OS-tråden fälttävlan

Men herregud, det är ju två år sen?! Trodde det var något mer/något värre.

Är det inte att han är för svag i dressyren? Just på OS är terrängen som jag förstått det förhållandevis lätt, eftersom man har deltagare från alla länder och en del kan vara svagare, man maxar inte terrängen eftersom man inte vill att svagare ekipage slår ihjäl sig ute på terrängbanan. Alltså blir dressyren mer avgörande, och då är det viktigt att alla ekipage som åker är starka i dressyren om man ska ha chans på bra resultat.
 
Baserat på texten där så gissar jag nu Niklas som fjärde ryttare och Anna Nilsson som reserv! Personligen hade jag styrt ryttarna som bara behövde en tävling till att rida Flyinges 2* .. Ja med tanke på att fjärde hästen måste stå på benen så är det ju inte så smart att låta den gå Aachen två veckor innan avresa. Det är ju liksom inte läge att testa hästarna nu om dom klarar av en Os bana.
Speciellt inte heller om man vill att hästarna ska komma i mål happy och fulla av självförtroende inför ett OS uppdrag! Tror ju bara Luron är den häst som kan tillgodogöra sig den banan, Fairnando verkar ju ur form och Focus tycker jag är lite för orutinerad för att gå en så svår bana och sen eventuellt ett OS så tätt inpå..

Fasen jag tror jag ska söka jobbet som Kapten :idea::D

En sak jag inte riktigt förstår, som icke-fälttävlansryttare, är varför ryttarna inte som i hoppning får planera uppladdningen själva inför OS, undantaget vissa observationstävlingar? Nu verkar det ju som att de tävlar oavbrutet på slutet, först Polen, sen Falsterbo, sen Aachen? Det kan säkert passa någon häst, men allihop?

I hoppningen t ex skiljer ju matchningen mycket mellan ekipagen, därför att olika hästar behöver olika saker. Eller det kanske är rätt stor skillnad på fälttävlanshästarna också, hur de har förberetts?
 
Vilken rörelse handlade det om? Så ska det ju inte vara, självklart ska domarna kunna se om det är korrekt eller inte oavsett vad dom sitter.. jag har aldrig fattat det där alltså...

Det ser väldigt olika ut beroende på ur vilken vinkel man ser en rörelse. Jag har jämfört, det kan se ut som en annan ritt om man jämför t ex tv-bilder som alltid visar bästa vinkeln med vad man ser på plats där man ser allt ur samma vinkel. Det är väl därför man har flera domare som sitter på olika ställen, om det gick att se på samma sätt oavsett vinkeln skulle ju domarna sitta på ett ställe, då fanns det ju ingen anledning att ha dem på olika ställen.
 
Såg ut som Anna visste vad som skulle ske. Han var jätteladdad innan hon gick in på banan och hon satt och log. Jag gillar ekipaget
 
En sak jag inte riktigt förstår, som icke-fälttävlansryttare, är varför ryttarna inte som i hoppning får planera uppladdningen själva inför OS, undantaget vissa observationstävlingar? Nu verkar det ju som att de tävlar oavbrutet på slutet, först Polen, sen Falsterbo, sen Aachen? Det kan säkert passa någon häst, men allihop?

I hoppningen t ex skiljer ju matchningen mycket mellan ekipagen, därför att olika hästar behöver olika saker. Eller det kanske är rätt stor skillnad på fälttävlanshästarna också, hur de har förberetts?
Det är det nog ingen som förstår utom ledningen själv.
 
Är det inte att han är för svag i dressyren? Just på OS är terrängen som jag förstått det förhållandevis lätt, eftersom man har deltagare från alla länder och en del kan vara svagare, man maxar inte terrängen eftersom man inte vill att svagare ekipage slår ihjäl sig ute på terrängbanan. Alltså blir dressyren mer avgörande, och då är det viktigt att alla ekipage som åker är starka i dressyren om man ska ha chans på bra resultat.
Lätt och lätt, ska egentligen vara 4* (går under tio sådana om året, över hela världen) men oftast som en 3*. Jag tror årets bana inte kommer bli så svår, värmen kommer nog vara det värsta.
Jag tror att terrängen fortfarande har större betydelse än dressyren eftersom dressyr inte är farlig, men en sliten häst som inte riktigt orkar hela kan bli riktigt farlig.
Självklart är dressyren viktig men jag personligen hade hellre sett att de la mer vikt på terrängen och lugnare tempo inför.

Problemet är väl också att de gjorde uttagningen baserad på dressyren till VM också vilket inte fick bra konsekvenser om jag kommer ihåg rätt.
 
Det ser väldigt olika ut beroende på ur vilken vinkel man ser en rörelse. Jag har jämfört, det kan se ut som en annan ritt om man jämför t ex tv-bilder som alltid visar bästa vinkeln med vad man ser på plats där man ser allt ur samma vinkel. Det är väl därför man har flera domare som sitter på olika ställen, om det gick att se på samma sätt oavsett vinkeln skulle ju domarna sitta på ett ställe, då fanns det ju ingen anledning att ha dem på olika ställen.

Jag håller inte med om det. Nu var det domare C som satte 9 an på halten och Domare B som satte 5.5
Halten var vid A
 
Är det inte att han är för svag i dressyren? Just på OS är terrängen som jag förstått det förhållandevis lätt, eftersom man har deltagare från alla länder och en del kan vara svagare, man maxar inte terrängen eftersom man inte vill att svagare ekipage slår ihjäl sig ute på terrängbanan. Alltså blir dressyren mer avgörande, och då är det viktigt att alla ekipage som åker är starka i dressyren om man ska ha chans på bra resultat.

Ja så är det OS banan är inte den största men Dag red på 54 straff i det 4* programmet i luhmuhlen och det är inte dåligt. De andra ryttarna förutom Sara har aldrig ridit ett 4* program med sina hästar.
 
En sak jag inte riktigt förstår, som icke-fälttävlansryttare, är varför ryttarna inte som i hoppning får planera uppladdningen själva inför OS, undantaget vissa observationstävlingar? Nu verkar det ju som att de tävlar oavbrutet på slutet, först Polen, sen Falsterbo, sen Aachen? Det kan säkert passa någon häst, men allihop?
Jag tror att även de som inte är icke-fälttävlansryttare har svårt att förstå det här "elfte-timmen-upplägget". ;)
 
Är det inte att han är för svag i dressyren? Just på OS är terrängen som jag förstått det förhållandevis lätt, eftersom man har deltagare från alla länder och en del kan vara svagare, man maxar inte terrängen eftersom man inte vill att svagare ekipage slår ihjäl sig ute på terrängbanan. Alltså blir dressyren mer avgörande, och då är det viktigt att alla ekipage som åker är starka i dressyren om man ska ha chans på bra resultat.

Ledningen tycker väl det eftersom dressyren tydligen är viktigast av allt, att hästarna kan hålla sig fräscha hela tävlingen och att det inte blir plockepinn i hoppningen är av mindre betydelse.
 
Ledningen tycker väl det eftersom dressyren tydligen är viktigast av allt, att hästarna kan hålla sig fräscha hela tävlingen och att det inte blir plockepinn i hoppningen är av mindre betydelse.

Samtidigt, med en häst som man vet är svag i dressyren och aldrig kan komma upp i få straff, då vet man kanske att den genomför tävlingen för att den kommer klara terrängen, men man vet också att det aldrig kan bli tal om någon högre placering. Det går ju nånstans att förstå om man väljer ett ekipage som på en bra dag kan få till det ordentligt, för att man har en bra dressyr i grunden - lite vinna eller försvinna - framför ett ekipage som ens på den bästa av dagar aldrig kan hamna på topp.

Lite handlar det väl om vad fälttävlan är, kanske - mångkamp, eller terrängtävling med lite dressyr man ska få undan innan den riktiga tävlingen börjar. Som Linda Algotsson uttryckte det, för henne är dressyren som ärtsoppan man måste äta innan man får pannkakor.

Med tanke på hur ointresserade många fälttävlansryttare verkar vara av annat än terräng, så är jag lite förvånad över att man inte lanserat idén att göra om fälttävlan till rena terrängtävlingar, och skippa ärtsoppan helt och hållet, så att säga? Det skulle ju också minska slitaget på hästarna, och skapa kortare tävlingar.
 
Ledningen tycker väl det eftersom dressyren tydligen är viktigast av allt, att hästarna kan hålla sig fräscha hela tävlingen och att det inte blir plockepinn i hoppningen är av mindre betydelse.

Att de inte håller sig fräscha kan ju också tänkas bero på upplägget, iofs. På VM var det ju helt galet - när alla hästar går sönder, i princip, måste man väl börja fundera på om man kan göra något annorlunda?

Det känns ju lite som att hästarna får bevisa sig in absurdum innan de tas ut, med resultatet att man visserligen vet helt säkert vilka de bästa hästarna är, men inte har någon större glädje av den kunskapen eftersom de allihop är trasiga.
 
Att de inte håller sig fräscha kan ju också tänkas bero på upplägget, iofs. På VM var det ju helt galet - när alla hästar går sönder, i princip, måste man väl börja fundera på om man kan göra något annorlunda?

Det känns ju lite som att hästarna får bevisa sig in absurdum innan de tas ut, med resultatet att man visserligen vet helt säkert vilka de bästa hästarna är, men inte har någon större glädje av den kunskapen eftersom de allihop är trasiga.
Med risk för att låta stöddig ;) - du predikar för kören.... :D
 
Att de inte håller sig fräscha kan ju också tänkas bero på upplägget, iofs. På VM var det ju helt galet - när alla hästar går sönder, i princip, måste man väl börja fundera på om man kan göra något annorlunda?

Det känns ju lite som att hästarna får bevisa sig in absurdum innan de tas ut, med resultatet att man visserligen vet helt säkert vilka de bästa hästarna är, men inte har någon större glädje av den kunskapen eftersom de allihop är trasiga.

Ja, vilket var precis vad jag menade.
 
Med risk för att låta stöddig ;) - du predikar för kören.... :D

Jo, jag vet... Men jag tänkte att det kanske bara är för utomstående det framstår så, är man insatt så kanske upplägget känns mer självklart?

En annan sak, satt och kollade lite resultat, vad är det som gör att Focus Filiocus är en kandidat men inte Candy Girl? Vad är det jag missar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp