Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill man sticka ut så känns ju labrador överlag lite som "fel" ras. Men ja vill man verkligen ha just den färgen får man nog vara beredd att vänta länge om man inte kan acceptera en svart. Förhoppningsvis gör inte det att man tummar på de viktigare sakerna som hundens hälsa osv :)
När det gäller bruna så tummar köparna på allt, oreg går för skjortan (mer än bruna reg) och säljs på minuter. 🙈

När det gäller bruna så tummar köparna på allt, oreg går för skjortan (mer än bruna reg) och säljs på minuter. 🙈
Har Coronan slagit till helt på intelligensen på folk, varför är de helt galna i att köpa blandraser och omöjliga korsningar helt utan koll på vad det är de köper? Att folk är idioter har jag alltid vetat, men nu verkar det ju vi håller på bli översvämmade av dem? 😵

Fear of missing out I suppose.

Det står i tidningarna om kölistor på flera hundra, de svarar på några blocketannonser men får inget svar tillbaka och vips köper de vad som helst bara de får köpa, så de ska få sin valp.

Och papper behövs ju faktiskt bara om man ska springa på utställning...

Nja, det är inte helt sant. Som jag förstår det så är det big no no enligt alla uppfödare att para brun med gul, men det är lite oklart varför. Det står ingenstans i rasstandarden vilken färg nostryffeln ska vara. Det har aldrig stått att en gul labrador måste ha en svart näsa, däremot stod det för mååååånga herrans år sedan att näsan på en gul labrador får vara brun.
Aha. Det var en ägare till en gul brunnäsa som sa det till mig. Hon hade fått valpen billigare för att den var brunbaserad
Fel! Hos svarta individer skall nässspegeln vara svart och och ögonen nötbruna, hos bruna och gula individer är ljusare brun ögonfärg och brun nässpegel tillåtna
Numera tror jag skk har tagit bort nosfärg från rasbeskrivningen.
Och gul är ju rent teknisk en diluted brun så en ljus nos blir det ju med automatic nästan.
Gul är inte en diluted brun! Oftast är de recessivt röda svarta men brunbaserade finns också. Den bruna nosen på gul labbe beror oftast på dåligt pigment på det svarta än att de skulle vara brunbaserade

Aha. Det var en ägare till en gul brunnäsa som sa det till mig. Hon hade fått valpen billigare för att den var brunbaserad

Gul är inte en diluted brun! Oftast är de recessivt röda svarta men brunbaserade finns också. Den bruna nosen på gul labbe beror oftast på dåligt pigment på det svarta än att de skulle vara brunbaserade
Både brun o gul är recensiv på labbe.

Ibland blir meningsföljden lite fel 😂 Förövrigt väldigt oseriöst att avla på en så ung hund såklart mm.

"
Hane för avel
123 456 kr

Beskrivning
Renrasig Bichon frisé Hane till avel /parning. Till mindre friska tikar. En jättefin 1 årig Bichon frisé som väger ca 4 kg. Han har en fin stamtavla och är vaccinerad, försäkrad avmaskad, besiktigad mm. Han är kärleksfull, nyfiken och snäll mot alla människor. Helst i Östergötland men alla svar beaktas. Pris efter överenskommelse. Välkommen att höra av dig via mail."

Snokar på BPH och blev väldigt ledsen i ögat när jag såg att en hane som använts i avel visade underlagsrädsla och var ganska otrygg även i övriga moment. Kul för valpköparna med tanke på hur lätt rädslor nedärvs. :(

B8FC2477-10FA-4833-B34F-5ACEA8B3983A.webp
Skratta eller gråta?! https://za.investing.com/magazine/t...YH8Hzbz6Et42zwj7LzrXn7BVs7VifxnH0lyTgCexWwFos

Vi säljer endast till sällskap, ni som söker en trevlig kompis för härliga promenader och mys i soffan mm. Ej utställning. Så vid intresse att påbörja ett liv med en av våra dyrgripar, tveka inte...........hör av er på telefon. Se valparna på hemsidan & vår blogg: www.hundringen.se http://blogg.hundringen.se/ PS. Glöm inte att se vår lilla taxtjej Heesa Meesas Flekka frá Mocca Dott/Bibi och familjen Ståhl i MITT LIV SOM VALP -2016 i TV 4 play med Hundcoachen Fredrik Steen.

Är det inte lite väl länge sen att skryta om något som hände år 2016?
35-42 tusen kostar för övrigt taxarna.

Vi säljer endast till sällskap, ni som söker en trevlig kompis för härliga promenader och mys i soffan mm. Ej utställning. Så vid intresse att påbörja ett liv med en av våra dyrgripar, tveka inte...........hör av er på telefon. Se valparna på hemsidan & vår blogg: www.hundringen.se http://blogg.hundringen.se/ PS. Glöm inte att se vår lilla taxtjej Heesa Meesas Flekka frá Mocca Dott/Bibi och familjen Ståhl i MITT LIV SOM VALP -2016 i TV 4 play med Hundcoachen Fredrik Steen.

Är det inte lite väl länge sen att skryta om något som hände år 2016?
35-42 tusen kostar för övrigt taxarna.
Det är väl en bättre merit än :Jag blev utesluten ur skk och färgavlar hundar som kostar skjortan. :idea:🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 952
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 450
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka