Osäkra/ knepíga ston vid betäckning..

Arabis

Trådstartare
Mitt treåriga arabsto är iväglämnad för betäckning.
Hon har kommit i ordentlig brunst, men vägrar släppa upp hingsten. Hon slår inte, men försvarar sig genom att skutta iväg. Hon vänder sig om, & är fort framme vid hingsten igen ( nos mot nos), men bara han inte närmar sig hennes bakdel. Jag bad dom prova med att bremsa stoet, men det hjälpte inte. Bremsen biter bra på henne, men när han närmade sig så " piggnade" hon till igen..
Uppvisar ett lite aggresivt beteende, som jag tror kan bero på osäkerhet. Verkar inte rädd enligt hingsthållaren.
Kan det ha & göra med att hon inte är mogen för betäckning över huvudtaget i år, behöver hon bara en brunst till på sig. Eller gillar hon bara inte hingsten??
Nu är förmodligen denna brunst över i helgen, vad skall man göra efter detta. Ge henne en brunst hos samma hingst, plocka hem henne & låta bli i år. Eller prova med annan hingst. Har hört om ston som faktiskt släppt upp en annan hingst, trots blankt nej hos tidigare.
Det stora önskemålet är ju såklart en liten fölis nästa år, hade passat " framtida" planering såå bra. Men inte till vilket " pris" som helst.
Hon kan ju bli skrämd för all framtid..
.

Sv: Osäkra/ knepíga ston vid betäckning..

Det där känner jag igen. Kan bero på rädsla. En annan teori är att hon inte vill släppa på dominansen till hingst. Jag säger inte att "så här är det" utan det här har jag erfarenhet av:

Sto 1. Ivägkörd till betäckning hos hingst som 3-åring. Hon brunstade rejält "baktill men inte framtill" för att förklara bäst. hon såg inte alls brunstig ut i sitt uttryck. Hon skvätte och klippte mot hingsten vid provning, men så fort vi tog ut dom för betäckning slog hon efter honom. En liten parantes är att hingsten inte ägnade alltför mycket tid på uppvaktning, utan det var pang på. Hon slog hejdlöst, tills han tappade intresset.
Vi prövade under 3 brunster men fick aldrig betäcket henne en enda gång, han kom aldrig i närheten och under sista brunsten var det knappt han ville titta åt hennes håll. Så det blev inget föl det året... :(
Året därpå åkte vi till en annan hingst, där gick hon på fribetäckning. Där blev hon lyckligt betäckt med en hjälpande hand. Hon tillåt sig bli uppvaktad och hingsten fick komma nära och gosa, men när han skulle upp på henne gick hon framåt/iväg. Ägaren till hingsten behövde bara gå ut en gång om dagen, hålla henne lätt i grimman och hon stod kvar.
Hon blev drääktig och fölade :banana:
Senaste gången i somras blev hon handbetäckt av hingsten hon "lever ihop med" året runt. Han var relativt unghästvild då det var hans första säsong i avel, men hon stod snällt och väntade ut honom. Inga problem där heller.

Att det blev så dumt med den första hingsten/första försöket tror vi starkt beror på rädsla

Sto 2. köptes vintern som 4-åring. Förmodades vara dräktig men hon var vid kontroll tom. Både som 3 åring och 4-åring har hon gått ihop med hingst på fribetäckning ihop med andra ston utan att ha blivit dräktig någongång.
När vi skulle betäcka här hemma, med vår hingst som nu andra året är väldigt trevlig mot sina damer, blev hon rasande. :devil: det var under hennes värdighet att det äcklet skulle få hoppa på henne minsann och slickade öronen bakåt och piskade med svansen (samtidigt som hon skvätte) Han fick komma upp en stund, men rätt var det var så började hon slå så han snabbt fick skuttat av. När vi framtill gormar åt henne så slår hon inte men hon tjurar och låter sig bli betäckt. Första dagen skulle hon bara sticka iväg, så det blev 2 personer som fick hålla i henne framtill, kedjegrimskaft över nosen och en som stöttade rumpan för hon svajar hysteriskt.
Både Haly och vi blev ganska glada när hon väl gått ur brunst. Hon blev betäckt på dag 2, 4 och 6. Vi försökte på dag 3 då vi inte visste hur länge hon brunstade men fick ge upp efter en stund när hingsten tappade intresset. Nu är hon på dag 15 och verkar inte vara på väg in i ny brunst så vi hoppas på en dräktighet :cool:

Slutsats: Första stoet var rädd för hingsten och ville/vågade inte släppa upp honom. Andra stoet blev förbaskat på pojkskrället och ville inte ha något snusk här inte! Det kan inte varit lätt för dom engelska gossarna att ha gått på fribetäckning med henne. Dom kan ju aldrig ha fått kommit till. :mad: :p

Det är vad vi tror men man kan ju aldrig veta säkert. Beror det på rädsla så låt henne stå brevid hingsten på natten för att både se och höra honom så mycket som möjligt. Men är hon arg - vilket det inte låter som - så är det nog bara fortsatt bremsing som gäller....Nä, skämt åsido. Det har jag ingen erfarenhet av så det kan jag inte svara på.

Hoppas du får kloka svar och att hon blir betäckt till slut. Lycka till.... :bump:

Min var också iväg på naturlig betäckning. Hon brunstade ordentligt, men så fort han hoppade upp blev hon livrädd och hoppade åt sidan. Så höll vi på en hel brunst, därefter åkte vi iväg och kollade henne. Veterinären sa att hon antagligen inte brunstat ordentligt (hon hade inte släppt några ägg, eller nåt sånt var det.)

Så vi fick en pg-spruta och två dagar efteråt betäckte vi. Gick utmärkt, hingsthållaren sa att hon aldrig sett en så duktig märr. (Hon ställde frambenen typ en meter framför kroppen och verkligen spjärnade emot... :D)

Så det kan löna sig att kolla om stoet har ordentliga brunster.

hi hi.. :bump: :banana: :rofl: Nu är hon betäckt..

Hingstägaren hade tagit hjälp av en person till, som stått vid stoets sida, ( om jag fattade det rätt , andra hands info..). Då stog hon som ett ljus. Så idag är hon betäckt, på brunstens 4:e, el var det 5:e dag.

Vi hade precis bestämt oss för att hämta hem henne, & fundera tills nästa brunst på vad vi skulle göra. Nu behöver vi ju inte fundera mer. Hoppas bara att hon blir dräktig oxå.

Tack " Gimmick" så länge.... :) :love:

Grattis! Vissa ston "står" inte förän de är "dags". Skönt att det gick bra.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 474
Senast: Efwa
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Qosack
·
S
Avel Vi försökte betäcka vårt sto förra sommarn från juni-augusti men det tog sig inte. Inget fel hittades och hon sprutades igång flera ggr...
Svar
2
· Visningar
1 230
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka