Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar lite vad meningen med kuperad vovve i Sverige är ändå? Liksom de flesta vet väl att kuperat är förbjudet, även om man inte är hundkännare (min mormor hatar hundar men vet ändå att kuperat är förbjudet). Om det är för att väcka uppseende så finns det kanske andra sätt att göra det på? Det ser ju inte tufft ut med stympad hund, det väcker bara obekväma frågor.

Jag undrar lite vad meningen med kuperad vovve i Sverige är ändå? Liksom de flesta vet väl att kuperat är förbjudet, även om man inte är hundkännare (min mormor hatar hundar men vet ändå att kuperat är förbjudet). Om det är för att väcka uppseende så finns det kanske andra sätt att göra det på? Det ser ju inte tufft ut med stympad hund, det väcker bara obekväma frågor.
Det är ju inte förbjudet att äga en kuperad hund. Det är bara olagligt att utföra kuperingen.
Import med kupering som skett innan importen är fullt lagligt.

Jag har nog missat vad det är som är kuperat? Öron eller svans?

Så län någon betalar vad de begär så är den väl värd det för den som betalar.
Det håller inte särskilt långt. Säg det till de som hostar upp fantasisummor för importerade blandraser med s.k stamtavla där hunden dör eller avlivas av alla möjliga hälsoskäl. Tuffa lärpengar möjligen...

Men ändå, det väcker frågor och misstankar.
Nja...har nog inte hört att någon med kuperad import fått så mycket frågor eller så. Import är ju jättevanligt nu för tiden och man ser mer kuperat nu än när förbudet kom ovh importerna var ovanligare. Personligen antar jag alltid att det är import när jag ser en kuperad hund. Sen kan ju främst svansar "kuperas" (opereras) av veterinär av medicinska skäl.

Jag tycker inte det är okej att luras, bara för att folk går på det.
Absolut inte, men så länge folk inte får mer vett i skallen så kommer det ju alltid finnas folk som luras och bedrar. Jag menar sitter man på blocket för att köpa hund, varför skulle jag köpa den med avstånd dyraste av dem alla, när det finns kullar efter kullar med mycket billigare. Jo för man tycker den är såå söööööt! och så länge folk köper hund efter hur söta dem är som valp så kommer folk med olagligt kuperade valpar/hundar att kunna sälja dem för 25+ tusen.

Det håller inte särskilt långt. Säg det till de som hostar upp fantasisummor för importerade blandraser med s.k stamtavla där hunden dör eller avlivas av alla möjliga hälsoskäl. Tuffa lärpengar möjligen...
Jag tror mer att de blåser okunniga som tror de ska få "något extra"
Det är ett hårt sätt att lära sig på det håller jag med om. Vad jag menade var väl mer att oavsett vilken typ av "vara" det är så är den ju alltid värd vad någon vill betala. Betalar ingen så är varan inte värd det.

Jag vet att detta är hund forumet men jag måste bara visa denna..:banghead: kom upp i mitt fb flöde.

*LÅNGHÅRIG KATT HONA KÖPES OMGÅENDE,MEN EJ PERSER ! ! Hon ska vara mellan 6 mån - 1-1,5 år ungefär och fertil (inte kastrerad ).Ingen problemkatt,
Finns kanske någon här inne som inte kan ha den kvar av någon anledning som allergi skilsmässa,ont om tid m.m.Endast seriösa svar,och inget tjafs i chatten,utan det ska ske med vänlig ton.
Om det inte passar att ha annonsen här,så får Admin säga till.
Alla svar beaktas,och pris diskuteras om rätt katt finnes.
Har bara satt ut en bild på ett exempel.*

Undra vad hon ska med den katten till :meh:

Jag vet att detta är hund forumet men jag måste bara visa denna..:banghead: kom upp i mitt fb flöde.

*LÅNGHÅRIG KATT HONA KÖPES OMGÅENDE,MEN EJ PERSER ! ! Hon ska vara mellan 6 mån - 1-1,5 år ungefär och fertil (inte kastrerad ).Ingen problemkatt,
Finns kanske någon här inne som inte kan ha den kvar av någon anledning som allergi skilsmässa,ont om tid m.m.Endast seriösa svar,och inget tjafs i chatten,utan det ska ske med vänlig ton.
Om det inte passar att ha annonsen här,så får Admin säga till.
Alla svar beaktas,och pris diskuteras om rätt katt finnes.
Har bara satt ut en bild på ett exempel.*

Undra vad hon ska med den katten till :meh:
Odla långhåriga katter??

Absolut inte, men så länge folk inte får mer vett i skallen så kommer det ju alltid finnas folk som luras och bedrar. Jag menar sitter man på blocket för att köpa hund, varför skulle jag köpa den med avstånd dyraste av dem alla, när det finns kullar efter kullar med mycket billigare. Jo för man tycker den är såå söööööt! och så länge folk köper hund efter hur söta dem är som valp så kommer folk med olagligt kuperade valpar/hundar att kunna sälja dem för 25+ tusen.
Du har missat något.den är inte OLAGLIGT kup,den är import från land där det är tillåtet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama