Oseriös hingststation?

zamboca

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon mer än jag som har erfarenhet av oseriösa hingststationer?

Jag har nu precis hämtat hem mitt sto från XX stuteri och hingsten X. En inte allt för rolig erfarenhet. Vi har varit där vid två tillfällen. Vid första tillfället släpptes sto och föl in i en hage med ett större antal andra hästar (10 - 20) och både sto och föl hade skador när vi hämtade hem dem. Vid andra besöket (hon blev inte dräktig) framförde vi önskemål om att sto samt föl skulle få gå i egen hage p g a skaderisken vilket icke uppfylldes. Då vi kom på ett oanmält besök befann sig minst 7 hästar i samma lilla hage utan bete.

Vi blev heller inte upplysta om att hingsten tävlade denna säsong. Då vi lämnade stoet andra gången i god tid före brunst åkte X iväg på tävling och när han kom hem igen var hon på väg ur brunst. Två betäckningar hade skett enl telefonsamtal med hingststationen och hon var fortfarande brunstig. Det syntes dock inte ett spår av varken betäckning eller brunst vid det oanmälda besöket en timme efter telefonsamtalet.

Vi har nu fått hem ett mycket avmagrat sto som vi inte vet om hon över huvudtaget blivit betäckt.

Tyvärr behöver ju inte hingststationen bry sig så mycket om i fall stona blir dräktiga eller ej då de enbart lånat hingsten. Deras stora intresse är ju att dottern i familjen får en fin tävlingshäst. De får ju dessutom i alla fall in sina pengar på språngavgifter och uppstallning. Det är ju vi stoägare som blir lidande, man kanske har sparat pengar en längre tid och valt fram en fin hingst som man gärna vill ha ett föl efter.

Det är fruktansvärt frustrerande att bli besviken på en hingststation. jag har aldrig råkat ut för det själv men lider med dig ändå. Att planera för ett föl skall vara en trevlig tid för alla inblandande. att sedan få ta hand om sitt dräktiga sto ett år framåt är roligt! att mäta magar och spekulera. Stona är ju våra lindebarn!

så givetvis förstår jag din stora besvikelse men jag kan inte svara varken för eller emot din hingsttations handlande. jag kan bara råda alla stoägare att då och då åka och titta till stona själv, precis som du gjorde. Jag är lite fjompig som inte litar på att någon annan tar så bra hand om mitt sto som jag själv gör :D( och förmodligen finns det dom som gör det bättre :o)

usch så tråkigt, själv tycker jag det är kul att pyssla mes stona oavsett dom är mina eller inte. jag har hingst och när stona hämtas så har jag "badat" dom och ytterligare nallat på pälsglansen för det är roligt att leverera en häst i fint skick! och ägarna blir så glada, nån har fått gå i bantar-hage medans en annan går i gödnings-hage och får tillskottsfoder.

man vill ju att dom skall må bra. :(

Tråkigt att höra att det finns stationer som inte bryr sig. Tror dock att det tillhör undantagen. För visst är det viktigt för en station att stona tar sig. Ju bättre statistik stationen har dessto fler ston, eller hur? För mig är kombinationen ansvarsfull station - välrenomerad veterinär det som väger tyngst. Dessutom bor jag så att jag har ett flertal stationer inom en timmes körning att välja mellan.

Men din beskrivning av händelseförloppet låter ju verkligen inte något vidare. Vet inte om jag ens hade betalat under dessa omständigheter. Vad säger stationens veterinär?

Har du kontaktat ASVH ännu? I din förra tråd var det ju någon som föreslog att du skulle höra av dig till dem med alla detaljerna. Tror det är en bra idé.

Hu hur vågar de??? Det är ju både deras och hingstens rykte som står på spel. Själv har jag varit nervös för att ston utefrån inte ska ta sig så att ägarna ska tro att man aldrig har betäckt. Jag ser till att engagera halva ön för att få vittnen till betäckningarna.......(nu står iof många av traktens tonåringar ändå och glor så ögonen ramlar ur hålorna och fnissar helt kopiöst :D).
har sett till att ägarna själva har fått bestämma vilka hagar de vill att deras ston ska gå i och huruvuda de vil ha mineraler leer bara saltsten på betet och hur ofta de vill ha höet portionerat om det gäller fångston. Skulle aldrig våga slarva med andras ston, då får man aldrig ston tillbaka. OM stona sen inte blir dräktiga, ja då vet iallafall jag att samvetet är vitt och jag gjort mitt bästa och i detta läget vet jag att hingsten är fertil :)

Jag har själv varit med om samma sak som du, och det är absolut inte roligt. Kan ju tillägga en sak i denna tråd.

Det är ju inte bara så att det är stona som mår dåligt på "vissa" stationer. Vet en mkt känd hingst som står på station och har gjort sedan tidigt i våras.

När hingsten kom till denna station var han i bra hull, nyverkade och skodda hovar och mådde jätte bra. Nu så här i slutet av säsongen, mår han inte så där jätte bra. Samma skor sitter fortfarande på, han är inte verkad sedan han kom och han är relativt mager och går i en sandig hage hela dagarna utan hö.

Anmäl stationen för ASVH! jag känner ett par sto ägare som blivit av med sina föl i olyckor på hingststationer.
Aldrig skulle jag lämna ett sto om hon skulle släppas ihop med andra ston, aldrig i livet skulle jag lämna sto och föl.
jag kör mina ston fram och tillbaka varje dag under den veckan de ska insemineras. Jag har lämnat mina ston på Flenmo station i Sörmland otrolig koll på sto och föl, fantastisk skötsel!
Vi har hingststation själva för ponnyer, stona som lämnas går i egna hagar betäcks för hand och fodras utifrån ägarens egna foderstat. Aldrig skulle jag komma mig för att lämna hem ett sto som magrat av och är skadat!
Ägarna som vill vara med vid betäckning är välkomna med kamera och hela familjen.....
:) :o

Du skriver att du aldrig skulle lämna ett sto som skulle släppas med andra ston. Det får mig att fundera lite.
De ston som kommer hit släpps så gott som alltid på bete(om inte ägaren absolut vill annat, men de flesta ägare ser fördelen med att stona får gå i flock.)
Vi har stora hagar med mycket bete, det innebär ju att de aldrig behöver bli hungriga och vakta på maten.
Dessutom är det mycket ovanligt att det blir gruff, i och med att alla hästar är på bortaplan.
Dessutom visar de betydligt bättre brunst, om de får gå med likasinnade.
däremot brukar jag maximera stona till ca 10/hage, mest för min egen skull.
Att de går på bete i flock tror jag hjälper till och gör att vi har så bra dräktighetsprocent på stationen.

han är relativt mager
Gamla skor osv är ju för dj-ligt men hullet kan vara svårt att hålla på en hingst i betäckningssäsong. Du skirver relativt mager och det tolkar jag som ganska normalt. Vissa hingstar har svårt att ta sej tid att äta och blir då tunnare.
Jag hade absolut pratat med ASVH. Pejlat läget.. vissa är ju "fina hingsthållare" och man blir inte trodd...

Jo jag vet att många hingstar går ner i vikt, med en massa brunstiga ston omkring sig. Kunde ju vara något, detta med ASVH. Måste kolla läget igen bara.

Det stämmer jag kör mina ston fram och tillbaka, varje dag den veckan dom insemineras.
Mina 30 dgr gamla halvblodsföl går inte ute om nätterna, möjligtvis går mina ponnyföl ute.
På Flenmo fick aldrig fölen gå ut med andra ston om dom inte stannade hela sommaren eller längre tid, men då endast två och två.
Jag är nog väldigt försiktig med mina föl men på "vår" semin station dit jag åker är det lite huller om buller enligt mig.
Här hemma går stona tillsammans med den andra flocken även då det bara ibland finns ett sto med föl! :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 591
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka