Osäker hund

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en hund som är rättså osäker i sig själv. Hon är rädd för helt onödiga saker och sen totalt orädd för saker som andra hundar reagerar starkt på.
Hon blev tillexempel igår rädd för en plastpåse som rörde på sig utomhus och satt och morrade på den i nästan 1 timme och sen när vi gick ut så skällde hon och vägrade gå fram till den för hon var så rädd men ändå skulle hon skälla och ha sig mot den.
Hon blev engång rädd för en hög med löv helt utan anledning, rädd för GB-glass gubbarna som ibland står utanför affärerna, men GB-gubbarna blev hon bara rädd för en gång och vägrade gå förbi den. Och nästa gång gick hon utan problem förbi den, så det är nästan som när hon vill bli rädd för något så blir hon det, hon reagerade inte alls på nyår med smällare och raketer och sånt.
Jag försöker få henne att lukta på alla saker hon är rädd för och hon är rädd för hundar som skäller på henne, då springer hon fram men när de har slutat så ska hon gärna fram och hälsa. Men hon är 11månader inu så inte helt fullvuxen men vill att hon ska bli lite mer självsäker och tuffare av sig.
Hennes osäkerhet visar inte sig med att hon biter andra hundar eller agresivt på något sätt utan hon går direkt i underläge med alla hundar utom min mormors som är en liten papillontik på 4år (?) och hon tar inte henne på allvar utan det är lek för henne och allvar för papillonen. Men hon försöker inte dominera över någon eller något sånt.
Några tips på hur jag gör henne lite tuffare och säker? Alltså jag vill inte att hon ska bita andra hundar eller så utan mer att hon vågar säga emot om det blir för mycket lek, för det blir det ibland och då kommer hon springandes till mamma och då kommer de andra hundarna ju inte direkt fram till henne om hon är nära mamma. Så hon säger inte till själv utan det får mamma göra åt henne. Liten bortskämd bebis är hon allt, men några tips?
Hon är ingen liten hund utan som en stor Schäfer och hon har vält omkull en bernersenner och leker med hundar som är dubbelt så breda som henne och 10cm högre.
Så om du har något som kan hjälpa så säg gärna till!

Sv: Osäker hund

Såg direkt framför mig en liten liten vovve ;) Så fel man kan ha.

Att hon är rädd för saker när ni är ute på promenad är ingenting jag tycker du ska bry dig om. Inte "trösta" om hon blir rädd eller tvinga fram henne för att hon ska nosa. Fortsätt bara gå och verka som att allt är normalt, dem kan vara rädda ena dagen om det är någonting läskigt men dagen efter så har dem redan sett det en gång och då bryr dem sig inte, sålänge du visar att det inte är någonting farligt kommer hon så småningom lugna ner sig. Vill hon däremot fram och nosa så låt henne göra det, men slänger hon sig i kopplet bortåt osv så gå bara vidare. 11 månader kan ju vara en lite knepig ålder med mycket extra spöken osv så förhoppningsvis lugnar hon ner sig när hon är "klar", vilket hon borde bli snart.

Med andra hundar så tycker jag inte heller att du ska behöva "trösta" henne eller skälla på dem andra hundarna om hon skulle komma till dig. Blir däremot leken väl hetsig kan man bara bryta det och säga åt hundarna att gå och lägga sig en stund.

Sen blir dem lätt mesiga och osäkra om man tröstar och skämmer bort dem redan från början och det brukar vara svårt att få bort senare.. :angel: Det är ju fruktasvärt lätt att trösta en ledsen hund och min lillasysters hund är ett praktexempel på sådant, osäker och supervek.

Hoppas du får en trevlig och säker hund tillslut :)

Sv: Osäker hund

Haha, eller hur, var tvungen att skriva att hon var stor just precis därför. Jag trodde också att hon skulle "lugna" ner sig men hon har alltså varit såhär sen vi fick hennes och hon var då 8veckor och hon är likadan inu xP
Det är bara det vid lek att säger jag att hon ska gå och lägga sig så skulle hon ignorera mig totalt, då är det bara lek.

Vad tycker ni även att man ska göra med hundar som nafsas/bits när de leker? Min lilla vovve gör inte det men det är många som gör det på henne och jag gillar verkligen inte det, inte heller hanar som försöker para sig. Fast de är kastrerade så tycker jag inte att hundar ska hoppa på en tik de aldrig träffat innan. Är de små så de knappt ens når upp till ryggen på henne när de ställer sig på två ben så är det inget större problem för det bryr hon sig inte om.
Hittar inget riktigt snällt sätt man kan säga att man inte vill att hundarna ska leka för att den ena hunden bits/nafsas.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: Springer
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka