Sv: Osämja i stall - bland alla eller bara i vissa grupper?
Min erfarenhet är att de blir mest bråk/tjaffs i stall där alla hjälps åt med in och utsläpp och fodringar.
Man ger fel påse, släpper ut fel tid sätter på täcket fel eller fel täcke öht, han gär si och man gör så fel.
Många viljor och många olika liv som ser olika ut en kasnke börjar 0640 och när den har utsläpp kommer hästarna ut 0500.En annan jobbar natt och slutar 08 och då kommer hästarna ut 0830.
Ja det är nästan omöjligt att få rutiner och iof jag tror inte hästarna dör eller tar skada av de, dom lär sig.
Men det finns så många olika faktorer som man akn bråka om när man har det såhär.
Vissa är tuffa andra lite fega och inte vågar ta ut den store busen i stallet och då blir de bråk om de för då vill ägaren till den store buse inte ta in den snälle lunkentussen heller.
Och man kan ha svårt att förstå den rädde,
Om man istället står i ett stall där stallägaren sköter allt, in och utsläpp fodringar året om så är min erfarenhet att det blir ytterst sällan bråk.
Då har man inget med varandra att göra och man behöve inte ta på andras hästar utan man åker ut mockar fixar mat.
Man bara är och då kan man lägga energin på att prata och ha de roligt med dom andra istället.
Jag står i ett stall idag när allt ingår in och utsläpp och 1 täckesbyte fodringar ret om alla veckans dagar ingår. Inge tjaffs i stallet så långt ögat når utan alla är lika glada och trevliga och inge snobberi alls.Och då har vi alltifrån dressyrryttare på hög nivå, hobbyryttare, hoppryttare och så jag islandshästryttare. En salig underbar go blandning
Men om jag ska våga ge mig in på varför bråk uppstår tror jag det dels beror på oförmågan att sätta sig in i hur andra känner, oförmågan att ge och ta.. folk vill bara ha och inte ge.
Oförmågan att vara flexibel att inse att i ett kollektivstallkan inte hästarna komma in och ut exakt prick på minuten sammatider varje dag, då folk jobbar olika tider.
Oförmågan att inte lägga sig i hur andra gör och inte gör med sina hästar, att man bara måste hävda att sin åsikt endast är den rätta.
Vissa har täcken , andra inte, vissa har benskydd andra inte osv, och när parterna skall hävda att just sin metod är den bättre blir det inge bra.