ha läst en tråd på häst känns det som många inte har koll på vart pengarna går...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 076
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka