OS-tråden fälttävlan

För mig känns det som att de flesta i svensk fälttävlan på grund av den obefintliga sammanhållningen i laget där bara två av av de OS-nominerade grabbarna (inte Ludde) och förbundskaptenen verkar tjenis och bundis med varandra förvandlats till en spillra av sitt forna jag :(
Det är ju en sak och det är oerhört tråkigt. Jag hoppas verkligen att den som tar över efter Staffan har en trevligare ledarstil och tydligare riktlinjer för de som blir uttagna. Avviker man från de kriterier man satt upp, så är det rimligt att omgivningen kan få en förklaring till varför, istället för att ha det som det verkar vara nu. Man kan ha hierarki och ändå ha god stämning i ett lag. Har man inte god stämning blir det dessutom mycket svårare att prestera för de flesta.
 
Jag tycker det hela är sjukt, om det var en annan sport hade det varit ramaskri men här känns det mest som att några få vågar stå för sin åsikt men de flesta har bara gett upp.

Jag är inte så insatt i seniorerna, men det råder samma kultur längre ned i åldrarna både med ledare och ryttare vilket inte känns så lovande.
 
Jag har precis lyssnat på första delen av Henrik Johnssons/Linda Heeds ridsportpod från Falsterbo och Linda Algotsson var gäst. Linda verkar mest be om ursäkt för sin existens och verkar inte tro själv på en start i Rio. Med det jag vet om mental träning och hur hjärnan fungerar, så tycker jag nog att då är det bättre att hon stannar hemma... Hon säger dessutom att hon hoppas på det som ni beskriver här ovan: att hon kommer med på gamla meriter... Jag vill ha ryttare i Rio som vill vinna av hela sitt hjärta och sin själ och som tror på sig själv. Har vi inte det, kommer vi att hamna i nedersta halvan av startfältet... :meh:

Nu känner jag inte Linda Algotsson, hon kanske säger helt andra saker off-air, men jag kan ju bara basera min åsikt på det jag hört henne säga.

Vad heter podden?! Måste ha något att lyssna på när jag målar...
 
Jag tycker det hela är sjukt, om det var en annan sport hade det varit ramaskri men här känns det mest som att några få vågar stå för sin åsikt men de flesta har bara gett upp.

Jag är inte så insatt i seniorerna, men det råder samma kultur längre ned i åldrarna både med ledare och ryttare vilket inte känns så lovande.
Inte bara det, det genomsyrar hela vägen från träningar och träningsbanor och uppåt. Lägg då till allt skitsnack inom sporten som sker, men få verkar se gemensamma nämnare här, eller så vågar man inte här heller stå upp.
 
Inte bara det, det genomsyrar hela vägen från träningar och träningsbanor och uppåt. Lägg då till allt skitsnack inom sporten som sker, men få verkar se gemensamma nämnare här, eller så vågar man inte här heller stå upp.
Funkar väl som en företagsledning, skit i toppen-skit i botten! Men jag köper inte det till 100% för jag upplever fälttävlansandan på många håll, träningar, tävlingar mm. Tycker fortfarande vi har större förmåga inom ryttarna iaf att vårda alla. Och jag tycker ledarskapet har blivit betydligt bättre i ponnyleden sen Lena tillträdde där.
 
Oj, var det ännu sämre innan Lena?

Är glad att jag är en positiv amatör som inte noterar sådant här trams personligen. För när man hör vad som sker så blir man ju trött på hela mänskligheten.
 
Jag tycker det hela är sjukt, om det var en annan sport hade det varit ramaskri men här känns det mest som att några få vågar stå för sin åsikt men de flesta har bara gett upp.
Jag tror faktiskt inte att det är annorlunda i andra sporter, överallt där det handlar om konkurrens så blir det schismer.
Se bara på laguttagningar i exvis fotboll , där lägger sig tom gemene man som aldrig trixat trasa i huruvida Kim Källström ska spela från start och det slipper iaf vi! :p

PS: Nej, Kim Källström ska inte spela från start. Aldrig. Han ska inte ens få biljett.
 
Har du vaknat nu @LenaH :rofl:

Som sagt så tycker jag ft andan finns på lägre nivå, men i toppen så näe , den som säger det har inte fattat att det snackas skit om dom själva när dom inte är där! Jag har aldrig upplevt på maken vad som tänks och tycks på tävlingar om alla som inte är där och deras hästar som inte anses räcka till bla :D (sen att hästarna gick 4* felfritt hörde inte dit och ja på den tiden så tävlade faktiskt landslagshästarna 4* klass).
 
Och just det... När någon [svensk] red 4* felfritt så var det alltid extra lätt det året och självklart inte så svårt som när xx red! :rofl:
 
Jag tror faktiskt inte att det är annorlunda i andra sporter, överallt där det handlar om konkurrens så blir det schismer.
Se bara på laguttagningar i exvis fotboll , där lägger sig tom gemene man som aldrig trixat trasa i huruvida Kim Källström ska spela från start och det slipper iaf vi! :p

PS: Nej, Kim Källström ska inte spela från start. Aldrig. Han ska inte ens få biljett.
Jo självklart! Ingen Kim här inte!

Men lite mer seriöst så tänkte jag mest på det här med nomineringarna
 
Har du vaknat nu @LenaH :rofl:

Som sagt så tycker jag ft andan finns på lägre nivå, men i toppen så näe , den som säger det har inte fattat att det snackas skit om dom själva när dom inte är där! Jag har aldrig upplevt på maken vad som tänks och tycks på tävlingar om alla som inte är där och deras hästar som inte anses räcka till bla :D (sen att hästarna gick 4* felfritt hörde inte dit och ja på den tiden så tävlade faktiskt landslagshästarna 4* klass).
Jadå, nån ringde vid 11.30... :o

Sen tycker jag nog att fälttävlansandan finns uppåt och nedåt, fortfarande kan en orutinerad ryttare be en "stjärna" om hjälp utan att det är konstigt men sinsemellan på samma nivå kanske det är tristare.
Lägg till parametern föräldrar så blir det ännu mer spännande... :crazy:
 
Jag tror faktiskt inte att det är annorlunda i andra sporter, överallt där det handlar om konkurrens så blir det schismer.

Det tror jag. Har haft vänner i olika landslag inom skidor och ledningen(ledningarna) är mycket bättre. Det min vän klagade på var sånt som jag som kommer från ridsporten inte ens skulle reagerat över för det förekommer så mycket värre saker t.o.m. "till vardags". Inte heller upplever jag det avundsjuka skitsnacket på alls samma sätt i skidvärlden som i ridsporten, även om det såklart förekommer.
 
Det tror jag. Har haft vänner i olika landslag inom skidor och ledningen(ledningarna) är mycket bättre. Det min vän klagade på var sånt som jag som kommer från ridsporten inte ens skulle reagerat över för det förekommer så mycket värre saker t.o.m. "till vardags". Inte heller upplever jag det avundsjuka skitsnacket på alls samma sätt i skidvärlden som i ridsporten, även om det såklart förekommer.

Fast jag tror det beror på att det inte finns en annan individ inblandad.
 
Fast jag tror det beror på att det inte finns en annan individ inblandad.
+ @Niyama
Jag tror också att det handlar om olika förutsättningar eftersom vi tillhör en extrem materialsport och bara det skapar avundsjuka och missunnsamhet.
Det behöver vi verkligen inte upp på landslagsnivå för att erfara tyvärr.
 
+ @Niyama
Jag tror också att det handlar om olika förutsättningar eftersom vi tillhör en extrem materialsport och bara det skapar avundsjuka och missunnsamhet.
Det behöver vi verkligen inte upp på landslagsnivå för att erfara tyvärr.

Ja, förstås. Jag bara vända mig emot att det inte skulle vara annorlunda i andra sporter, för det upplever jag verkligen att det är. Titta på Norges damlag, extrem (!) konkurrens men ändå tycks stämningen vara god och de arbetar mycket med just det.
 
Så länge det inte finns några klara riktlinjer kring vad som ger landslagsplats och vad som räknas som minimikrav för SOKs topp och talangstöd och liknande kommer skitsnacket fortsätta.

Det är rent pinsamt att ryttare på tvåstjärnig nivå kan få landslagsstatus medan stabila ryttare på fyrstjärnig nivå ratas pga personliga åsikter och vendettor.
 
Vad är det för fel på Kim nu då? Han kunde iaf slå en och annan frispark förr i tiden :D

Så är det ju, botten funkar som toppen. Man inser att man behöver slå sig fram, oavsett metod. Det är tragiskt. Sen är det ofta bra stämning på tävlingar tycker jag, folk hjälper varandra osv, men det är trist när man hör snacket efteråt. Folk ska inte rida dressyrstammade hästar, folk ska inte rida på den och den nivån, vet ni vad han/hon gjorde igår? Och sen kommer det värsta, rena lögner om folk. Har alltid undrat hur man orkar lägga energi på sånt, iallafall har jag annat att göra. En gång sa jag ifrån att det är löjligt att hitta på saker, sen var jag körd en lång tid, hahahaha. Medan personen gick och fortsatte med sitt skitsnack. Så är det när personer som har makt missbrukar det. Men det är nog inte enbart i ridsport utan säkerligen förekommande i andra sporter också. Jag har själv råkat ut för det i fotboll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp