OS-tråden fälttävlan

Samtidigt, med en häst som man vet är svag i dressyren och aldrig kan komma upp i få straff, då vet man kanske att den genomför tävlingen för att den kommer klara terrängen, men man vet också att det aldrig kan bli tal om någon högre placering. Det går ju nånstans att förstå om man väljer ett ekipage som på en bra dag kan få till det ordentligt, för att man har en bra dressyr i grunden - lite vinna eller försvinna - framför ett ekipage som ens på den bästa av dagar aldrig kan hamna på topp.

Lite handlar det väl om vad fälttävlan är, kanske - mångkamp, eller terrängtävling med lite dressyr man ska få undan innan den riktiga tävlingen börjar. Som Linda Algotsson uttryckte det, för henne är dressyren som ärtsoppan man måste äta innan man får pannkakor.

Med tanke på hur ointresserade många fälttävlansryttare verkar vara av annat än terräng, så är jag lite förvånad över att man inte lanserat idén att göra om fälttävlan till rena terrängtävlingar, och skippa ärtsoppan helt och hållet, så att säga? Det skulle ju också minska slitaget på hästarna, och skapa kortare tävlingar.

Spelar ju ingen roll hur bra ekipaget är i dressyr och terräng när det är typ garanterat plockepinn i hoppningen.

Ang. Linda sa hon inte det gällande sin aktuella häst?
 
Jo, jag vet... Men jag tänkte att det kanske bara är för utomstående det framstår så, är man insatt så kanske upplägget känns mer självklart?

En annan sak, satt och kollade lite resultat, vad är det som gör att Focus Filiocus är en kandidat men inte Candy Girl? Vad är det jag missar?
Ryttarens namn
 
Jo, jag vet... Men jag tänkte att det kanske bara är för utomstående det framstår så, är man insatt så kanske upplägget känns mer självklart?

En annan sak, satt och kollade lite resultat, vad är det som gör att Focus Filiocus är en kandidat men inte Candy Girl? Vad är det jag missar?
Jag och de flesta jag känner i sporten tycker upplägget känns helt obegripligt.

Därför tycker jag det är uppfriskande att "icke-fälttävlansryttare" som du och @Niyama reagerar och att det inte bara är i fälttävlansleden det känns märkligt. :)
 
Spelar ju ingen roll hur bra ekipaget är i dressyr och terräng när det är typ garanterat plockepinn i hoppningen.

Ang. Linda sa hon inte det gällande sin aktuella häst?

Jo, men om man tycker dressyren är en höjdpunkt så väljer man väl inte att satsa på en häst där dressyren med bästa vilja i världen aldrig blir mer än ett nödvändigt ont?

Ligger man 15 poäng och mer back efter dressyren har man ju råd med några nerslag. För det verkar ju vara just några nerslag det handlar om, inte att man går runt med 16+ fel i genomsnitt, såna ekipage verkar inte bli mästerskapsaktuella.
 
Jo, men om man tycker dressyren är en höjdpunkt så väljer man väl inte att satsa på en häst där dressyren med bästa vilja i världen aldrig blir mer än ett nödvändigt ont?

Ligger man 15 poäng och mer back efter dressyren har man ju råd med några nerslag. För det verkar ju vara just några nerslag det handlar om, inte att man går runt med 16+ fel i genomsnitt, såna ekipage verkar inte bli mästerskapsaktuella.

En höjdpunkt kanske inte så många tycker det är (?) men jag gissar att det inte bara är att välja och vraka bland hästarna för de högsta klasserna.
 
En höjdpunkt kanske inte så många tycker det är (?) men jag gissar att det inte bara är att välja och vraka bland hästarna för de högsta klasserna.

Nej, de flesta verkar ju ense om att det är terrängen som är höjdpunkten - men då kvarstår ju frågan varför man inte gör om fälttävlan till en ren terrängtävling? Varför ens ha kvar dressyren, om ingen tycker den är särskilt kul?
 
Nej, de flesta verkar ju ense om att det är terrängen som är höjdpunkten - men då kvarstår ju frågan varför man inte gör om fälttävlan till en ren terrängtävling? Varför ens ha kvar dressyren, om ingen tycker den är särskilt kul?
Ingen är att ta i.
Jag tycker om formen som den är idag, men dressyren har en större roll idag än vad den har haft innan. Innan så red man fälttävlan på hästen som varken kunde hoppa eller gå dressyr, nu ska det vara en multitalang med temperament som en polishäst.
Det är lite mer sport helt enkelt än att bara rida snyggast, hoppa högst eller vara snabbast (en förenkling :p)

Jag tror att om man skulle göra en undersökning så tror jag ingen skulle vilja ta bort dressyren, men kanske inte ge den så stor andel av poängen.

Utom de ponnyryttarna som rider i lägsta klass förstås
 
Tycker dressyren har en bra funktion för att det inte ska bli så många på exakt lika antal fel.

Det skulle ju alltid gå att göra terrängen svårare. I hoppningen har man ju lyckats öka den tekniska svårighetsgraden så att det inte blir för många nollor, det borde ju gå även i terrängen? Sen kunde man ju ha en tidshoppning som avslutning om det inte fanns någon ensam segrare efter terrängen.
 
Det skulle ju alltid gå att göra terrängen svårare. I hoppningen har man ju lyckats öka den tekniska svårighetsgraden så att det inte blir för många nollor, det borde ju gå även i terrängen? Sen kunde man ju ha en tidshoppning som avslutning om det inte fanns någon ensam segrare efter terrängen.

Fast hoppningen har rivningsbara hinder. Jag vill helst inte att häst och ryttare ska slå ihjäl sig. Javisst kan tiden i hoppningen avgöra, men det känns en aning trist att det blir mer en tidshoppning än fälttävlan tycker jag.
 
Fast hoppningen har rivningsbara hinder. Jag vill helst inte att häst och ryttare ska slå ihjäl sig. Javisst kan tiden i hoppningen avgöra, men det känns en aning trist att det blir mer en tidshoppning än fälttävlan tycker jag.

Det borde ju gå att bygga så att man i första hand får utbrytningar och stopp, inte vurpor? Och rivningsbara hinder för terräng finns ju redan, så det verkar ju på g oavsett.

Om allt utom terrängen inte känns som fälttävlan, varför då ha annat än terräng? Som det är nu är det ju hoppningen som fäller avgörandet, så det vore ju ingen skillnad.
 
Det borde ju gå att bygga så att man i första hand får utbrytningar och stopp, inte vurpor? Och rivningsbara hinder för terräng finns ju redan, så det verkar ju på g oavsett.

Om allt utom terrängen inte känns som fälttävlan, varför då ha annat än terräng? Som det är nu är det ju hoppningen som fäller avgörandet, så det vore ju ingen skillnad.

Kan för lite om säkerhet i terrängen för att svara på första stycket.

Jag har inte skrivit att allt utom terrängen inte känns som fälttävlan? Tvärtom, jag tycker dressyr och hoppning tillsammans med terräng känns som fälttävlan och alltså vill jag då inte att dressyren tas bort. Vad menar du med att hoppningen fäller avgörandet nu?
 
Kan för lite om säkerhet i terrängen för att svara på första stycket.

Jag har inte skrivit att allt utom terrängen inte känns som fälttävlan? Tvärtom, jag tycker dressyr och hoppning tillsammans med terräng känns som fälttävlan och alltså vill jag då inte att dressyren tas bort. Vad menar du med att hoppningen fäller avgörandet nu?

Hoppningen är ju sist, i regel. Så det är där det avgörs.
 
Hoppningen är ju sist, i regel. Så det är där det avgörs.
Fast det är väl bara i långa tävlingar det är så, och inte ens alltid (tänker på fälttävlansveckan). På vägen upp till de största klasserna rider man oftast endagars och då hår ju terrängen sist. Tom i Aachen är det så, där går det över två dagar.
 
Fast det är väl bara i långa tävlingar det är så, och inte ens alltid (tänker på fälttävlansveckan). På vägen upp till de största klasserna rider man oftast endagars och då hår ju terrängen sist. Tom i Aachen är det så, där går det över två dagar.
Tror det går en tvådagars med terrängen sist i Sverige nu och även nyligen i Polen
 
Fast det är väl bara i långa tävlingar det är så, och inte ens alltid (tänker på fälttävlansveckan). På vägen upp till de största klasserna rider man oftast endagars och då hår ju terrängen sist. Tom i Aachen är det så, där går det över två dagar.

Men alla mästerskap är väl långa tävlingar? Så tanken att avgöra med hoppning är ju uppenbarligen inte främmande, i så fall skulle man ju inte låta alla de mest statusfyllda tävlingarna avgöras på det sättet.
 
Varför blev det som det blev med Linda och F i terrängen? Hästen såg ut som den hade velat stanna i stallet, typ.

Det verkar ju gå uselt för allihop, tycker jag. Som det ser ut så verkar ju denna som jag förstod det från början oplanerade start inte verka vara en hit för något ekipage.

Strategin verkar ju nästan vara att ta ut ekipage med uteslutningsmetoden: tävla tills bara fyra ekipage står på benen. De får gå mästerskapet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp