Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var inte Mike den där fodervärdshunden som uppfödaren tog hem för parning och aldrig lämnade tillbaka - och försökte lämna tillbaka fel hund ?
Jo precis. Nu verkar det som att när KFM sa åt henne att lämna tillbaka hunden så åkte hon o köpte en ANNAN kines, bytte chip på hundarna och "lämnade tillbaka " fel hund och trodde att ägarna inte skulle märka något.

Facebook. Gruppen heter Hitta Mike!
Men om man vill hitta hunden och så vidare, varför gör man det till en sluten grupp?? istället för att öppna så att random folk kan se inlägg och läsa lite och kankse komma med en observation osv, jag menar hur många vill eg gå med i en grupp för något bara för att man är lite nyfiken.

I en rasgrupp för schäfer på FB:
Jag vill para min fina tik. Har stamtavla men är inte reggad. Söker svart hane i XXXXXX. Men alla förslag är intressanta.

Hunden är en kasserad hund från FM.
När frågor om den där stamtavlan kommer ber personen alla att typ dra åt helvete. Sen skrivs namnet på föräldrarna ut. Hanen är en hund med enormt mycket drifter. De här hundarna bör ägas av förare med stort intresse för hundträning och som är kunniga. Tror inte de förarna köper blandraser. Ser framför mig fler blocketomplaceringar, fler jobbiga schäfrar på stan som spär på rasens rykte osv. Tyvärr fick hon efter över 170 kommentarer och vädjan om att inte göra denna parning napp. Av en svart hane...även den en kasserad FM-hund. :(

Men om man vill hitta hunden och så vidare, varför gör man det till en sluten grupp?? istället för att öppna så att random folk kan se inlägg och läsa lite och kankse komma med en observation osv, jag menar hur många vill eg gå med i en grupp för något bara för att man är lite nyfiken.
Man kanske inte vill att den som har hunden nu ska kunna snoka? :)

Jag vill para min fina tik. Har stamtavla men är inte reggad. Söker svart hane i XXXXXX. Men alla förslag är intressanta.

När frågor om den där stamtavlan kommer ber personen alla att typ dra åt helvete. Sen skrivs namnet på föräldrarna ut. Hanen är en hund med enormt mycket drifter. De här hundarna bör ägas av förare med stort intresse för hundträning och som är kunniga. Tror inte de förarna köper blandraser. Ser framför mig fler blocketomplaceringar, fler jobbiga schäfrar på stan som spär på rasens rykte osv. Tyvärr fick hon efter över 170 kommentarer och vädjan om att inte göra denna parning napp. Av en svart hane...även den en kasserad FM-hund. :(

Men fy vad trist.

FM borde få valparna :p De gillar ju sånt.

Är lite chockad över hur lite FM bryr sig i vad hundarna hamnar och nyttjas till. Har de inga krav alls :confused:
Kasserade hundar borde kastrerad innan de placeras ut!! Jättemånga av hundarna hamnar i blandrasavel. Och i många fall är det väldigt driftstarka hundar. Och utan MH har ju inte ägarna en aning om vad de får i kopplet. Och förvånansvärt många har ingen aning om att hundarna räknas som blandraser.
Har sett flera som skriver att det är bara FM som väljer att inte regga. Sanningen är att de inte FÅR regga pga att de inte uppfyller minimumkraven.
Vi pratar ca 350 hundar varje år som kommer ut i samhället och ofta till väldigt okunniga eller naiva människor :(

I den tråden efterlysningen kom i blev folk kallade för idioter av TS när de försökte förklara att ingen SKK-ansluten kennel kan upplåta en hane till TS för då riskerar man att bli utesluten ur SKK pga blandrasavel. TS förstod inte alls hur folk kunde säga att hunden var blandras när mamman och pappan hade stamtavla.
Upplyser inte FM om detta när de placerar ut hundarna:confused:

Då är det riktigt dåliga hundar :rofl::rofl:
Har du läst senaste Brukshunden?
Räknade ut lite statistik utifrån en artikel om polishundar.
FM föder upp ca 400 hundar per år.
De står för 20% av Sveriges införskaffande av statliga tjänstehundar per år.
Sverige anförskaffar mellan 75-90 nya hundar per år.
Det innebär att om 20% av dessa hundar...dvs ca 16 hundar kommer från FM.

Var tar resten av ca 400 hundar vägen?

Har du läst senaste Brukshunden?
Räknade ut lite statistik utifrån en artikel om polishundar.
FM föder upp ca 400 hundar per år.
De står för 20% av Sveriges införskaffande av statliga tjänstehundar per år.
Sverige anförskaffar mellan 75-90 nya hundar per år.
Det innebär att om 20% av dessa hundar...dvs ca 16 hundar kommer från FM.

Var tar resten av ca 400 hundar vägen?
Herregud...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama