Osäker morrande hund

MinIan

Trådstartare
Hur ska man göra med en hund som är väldigt osäker och morrar åt mötande människor?

jag har inte hunden själv. är en jag känner som har den..

vad ska man säga till folk man möter som oftast blir rädd för henne?
för ägaren försker få till hunden bättre, vet ej hur dom gör riktgit.

men det skulle vara bra med några tips å råd som jag kan förmedla till han som har hunden.

Sv: Osäker morrande hund

Det är svårt att svara generellt på det men morrar hunden för att den är osäker vid möte med andra människor så hade jag inte utsatt hunden för alltför många människor och inte för stressiga miljöer. Dt gäller att ta det i väldigt små portioner med en sån hund plus att man får vara snabb att be dem man möter att bara ignorera hunden, inte titta den i ögonen eller försöka prata med den. Låt hunden ta kontakt, om den vill - helst ska mötena inte ske kopplat utan i en säker miljö med hunden lös.

Är det däremot så att hunden kan gå till angrepp p g a sin osäkerhet då är det betydligt mera komplicerat och jag hade bett ngn erfaren hundmänniska om hjälp på plats. Jag förutsätter att hunden är frisk för övrigt? Smärtpåverkan kan nämligen ge en del aggression.

Jag hade inte låtit någon hälsa på min hund. Inget gullande, tittande och klappande. Utan säga som det är; "Hon är rädd för människor så ignorera istället".

hon är inte aggressiv på nått vis. hon är väldigt snäll och trevlig.
men hon är lite högfärdig, eller vad man ska säga.. möter hon en annan hund är det hög svansföring och hon ställer sig genast intill hunden med högt huvud, alltså.. riktigt visar att hon är överlägsen alla andra..
och det tål ju inte hennes mamma så hon har fått sig ett par rejäla smällar av henne.. men ändå fortsätter hon.

han som har hunden brukar vara snabb med att förklara för alla att hunden är inge farlig "hon låter bara illa" och brukar be dom hon morrar åt att följa med dom en bit bort, bara gå med dom. så då brukar hon slappna av.

och det vanliga.. man försöker förklara och hjälpa, då hör man alltid av ägaren, "men det gör vi, vi håller på att få till henne"

det jag inte förstår är när han säger "så fort hon börjar skälla så ryker hon ner i backen" jag vet inte vad jag ska säga, vadå ryker ner i backen?

vad jag vet blir det inte bättre av att slänga ner en hund i backen för då brukar det bara kunna bli värre.. att hunden fortstter vara så mot andra hundar för att hon möts av ett sådan smäll lixom..
får en känsla av att dom inte alls håller på att "få till henne" och att "dom gör allt man säger åt dom att göra"
tror att ägaren vägrar inse att han kanske behöver hjälp..

men jag ska inte säga för mycket,, han kan ju lyckas med henne, men sist jag mötte henne, såg jag bara en osäker hund som kryper under å lägger sig...

Jag hade inte låtit någon hälsa på min hund. Inget gullande, tittande och klappande. Utan säga som det är; "Hon är rädd för människor så ignorera istället".

Jo, jag brukar få höra att folk är rädda för henne när hon morrar, jag har sagt åt folk att bara ignorera.. inget tittande eller gullande som många gör, tittar dom i ögonen och säger "inte ska du morra inte" och kanske försöka klappa.

men många förstår inte det.. dom tänker: "aah! mördarhund!"
och saken blir ju inte bättre..

dom brukar inte vara i stora folksamlingar, men ibland dyker det upp människor som dom själv inte ens ser och det blir en övveraskning för både, människan och hunden.

Ofta tycker jag människor försöker vara Ceasar Millan eller något om en hund blir orolig. Istället för att ignorera hunden och vända sig till ägarna, såsom man gör om man möter en blyg tvååring med tillhörande föräldrar, så kastar de sig på knä, och ska minsann visa vilka hundmänniskor de är och lockar och pockar och tar ögonkontakt och hunden tycker bara att de är mer skumma.

ja då blir ju denna hunden bara mer rädd för människor om dom börjar fjanta på så som dom kanske gör med människor "såja, det är inge farligt!" sånt förstår ju inte hunden.. tänk iom hunden hade förtsått det svenska språket, va lätt det hade varit..

då hade man kunna förklara allt. men så är det ju inte nu. inte för henne.

Svårt att ge råd - det blir motsägelsefullt när du säger att hunden är osäker och morrar på folk men är dominant mot andra hundar, reser svans osv.

Att han dänger hunden i backen det låter ganska meningslöst om det är så att han går på hunden när det redan är i aggression eller i en situation, då förstärker han bara hundens beteende ännu mer.

Jag förkastar inte det här med att handgripligen ta i sin hund även om jag vet att det är kontroversiellt - i vissa lägen är det befogat och kan ha en god effekt. Däremot är det många som missförstått metoden helt, använder den i helt fel läge och kan inte läsa av sin egen hund. Av dessa anledningar är det inte lämpligt att råda ngn till en sån metod utan att ha sett vare sig hund eller hundägare.

Risken finns att de bygger sig ett jätteproblem till slut, någonting som från början kanske hade kunnat lösas enkelt.

Vem är "mamma" i sammanhanget?

Jag har en hund som är omplacerad pga av aggressivitet/osäkerhet. Som alltid, har det svåra i sammanhanget varit att uppfostra mäniskor, hunden är ofta det minsta problemet.

Fast man får bli lite kärring, säger jag låt hunden vara, så menar jag låt hunden vara.

Många tror ju att en hund som flåsar och vänder upp baken och sidan mot en mäniska vill bli klappad. En hund som gör så försöker tala om att; "det är lite mycket nu".

Fast det är ju jättesvårt för dig att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt, du kan nog bara redommendra att de vänder sig till någon hundkunnig.

Påminner mycket om vår hund. Hon är också en omplacering p.g.a. osäkerhet och när hon kom var hon ett ritkigt vrak.

Hon är precis som hundern du beskriver väldigt dominant mot andra hundar, hon morrar dock sällan åt andra människor på stan, däremot om man är t.ex. inomhus eller hemma hos någon kan hon börja skälla och liknande. Ofta ger det sig när hon hälsat.

Känner verkligen igen det att folk försöker vara Ceasar Millan, mötte två stycken bärplockande tanter i skogen nära huset som hon skällde på som börja hysja (stavning?) väldigt hårt mot henne vilket knappast gjorde saken bättre. När jag sa åt dom att sluta började dom ännu mer och sa att "Det här funkar jättebra, det har jag sett på tv? Du måste vara bestämd."

Hon blir bättre och bättre hela tiden, i början kissade hon nästan alltid på sig vid möte av nya människor vilket inte hänt på väldigt länge nu. Jag tror att det kan ha en del att göra med att hon vill försvara sin förare också. Knepigt är det man får försöka ta hjälp av tränare och jag tror också att det kan ta tid. Vår hund är inte bara osäker på människor på det viset utan kan också reagera på statyer, gosedjur m.m.

Det som har funkat bäst på Birk är att ingen får hälsa på honom ute på promenad, det kvittar om det är någon som haft hund i 100 år, det är nej nej nej.

Jag har fått ta mycket skit för att jag säger åt folk att inte röra honom, men Birk har blivit så mycket bättre så det har det varit värt.

Han kunde inte passera folk innan utan att kasta sig mot dem och morra, nu tittar han bara på dem om de börjar prata

Vem är "mamma" i sammanhanget?

Jag har en hund som är omplacerad pga av aggressivitet/osäkerhet. Som alltid, har det svåra i sammanhanget varit att uppfostra mäniskor, hunden är ofta det minsta problemet.

Fast man får bli lite kärring, säger jag låt hunden vara, så menar jag låt hunden vara.

Många tror ju att en hund som flåsar och vänder upp baken och sidan mot en mäniska vill bli klappad. En hund som gör så försöker tala om att; "det är lite mycket nu".

Fast det är ju jättesvårt för dig att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt, du kan nog bara redommendra att de vänder sig till någon hundkunnig.

mamma, det är ju hundmamman,
hon fick en kull på 12 valpar, alla hittade nya hem. och en kom tillbaka till oss sedan.. dom som tog hand om henne skaffade en rottis och valde då att skicka iväg denna hunden.. så dom valde att själv ta tillbaka henne istället för att den skulle komma till någon annan som vi inte kände eller att i skulle tappa kontakten, var hunden var någonstans.

jo.. dom är envis och säger att det går bra, men jag tycker inte det ser ut så dom gångerna jag träffar den hunden. hon ser fortfarande väldigt osäker och rädd ut..

när jag kommer hem dit, så brukar hon komma när man ropar på henne, så sätter hon sig intill och bara tittar omkring. hon ser så förvirrad ut =/

jo, det är ju nått sånt man får göra.. men det svåraste är ju att se till så folk fattar var ordet "inte röra betyder" eller liknande, alla ska ju alltid hälsa "ååååh, heeeeeeeeej! va söööööt du är!" pipigaste rösten som finns..

Jo ägaren han är ju ganska tjockskallig om man får säga så :angel:
Kanske är dags att erkänna att han behöver hjälp?
De gånger jag har varit där så bryr de sig inte så mycket om hunden, utan skäller hon så skriker de bara på henne? :confused:
Sen hjälper det inte att rycka ned en hund i backen (höll på att skriva baken :D ).

Varför nekar ägaren hjälp ifrån dig?

Har också en rädd/osäker hund - När vi får besök hemma av personer som hunden ej känner brukar jag be dem att totalt ignorera honom! Tillslut brukar han bli nyfiken när han ser att hans mamma & syster glatt hälsar på den okända, då kommer han sakta fram och själv tar kontakt - Sedan är han också med, viftar svans & är glad!

Så på min hund fungerar det utmärkt om han själv får ta kontakt med personer han ej känner - När han väl lärt känna en person är det aldrig några problem igen! //Linda

nä, men säger jag nått så kommer det ett svar som:
"vi gör ju så, vi har alltid gjort så, det är det vi gör osv"

och jag vet att det är det dom inte gör, så väl känner jag "ägaren"

Ägaren har kanske svårt att acceptera att denne har misslyckats?
Även om ägaren gör på det sättet som man ger förslag på kanske ägaren gör det på fel sätt?

Hur blir det om du frågar typ:

"Tycker du inte själv att det är jobbigt när din hund ...."

Eller

"Jag skulle själv bli galen om min hund gjorde så ... har ni aldrig funderat på att ta hjälp"

Fast det är skitsvårt att hjälpa folk som inte vill ha hjälp.

jo, jag säger allt möjligt.. får se hur det går.. annars kommer ujag själv fråga om jag ska ta hand om henne en stund.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Springer
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 710
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 098
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka