Oseriös uppfödare eller? Inavel?

katja

Trådstartare
Jag är inte ny här på Buke, men vill inte posta tråden under mitt egna namn detta pga att jag inte vill hänga ut någon.

Har kollat på valp nu ett bra tag och jag har äntligen hittat en som jag har fastat för och vill ha.
Men när jag va hos uppfödaren nu sista gången innan leverans så gick vi igenom alla papper, och där upptäckte jag att något konstigt i stamtavlan.
Det var inavel, morfar är samma som pappa!

Enl. uppfödaren har det blivit fel så detta skulle naturligtvis rättas till, nu hette pappan något helt annat.
Förra gången jag va där fick jag träffa både mamma, pappa + mofar, mormor och farmor som fanns på kennlen. Och nu helt plötsligt så är det pappan som är morfarn och någon helt annan som är pappa. Lite snurrigt!

Hur i hela friden kan man inte ha koll på stamtavlan, hur kan man bara rätta till det? Hunden är ju registrerad i rasklubben, går väl inte bara ändra sådär?

Hur skulle ni gjort i denna situation?
Va ju helt överlycklig för att jag snart skulle få hem min valp och så blir det så här.

Sv: Oseriös uppfödare eller? Inavel?

Har du kollat upp hundens stamtavla på SKK Hunddata/Avelsdata? Sök på registreringsnumret så ska du ju få upp alla uppgifter där. Med sådana "misstag" i stamtavlan så skulle jag göra lite efterforskningar själv och inte gå helt på vad uppfödaren säger...

Är det något som inte stämmer så kan du alltid vända dig till SKK för att få hjälp!

Det låter väldigt konstigt. Har hon alltså fått helt nya stamtavlor till valparna?
precis som miao säger så skulle jag forska själv. Gå in på SKK avelsdata och kolla hur det ser ut där!

Jag hade absolut inte köpt hund därifrån och dessutom skrivit till SKK för att berätta om allt.

Förra gången jag va där fick jag träffa både mamma, pappa + mofar, mormor och farmor som fanns på kennlen.

Och inte för att vara sån, men jag tycker att det låter lite skumt/ovanligt att ha SÅ många släktingar på kenneln. Givetvis finns det möjlighet att detta är helt i sin ordning (om det ex är en stoooor kennel eller en liten ras så man får plats med många), men jag tycker att det i kombination med trassel med stamtavlor ringer varningsklockor i huvudet på mig... (misstänksam JA)

Problemet är att det är en icke godkänd SKK-ras, så den finns i nte med i deras databas. I det fallet om den funnits med i SKK hade det varit mycket enklare.

Men visst blir man misstänksam.

Kan ju vara så att det blivit en miss med papper och lite ihopblandning, men man blir ju fundersam.

Tydligen så h-n (uppfödaren) registratorn för denna rasklubb, så det kan ju vara enkel att rätta till felet. Eller fuska så stamtavlan ej visar inavel.

Då hade jag garanterat backat!
Det finns ju inget du kan göra för att kontrollera, speciellt inte när uppfödaren har den makten hon har inom rasen.

Jag hade inte köpt valp där.

Vem var pappan nu då? En av hennes egna? Om inte så kanske du kan kolla upp vem som äger pappan och höra om det stämmer.

Jag tror pappan (den nya) oxå va en utav h-n egna, men är inte säker.

Det är en stor kennel ca 40 hundar, så det finns ju lite att välja mellan till stamtavlorna.

Det är inte märkligt alls.
Har man en långlivad ras och föder upp mer än en generation så blir det naturligtvis flera generationer hundar hemma.

Av mina 7 hemma har jag 3 som är "en familj". Hane 12 år, som är pappa till tik 10 år som i sin tur är mamma till tik 5 år.

En annan "Familj" är tik 12 år, hane 11 år, dessa är mormor och morfar till tik 6 år.

Av mina 7 är 4 st i åldrarna 10-12 år. Måste man göra sig av med gamlingarna för att inte vara oseriös?

Och inte för att vara sån, men jag tycker att det låter lite skumt/ovanligt att ha SÅ många släktingar på kenneln. Givetvis finns det möjlighet att detta är helt i sin ordning (om det ex är en stoooor kennel eller en liten ras så man får plats med många), men jag tycker att det i kombination med trassel med stamtavlor ringer varningsklockor i huvudet på mig... (misstänksam JA)

Det är inte märkligt alls.
Har man en långlivad ras och föder upp mer än en generation så blir det naturligtvis flera generationer hundar hemma.

Av mina 7 hemma har jag 3 som är "en familj". Hane 12 år, som är pappa till tik 10 år som i sin tur är mamma till tik 5 år.

En annan "Familj" är tik 12 år, hane 11 år, dessa är mormor och morfar till tik 6 år.

Av mina 7 är 4 st i åldrarna 10-12 år. Måste man göra sig av med gamlingarna för att inte vara oseriös?

Hur mycket tydligare hade jag behövt vara med mitt

Givetvis finns det möjlighet att detta är helt i sin ordning (om det ex är en stoooor kennel eller en liten ras så man får plats med många)

för att det skulle anses vara tydligt nog för dig?

Jag förstår bara inte resonemanget. Jag har varken stor kennel eller liten ras. Ser inte relevansen.

Förstår inte att det i något fall (utom valpfabrik eller hundsamlare) kan vara konstigt att man har flera släktingar i generationer hemma
Tvärtom är det hos sådana uppfödare jag kan se i släktled bakåt på plats och inte bara på papper och stamtavlor vad jag kan förvänta mig av den linjen.

Kan inte se det negativa i detta alls och förstår inte varför du ens tog upp det som skumt. Det känns snarare underligt att alls tycka något sådant är skumt.

Hur mycket tydligare hade jag behövt vara med mitt

för att det skulle anses vara tydligt nog för dig?

Senast ändrad:

kennel med 40 hundar - hur många sådana har vi i SVerige??? Tror inte jag känner till en enda. Kolla med länsstyrelsen för vederbörande behöver ett särskilt tillstånd för att ha så många hundar i sin verksamhet.

Att sedan ha flera generationer hemma är ju ok och bra men det här luktar skumt

Fast hur vanligt är det att man under flera generationer ägt både hane och tik i samma kombo?
De allra allra flesta uppfödare jag känner till använder till 99% en hane som ägs av någon annan och någon enstaka gång kanske de har turen att äga två obesläktade individer som både passar sig för avel och dessutom passar för varandra.

Verkligen. Genomtänkt och välplanerad avel har man väl knappast så mycket tur med?

Fast om det nu är en ras som är väldigt ovanlig kanske det inte finns så mycket mer avelsmaterial än det uppfödaren själv äger? Menar inte att försvara någonting, tycker hela situationen låter mysko, men det KAN ju vara en förklaring. Känns dock inte så troligt, men om man tänker tillbaka på hur kennlarna var i England för 100 år sedan så var det ju precis sådär, man använde "sitt eget" material och allt annat var skit. Sen hur bra DET var kan man ju diskutera....

kennel med 40 hundar - hur många sådana har vi i SVerige??? Tror inte jag känner till en enda. Kolla med länsstyrelsen för vederbörande behöver ett särskilt tillstånd för att ha så många hundar i sin verksamhet.

Att sedan ha flera generationer hemma är ju ok och bra men det här luktar skumt

Draghundsuppfödare kan väl ha ett stort antal hundar, men jag tror ju inte det är speciellt vanligt med så många hundar inom andra raser :S

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Är så sjukt trött på uppfödare som tror att de är de enda i hela världen som säljer bra hundar. Försöker köpa en vakthund av en speciell...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 874
Senast: Hedinn
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 624
Senast: Devinie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 992
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka