Osäker valp

Turali

Trådstartare
Min mamma har en valp på snart 9 månader, hon har alltid varit osäker. Vi har försökt jobba på det och det håller på att bli bättre. Vi har med henne ut på aktiviteter och låter henne ta kontakt med personer som vill hälsa, och inte tvärtom.

För några veckor sedan började hon dumma sig mot min tik. Hon började vakta maten lite smått och dominera, bland annat rida på henne. Nu har det hela börjat spåra ur totalt.

Tappar vi något på marken slänger hon sig fram och naffsar efter min hund. När vi ger dem mat smäller det om min tik kommer för nära, och äter valpen upp före min hund springer hon fram, morrar och schasar bort min hund. Vi har varit borta i ett dygn och hundarna har varit hos släktingar. Hos dem fick hon för sig om att hon skulle vakta hallen (vilket resulterade i att min hund inte vågade gå in).

Så fort hon visar tendenser till att morra, naffsa tar jag tag i henne rejält. I mina ögon är det inte okej att vakta och morra åt familjemedlemmar.

Jag behöver hjälp med att komma tillrätta med problemen. Är det okej att ta tag i en så osäker hund? Är det av osäkhet som hon naffsar efter min hund? Vad blir följderna om ingen tar tag i det hela? En hund som är opålitlig?

Det här är som sagt mammas hund, hennes första. Jag har sagt åt henne sedan första dagen att sätta regler, men det är ju en "söt valp"...
Det är först nu hon har märkt av följderna.
Om några veckor börjar gymnasiet igen och flyttar jag tillbaka till skolan igen och tar med mig min hund. Min tik har funnits med från och till i valpens uppväxt sedan vi hämtade henne, eftersom jag bor på skolan. Kan risken i framtiden bli att hon blir ännu värre? Att min hund inte ens får komma in i huset när vi kommer hem?

De har bott ihop hela sommaren och det är nu som det börjat. Visst, hon är inne i sin könsmognad, men i mina ögon är det ändå inte okej att bete sig såhär. Min hund är så snäll att hon inte säger till, valpen kan göra vad hon vill med henne.

Sv: Osäker valp

Tror det är väldigt noga att även din mamma är kosekvent och bestämmd. Fasta regler och mkt annan aktivering. Ge er inte!!

Ja, men frågan återstår.
Är det rätt att trycka ner en hund som redan är såpass osäker i backen? Eller är det okej?

Vill gärna ha tips!

Ja, men frågan återstår.
Är det rätt att trycka ner en hund som redan är såpass osäker i backen? Eller är det okej?

Vill gärna ha tips!

Man kan vara bestämd och tydlig mot en valp utan att trycka ner den. Lustigt nog brukar osäkra hundar bli tryggare om de får tydliga regler att följa samt att man alltid lever efter svart/vitt med hunden. Antingen gör den rätt eller så gör den fel. När hunden förstår vad som förväntas av den slappnar den av och blir mer tillfreds i sin roll.

Sen hur mycket man ska lägga sig i hundarnas relation sinsemellan vet jag inte så mycket om. Det låter som att det har gått för långt när en 9mån valp kan ta maten från en vuxen tik...! Hur gammal är din hund?
Där får man nog gå in och hjälpa din tik att freda sig.

Och det är definitivt inte valpens uppgift att vakta några ytor någonstans!! Det är inte valpens revir, det är din/din mammas. Då får man schasa iväg den/säga åt den att gå och lägga sig.

En hund ska inte nafsa efter vare sig folk eller fä enligt min uppfattning. Om hunden däremot gör det för att den är osäker så kan det bli fel att ta i den för hårt vid ett sånt tillfälle och den blir värre. Där får någon annan komma med råd om hur man bör göra.
Berätta gärna mer om det. När morrar hunden, i vilken situation, hur ser den ut i kroppsspråket när den gör det, åt vem morrar den och vad gör man då.

Om jag vore du skulle jag sätta mig ner med mor din och prata igenom det här med regler. Visst valpar är söta, men vill hon även en vuxen hund i soffan som vaktar kuddarna?
Försök slå fast vissa grundregler som alltid skall följas. Det är alltid en bra start.

Är det en dalmatiner eller?

Om inget görs blir följden troligtvis en hund som styr sin omgivning med hot om bett och morrningar eftersom hon lär sig att det fungerar...

Man kan vara bestämd och tydlig mot en valp utan att trycka ner den. Lustigt nog brukar osäkra hundar bli tryggare om de får tydliga regler att följa samt att man alltid lever efter svart/vitt med hunden. Antingen gör den rätt eller så gör den fel. När hunden förstår vad som förväntas av den slappnar den av och blir mer tillfreds i sin roll.

Tack!

Sen hur mycket man ska lägga sig i hundarnas relation sinsemellan vet jag inte så mycket om. Det låter som att det har gått för långt när en 9mån valp kan ta maten från en vuxen tik...! Hur gammal är din hund?
Där får man nog gå in och hjälpa din tik att freda sig.

Det är det jag känner också. Min tik är riktigt dumsnäll och valpen kan göra vad hon vill med henne. De få gånger hon säger till belönar vi henne. När valpen var yngre fick vi sära på dem när valpen blev för på.
Min tik är 3 år och ganska vek.

En hund ska inte nafsa efter vare sig folk eller fä enligt min uppfattning. Om hunden däremot gör det för att den är osäker så kan det bli fel att ta i den för hårt vid ett sånt tillfälle och den blir värre. Där får någon annan komma med råd om hur man bör göra.
Berätta gärna mer om det. När morrar hunden, i vilken situation, hur ser den ut i kroppsspråket när den gör det, åt vem morrar den och vad gör man då.

De gånger hon har morrat har det varit i närheten av mat/matplatser och då mot min hund. När det kommer fram hälsningar så morrar hon inte, utan då slänger hon sig bakåt i kopplet istället (om hon inte är lös). Men möte med främlingar har det som sagt blivit bättre med. När hon morrar i samband med mat uttrycker hon "passa er! Det här är mitt!". Kommer min hund då för nära smäller det. Jag tolererar inte att hon gör det. Visst, det är hennes mat och det är ingen som rör den. Däremot tycker jag att vi ska kunna gå förbi henne när hon äter utan att hon börjar naffsa och morra. Gör hon utfall mot min tik när hon äter eller får för sig om att inte in min hund får gå in i huset till exempel blir jag riktigt arg och hon får en tillsägelse.

Är det en dalmatiner eller?

Ja, det är en dalmatiner. I mina ögon ett resultat av dålig avel...
I hennes kull finns allergier och rädslor. Mammas tik är den vettigaste av dem. Uppfödaren sitter kvar med hälften av valparna som hon inte blir av med.

Senast ändrad:

De gånger hon har morrat har det varit i närheten av mat/matplatser och då mot min hund. När det kommer fram hälsningar så morrar hon inte, utan då slänger hon sig bakåt i kopplet istället (om hon inte är lös). Men möte med främlingar har det som sagt blivit bättre med.

Är hon osäker vid mötena alltså, tolkar jag dig rätt då? Hon tycker det är obehagligt om någon kommer fram för att hälsa?
Om så är fallet så skulle jag sluta låta folk hälsa på henne så att hon slipper den pressen. Istället skulle jag lära henne att sitta tyst och passiv bredvid mig medan jag pratar med folk. Säg åt folk att ignorera henne helt.
Då kommer hon att slappna när hon märker att hon inte längre blir "överfallen" och förhoppningsvis kommer nyfikenheten fram istället. I så fall kan man låta valpen gå fram själv och nosa, fortfarande ignorerad, så att hon kommer över osäkerheten för folk.

När hon morrar i samband med mat uttrycker hon "passa er! Det här är mitt!". Kommer min hund då för nära smäller det. Jag tolererar inte att hon gör det. Visst, det är hennes mat och det är ingen som rör den. Däremot tycker jag att vi ska kunna gå förbi henne när hon äter utan att hon börjar naffsa och morra. Gör hon utfall mot min tik när hon äter eller får för sig om att inte in min hund får gå in i huset till exempel blir jag riktigt arg och hon får en tillsägelse.

Här går åsikterna lite isär på buke, det vet jag. Men jag skulle inte acceptera att min hund morrar över maten åt mig. Om hon ligger med ett grisöra i munnen så ska jag kunna ta det ifrån henne (om det krävs, det är inget jag gör utan anledning).
Den ranghöge ska kunna ta mat ifrån den ranglåge genom att bara visa att man vill ha den. Precis som valpen gör med din tik..! ;)
Däremot kan det vara svårt att sätta valpen på plats åt din tik i matsituationer.

Somliga tycker att om hunden morrar vid maten så ska den ALLTID få äta och ha sin mat ifred. Upp till var och en hur man vill göra. Däremot skulle jag inte börja bråka med valpen när hon väl börjat äta. Enkla saker som att vänta på ett "varsågod" innan hon får börja äta tror jag kan göra stor skillnad.

Fokusera på att sätta upp klara regler, lär henne att hon inte måste bli hälsad på, låt henne inte vakta utrymmen hemma och utfodra henne lite vid sidan av från din hund (plus att hon ska vänta på att få äta) tills vidare. Kanske ger sig matsituation "lite av sig självt" när ni fått fason på det övriga också.

Andra får gärna rätta mig om de anser att jag har fel, jag är ingen expert på detta.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 245
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp