Klart det inte är skadligt att trimma med en trimmer, men inom rasen är det inte alls ovanligt med epilering, kemisk hårborttaging och rakning med hyvel med sårskador som resultat.
Det är faktiskt helt sjukt om du frågar mig, och rasen har ändrats extremt mycket på kort tid. Från att ha varit naturligt naken så har den avlats så att en utställningsnaken är svår att skilja från en puff om man inte tittar på undersidan. Jag kan inte ens komma ihåg senast jag såg en bild från en valpannons där de nakna inte var tydligt rakade.
Tittar du på SRD så är det ju framtaget för att få bukt med allvarliga problem som är skadliga för hundarna på en stor skala. Det är ju inte jag som sitter och hittar på lixom.
Sen om man tycker att det är ok att tänderna trillar ur munnen på hunden eftersom alla raser har sina problem, och man är glad om man har fått ett exemplar där tandförlusten inte orsakar problem tycker jag att man ska stanna upp och säga det en gång till, och fundera på om man blivit hemmablind.
Jag kan jämföra med "min" ras, de enda rasbunda sjukdomarna är PRA och patella, där hälsoprogram och rekommendationer gör att det faktiskt är väldigt ovanligt med hundar med besvär.
Jag menar inte att vara taskig, men argumentet att det inte går att hitta en ras utan något enda problem fysiskt eller mentalt kommer oftast från de som har raser med ganska stora problem, där det är svårt att hitta andra argument äörstän att "alla har problem"