Oseriös hästköpare

MagdalenaMo

Trådstartare
Det talas en hel del om köparens rätt gentemot säljaren t.ex. hävning av avtal pga tidigare skada o.s.v.
Men, vad händer om man som säljare får reda på att man har blivit grundlurad av köparen?

Alltså om man har sålt en häst som promenadhäst/sällskapshäst pga en skada som ej går att reparera och sedan får reda på att köparen lurat en och numera använder hästen som ridskolehäst. Dessutom ska köparen nu sälja hästen efter bara en månad som TÄVLINGSHÄST!! utan några som helst problem av sin skada trots att han inte gått igenom en besiktning tidigare hos oss som vi givetvis informerade köparen om! Köparen har kokat ihop en massa lögner för att bara få ut så mycket pengar som möjligt.

Tycker så fruktansvärt synd om hästen och man känner sig helt maktlös som säljare.:cry:
Det är ju bedrägeri, borde man inte kunna göra något?
Förköpsrättsklausulen är ju helt värdelös eftersom köpt häst är köpt häst. Blir så otroligt less på alla dessa hjärtlösa människor.

Sv: Oseriös hästköpare

Vill man ha kontroll över vad som sker med hästen så kan man inte sälja den, tyvärr är det den bistra verkligheten. Det är många som hamnat i samma sits som dig, det är tråkigt men så länge man inte kan bokstavligt gripa in och informera potentiella köpare så är det inte mycket man kan göra. I svensk lagstiftning så gäller att såld vara är just såld.

Nu har jag givetvis inte koll på din häst och utsikten för att få den frisk men helt ovanligt är det inte att en häst (eller människa) faktiskt blir helt återställd även om man tidigare bedömt skadan som permanent

Hästen har en reservation på försäkringen för skadan.
Det hjälper ju bara om köparen har kvar försäkringen. Så om den säljs vidare utan försäkring så kommer ju den nya köparen inte att veta något om reservationen i den gamla försäkringen.

Det är därför man T-märker hästar + att T-märkta hästar inte får lov att gå som lektionshäst på ridskola.

Som övriga så ställer jag mig frågande till varför man inte t-märkt hästen, för hästens skull.

Det som går att göra är att ringa säljaren och meddela att du kommer att lämna alla handingar till en ny ägare, så denne kan gå vidare med det som underlag.

Det här med en triangelmärkning är smart men nu var det så att jag tyvärr inte var ägare till hästen utan bara fodervärd. Så jag kunde inte styra så mycket.
Jag var den första som förmodligen kollade upp hans skada ordentligt hos veterinär och efter det ansåg jag att det snällaste för hästen vore om den fick somna in, delvis pga att det var uppenbart att han hade ont och delvis pga att en triangelmärkning inte skyddar en häst från att bli riden hårt eller såld vidare pga hästen är för tuff. Men det är en historia för sig. Jag tycker dock väldigt mycket om denna häst och tycker att det är sjukt att man inget kan göra som säljare.

Det jag tycker är intressant är att KöpL är utformad för "döda ting" och därför inte tar någon hänsyn till att man som säljare faktiskt bryr sig om var hästen hamnar och hur den blir behandlad. Dessutom borde det vara utifrån hästens bästa om man kunde anmäla köparen för bedrägeri eller i vart fall försök till bedrägeri innan någon stackare köpt hästen och hästen flyttas runt ytterligare. Då man som i vårat fall faktiskt vet att hon försöker luras.
Men att varna med att man kommer överlämna alla handligar till den nya köparen var bra.

Dessutom borde det vara utifrån hästens bästa om man kunde anmäla köparen för bedrägeri eller i vart fall försök till bedrägeri innan någon stackare köpt hästen och hästen flyttas runt ytterligare.

Det går ju inte att anmäla ett ev brott innan det skett...

Att triangelmärka är ingen garanti att hästen inte säljs till tävling.Vi sålde en triangelmärkt ponny till en familj här i sverige som sålde den till finland.1 månad efter så såldes den vidare som tävlingsponny.I finland gälller inte vår triangelmärkning.Jag kontaktade finska ridsportförbundet och fick veta det.Så hur många triangelmärkta hästar säljs till Finland kan man undra ???? vår stackars ponny har sålts vidare igen till ridskola nr 2!!!!!!!!!!! Ponnyn är nu 15 år och den senaste ridskolan har insett att hennes bakben inte är så bra längre.jag har faktiskt kontaktat fler av dom som ägt henne i Finland. Hade varit bättre för vår ponny att ha blivit avlivad i stället för att säljas som T-märkt.Men då trodde jag tvärtom såklart :(

Halvt Knapplån.
Jag vet flertalet hästar som sålts inom sverige som är triangelmärkta som jobbar på ridskola alternativt tävlas lätta klasser. Ofta växer triangelmärkningen borr/syns inte om man inte letar oerhört noga, trots brännmärkningen där det är tänkt att vita hår ska lysa tydligt.

däremot så är det så som ngn påpekade tidigare vilket jag tycker är intressant, att flera av de hästar jag känner per ovan, inte varit halta en dag trots de nya ställena de hamnat på och hur de används. De två hästar jag vet som går på ridskola, har tex behandlats oerhört klokt av ridskolorna i fråga, bara ridits på lektion sparsamt osv. De har gått i ridskoleverksamheten i över 7 års tid nu och hållt sig helt friska. Möjligheten att skadan de dömdes ut för faktiskt har läkt ut med tiden, finns ju helt klart, det är ju påvisat sen några år tillbaks i och med f-bolagens projekt där de köpt in utdömda hästar och rehabiliterat dem klokt och med långt tidsperspektiv. Tid är ju ofta tyvärr i dagens hästsverige, det som inte ryttaren har tid med, och därmed döms många hästar ut.

däremot så är det så som ngn påpekade tidigare vilket jag tycker är intressant, att flera av de hästar jag känner per ovan, inte varit halta en dag trots de nya ställena de hamnat på och hur de används.

Inte särskilt förvånande. Det händer att folk triangelmärker helt friska hästar för att få pengar från försäkringsbolaget.

tidigare var det brännmärkning så är hästen/historien gammal är det inte otroligt med brännmärkning

När det finns kroniska skador som vår har/hade.Pålagringar och urkalkningsfåror så ska dom inte vara på ridskola eller tävlas.Vilket inte heller gått så bra,då hon bytt ägare flera gånger....ångrar än i dag att vi inte tog bort henne i stället

Inte särskilt förvånande. Det händer att folk triangelmärker helt friska hästar för att få pengar från försäkringsbolaget.

så är inte fallet. bägge hästarna är utdömda av veterinär pga lång skadehistorik. du får leta efter det påstående du ger, ang friska hästar som utdöms i dagens sverige.

Jag VET flera "storhästägare" i meningen att dom har många många hästar, "kända" i sitt distrikt m.m. i sin verksamhet som bara häromåret utan problem fick 18 st hästar/ponnyer T-märkta på 13 månader......

Dom har hållt på så sen mitten av 80-talet ! ! !

Tyvärr begår dom inget lagbrott så det går inte att komma åt dom den vägen, vilket vi är flera som försökt :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 711
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Har suttit och läst lite på olika hästforum och sitter och lurar på varför blir alla lurade vid hästköp? Hur svårt kan det vara att köpa...
2
Svar
29
· Visningar
4 335
Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar