Osämja i hagarna. Vad ska jag göra?

S

Sirisiri

Tidigare var allt frid och fröjd. De två stona gick för sig och det två valackerna gick för sig. När min valack kom till stallet för tre månader sen fick han gå i valackhagen. Den ena ponnyn var lite dum mot honom i början, men efter att dom gjort upp har det funkat hur bra som helst. Ponnyn var högst i rang, sen min och sist fjordingen.

Vårt hö var väldigt dåligt, så stoägarna och jag har köpt eget hö. Eftersom vi fodrar både morgon- och lunchhö i hagen fick min häst flytta över till stona i lördags. Det gick bra, men igår började min häst bete sig väldigt märkligt...

Hagarna ligger precis intill varandra med bara en eltråd mellan. Min häst har nu börjat göra utfall mot ponnyn i andra hagen som tidigare bestämde över honom. Han springer längs staketet, tar ibland sats och springer emot ponnyn, som blir rädd och går undan.

Igår när jag skulle mocka ställde jag in min häst i boxen bredvid ponnyn. Hela tiden gjorde han utfall mot honom och nästan stegrade sig. Dessutom hörde jag att fjordingen gått till anfall mot ponnystoet som har lägst rang i vår hage när tjejerna skulle ut och rida, vilket aldrig hänt tidigare.

Vad är det som har hänt?? Min häst som var from som ett lamm har blivit ett monster!! Min teori är att han ska visa sig lite tuff och kaxig inför stona genom att försöka anfalla ponnyn som ändå inte kommer åt honom...

Jag vet inte vad jag ska göra... Hjälp mig! Vill ju helst byta hage igen, men det går inte pga höet och jag vägrar ge det gamla höet. Jag är rädd för att någon häst ska komma till skada...
 
Hormoner...

Han har nu fått sina två tjejer och dom är han rädd om, den som kan ta dom i från honom skall bort, sedan att det är staket eller boxvägg mellan tar ju inte bort instinken att ponnyn skall försvinna.

Det tråkiga kan nog vara att han inte kommer ha ro till äta när han är ute för att han hela tiden måste vara på sin vakt var ponnyn befinner sig.
Troligen så kommer det att lugna ner sig när han märker att ponnyn inte längre är något hot och att han inte kan ta hans tjejer.

Kanske kan det lätta något om de får längre mellanrum mellan sig så att de finns mer än bara en tråd, det kanske går att göra som en bredare gång med nytt staket så de inte kan nå varandra i hagen. Då minimerar ni ju även risken för att någon av dom skall fastna i tråden om de sparkar mot varandra.

MVH/
 
Nu efter ett par veckor börjar det lugna ner sig. Har inte sett tendens till nåt bråk alls. Alla hästarna är snälla mot varandra, MEN!

Den gamla ponnyn i min hage är mkt ranglåg och törs inte äta sitt hö om hon råkat få "fel" hög. Hon törs inte gå förbi dom andra trots att vi lägger ut högarna med långt avstånd. Varken min häst eller fullblodet är dum mot henne, men det räcker att dom tittar på henne, så går hon iväg.

Det var jag som hade utsläppet i morse och hon gick bara iväg och fick ingen frukost... Jag kan inte ha det på mitt samvete att en gammal ponny som behöver ordentligt med mat inte vågar äta pga att min häst bytt hage... Från och med imorgon kommer han att få gå tillbaka till sin gamla hage. Jag får väl ge av det urusla höet morgon och lunch, mitt bra hö på kvällen och lägga till lite lucern.

Det här är nackdelen med att stå i ett litet stall, det blir inga variationsmöjligheter. Speciellt inte då en hästägare inte tillåter en viss häst gå tillsammans med sin... :crazy:
 
Jag skulle göra som dig, och jag tycker du har ett sunt resonemang som försöker få det lugnt i hagen för ALLA hästar! :bow:

Ibland föredrar jag faktiskt att låta en häst gå ensam, för att det ska bli LUGNT i hagen.
Jag tänkte på kraken som inte ens törs äta höet.
Tror jag skulle om inget annat funkar, släppa den hästen i en egen hage ett tag. För hur kul är det för den stackaren att vara skräckslagen hela tiden, och inte ens få mat?!

Likaså om en häst är MARKANT mkt mer stökig än de andra. Bättre då att den en period tills man kommit på ngt bättre, går själv.

Hoppas du får ordning på hästarna i allafall!
 
Jag håller med kopparberg. Finns det ingen möjlighet att den gamla ponnyn får en egen liten hage ett tag? Alternativt är ju att para ihop ponnyn med en annan häst från stallet som förhoppningsvis blir snällare om de går själva tillsammans.
Det känns ju inte rätt att du skall ge din häst sämre foder än vad du borde.

Usch, hoppas det löser sig!
 
låter som din h'äst visar att han är nu ledaren,men har inte fått bekreftat det av ponnyen han gör utfall mot.
 
Jag tror nog att det fortfarande är fullblodet som bestämmer i vår hage. Dock brukar hon och min stå och äta från samma höhög.

När gammelponnyn och fullblodet gick för sig själva var det inga problem. Det är min som har rört om ordningen liksom. Det är så synd att det blivit så nu när jag äntligen fixat med nytt hö och allt.

Det andra hagarna som finns ska vila till nästa bete och jag tror inte att gammelponnyns matte vill att hon ska gå själv. Vill inte ha min själv heller. Jag får helt enkelt börja fodra gammalt dåligt hö morgon och lunch igen och ge det nya + lucern på kvällen. Ser inget annat alernativ...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp