Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exakt hur "oseriöst" detta är kanske jag som noob inte ska döma. Men jag blir lite undrande på de här som verkar på nått sätt satsa på att avla blandraser lite sådär halvt om halvt. Har väl personligen inte så mycket emot blandraser per definition, och det är väl trots allt så som alla raser har börjat någongång.

Men jag läste nyss en blocketannons om en person som vill hitta en fodervärd åt sin Schäfer/goldenvalp pga att hon vill ta en kull på henne i framtiden. Mamman är 50/50 Schäfer/Golden och pappan är 100 Schäfer, så hon "kommer förmodligen bli mest som en schäfer mentalt".

Detta kanske är en supertrevlig hund som kommer göra ägaren jättenöjd! Men vad är anledningen till att man känner att man ska avla på en sådan blandis? Jag kanske inte fattar riktigt, är det inte bara att chansa sig fram lite?

Kanske jag som reagerade lite extra med iom att annonsnamnet var anonymt.

Exakt hur "oseriöst" detta är kanske jag som noob inte ska döma. Men jag blir lite undrande på de här som verkar på nått sätt satsa på att avla blandraser lite sådär halvt om halvt. Har väl personligen inte så mycket emot blandraser per definition, och det är väl trots allt så som alla raser har börjat någongång.

Men jag läste nyss en blocketannons om en person som vill hitta en fodervärd åt sin Schäfer/goldenvalp pga att hon vill ta en kull på henne i framtiden. Mamman är 50/50 Schäfer/Golden och pappan är 100 Schäfer, så hon "kommer förmodligen bli mest som en schäfer mentalt".

Detta kanske är en supertrevlig hund som kommer göra ägaren jättenöjd! Men vad är anledningen till att man känner att man ska avla på en sådan blandis? Jag kanske inte fattar riktigt, är det inte bara att chansa sig fram lite?

Kanske jag som reagerade lite extra med iom att annonsnamnet var anonymt.
Anledningen är pengar eller tänker med hjärtat för man älskar sin egen hund.

Alla älskar sin hund, det gör den inte lämplig för avel ändå :meh:

Sen lite fantastiskt att hunden kommer bli som en schäfer mentalt.... Hur är det då undrar jag som schäferuppfödare och som behöver MH och annat för att få ett hum om hur egenskaperna i valparna kommer att bli.

Dessa blandraduppfödare...de har sån kunskap vi renrasavlare inte har. Eller så är de synska:angel:

I en rasgrupp för schäfer på FB:
Jag vill para min fina tik. Har stamtavla men är inte reggad. Söker svart hane i XXXXXX. Men alla förslag är intressanta.

Hunden är en kasserad hund från FM.
När frågor om den där stamtavlan kommer ber personen alla att typ dra åt helvete. Sen skrivs namnet på föräldrarna ut. Hanen är en hund med enormt mycket drifter. De här hundarna bör ägas av förare med stort intresse för hundträning och som är kunniga. Tror inte de förarna köper blandraser. Ser framför mig fler blocketomplaceringar, fler jobbiga schäfrar på stan som spär på rasens rykte osv. Tyvärr fick hon efter över 170 kommentarer och vädjan om att inte göra denna parning napp. Av en svart hane...även den en kasserad FM-hund. :(

Men hon har ju rätt som alla andra att para sig!

Var ett av de klockrena argumenten för varför det skulle tas en kull på tiken...

50% schäfer + 50 % BC, valparna kommer förmodligen att utseendemässigt fördela sig på en skala mellan båda föräldrarna, typ 25 % schäfer + 25 % BCs o resten i en skala mellan dessa.
I samma kull kommer mentaliteten förmodligen att fördela sig likadant, förutom att en del ser ut som BCs samtidigt som de ärvt schäferns mentalitet.
Genetik är inte en exakt förutsägbar vetenskap. Gener som legat vilande kan närsomhelst plötsligt dominera andra i många generationer efter inkorsning av andra raser.

Och ett fint argument brukar vara att ägaren vill ha en valp efter sin gulliga hund.
Vad de ska göra med övriga 9 brukar de inte bry sig om (de har väl stor släkt de kan pracka på de små söta).
Och jag tänker att i flock så är det naturliga att bara EN får bli mamma och det finner de andra sig i.
Så himla förmännskligat gagg om "vill bli mamma" och "ha rätt att få valpar". Hundvärlden funkar inte så.....

Har du läst senaste Brukshunden?
Räknade ut lite statistik utifrån en artikel om polishundar.
FM föder upp ca 400 hundar per år.
De står för 20% av Sveriges införskaffande av statliga tjänstehundar per år.
Sverige anförskaffar mellan 75-90 nya hundar per år.
Det innebär att om 20% av dessa hundar...dvs ca 16 hundar kommer från FM.

Var tar resten av ca 400 hundar vägen?
Jisses...???

De har redan kasserat hundarna. De dög inte ens till dom ;)
Fast valparna kanske inte är lika dåliga :p FM avelsdjuren kan väl inte vara mycket att hurra för när de har så jättestort svinn?

Har du läst senaste Brukshunden?
Räknade ut lite statistik utifrån en artikel om polishundar.
FM föder upp ca 400 hundar per år.
De står för 20% av Sveriges införskaffande av statliga tjänstehundar per år.
Sverige anförskaffar mellan 75-90 nya hundar per år.
Det innebär att om 20% av dessa hundar...dvs ca 16 hundar kommer från FM.

Var tar resten av ca 400 hundar vägen?
Framförallt undrar man ju hur mycket pengar som de hundarna kostar att producera och om inte de hade kunnat läggas på något bättre?

Var tvungen att kika...vad är det som gör att just den är värd 25000? (gått ner från 29000)? Genom SKK hittade jag en hel kull med rätt bra meriterade föräldrar som känns mer lovande...och de kostar inte alls lika mycket...

Var tvungen att kika...vad är det som gör att just den är värd 25000? (gått ner från 29000)? Genom SKK hittade jag en hel kull med rätt bra meriterade föräldrar som känns mer lovande...och de kostar inte alls lika mycket...
Att den är kuperad typ, det är det enda jag kan komma på. En svensk valp efter meriterande föräldrar kostar ju liksom max 15.

Så län någon betalar vad de begär så är den väl värd det för den som betalar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama