OS-tråden fälttävlan

Michel jung tävlar väl även i dressyr på hög nivå? Och för att bli framgångsrik i fälttävlan måste man nog gilla alla tre momenten och inte anse något som ärtsoppa för då når man nog inte medaljplats idag? Klimkes pappa hjälpte väl kanske dottern med lite dressyr;) De två tyskarna verkar alltid vara med i toppen och har så varit några år
 
Om folk bara tycker det är ett nödvändigt ont, och inte så viktigt, så måste man ju inte ha kvar det. Ridsportgrenarna är ju inte huggna i sten, och har förändrats förr. Uthållighetsprovet är väl t ex borta, det ingick också i fälttävlan förut och nu är det fortfarande fälttävlan fast uthållighetsprovet är borta.

Det beror ju på vad man tycker att fälttävlan är: en mångkamp, där alla grenar är lika viktiga och det är lika ok att vara stark i dressyren och svag i terrängen som tvärtom, eller en terrängtävling med lite hoppning och dressyr inslängt, av gammal vana och för att tvinga ryttarna till lite skolning så de inte slår ihjäl sig i terrängen. I så fall är det ju självklart att det viktigaste är ett bra resultat i terrängen, resten är mer en bonus om hästen är bra på. Men respekt och status från andra fälttävlansryttare bygger på förmågan i terrängen. Ungefär som en hoppryttare kan uppskatta ett bra markarbete, men en fin omhoppning är ändå viktigare och ger mer status.
Jag tror att man måste tycka att terrängen är roligast, annars kan man ju lika gärna hålla på med någon av de andra grenarna.

Utmaningen ligger ju i att vara duktig i alla tre grenar och det är inte det lättaste varken för häst eller ryttare, alla har vi ju svagheter (utom Michael Jung då) och det är inte det lättaste att hitta en häst med färdigheter för alla tre grenar.
Då blir det terrängen som är avgörande - du måste i första hand hitta en bra terränghäst, bra dressyr- och hopphästar finns det 13 på dussinet av men att hitta en som har kapacitet och psyke för terräng på högsta nivå är knepigare och man får helt enkelt jobba med svagheterna.

Jag kan ju bara se till mig själv - jag tycker det är jätteroligt att rida dressyr och det är det jag tränar mest av en vanlig vecka, hoppar gör jag med förtjusning och tävlar en hel del hoppning under mellansäsong men på en fälttävlan vill jag helst bara ha det överstökat så vi kommer till det viktigaste. ;)
 
Fast uthållighetsprovet fanns ju bara med på långa 3 dagars, aldrig på korta tävlingar. Tycker det är synd att steeplen försvann dvs fas B men fas A och C var ju bara ett meningslöst travande på vägar i tid och evighet. Det togs ju bort för att gynna hästarna. Det skulle aldrig gynna hästarna att ta bort dressyren.
Det är klart ingen ft ryttare rider fälttävlan för dressyren skull men långt ifrån alla tycker det är nödvändigt ont.

Dressyren ska visa att man kan ha en häst i en sådan uberkondition och samtidigt ha den så lydig och avspänd så man kan visa den i ett program. Det är inte alltid så lätt eftersom dom kan tagga på rätt rejält med tanke på att dom vet vad som väntar även om man mer sällan ser det idag. Ju mer igenom och lösgjord hästen är desto mer på hjälperna och desto mindre spel får hästen. Eftersom terrängen blivit så mkt mer tekniskt svår på senare år krävs mer lydighet, mer smidighet och mer gymnastisering av hästarna, dvs korta länga galoppen snabbt... Även om just länga aldrig brukar vara ett problem. Detta visar man på dressyrbanan

Då kan man rida terrängen... Titta på tyskarna

Vet. Besiktning är oxå ett moment i tävlingen, här visar man att man har lyckats med terrängen och inte tagit ut hästarna.. Alltså ridit skiten ur dom, fått dåliga språng så hästarna går i hindren. Kan straffa sig här.

Hoppningen visar att man inte ridit skiten ur hästen, att dom inte är för trötta, att dom har kvar lite spänst, att man kan korta galoppen till hoppegaloppen från 7 meters galoppen dagen innan. Hästarna har tuggummi i benen så man kan inte korta upp för mkt för då river dom så det lönar sig här att ha en god hoppare i grunden.
 
@Gabby_Ossi jag vet inte om Hedvig är kvalad faktiskt men William, Dag och Jonna är kvalade. Jag vet inte om det skulle vara mindre medaljchans med dom i laget faktiskt? I första hand måste man ju ha hästar som går i terrängen! Det är ju Prio Ett. Jag vet inte hur Staffan tänker om saken nu? Ska han skicka en som vägrat ut sig eller en som inte startade terrängen? Linda borde ju få åka vilketsom nu tycker jag... Antingen som lagmedlem eller reserv.
 
Ja, han gjorde inte det lätt för sig. Sen vet jag inte alls vad som hänt där nere men personligen skulle jag inte skicka någon faktiskt. Jag tror hästarna är redo till nästa OS, inte nuvarande. Och Rio är en lång väg att resa.
Sen är jag lite nyfiken på vad som gör att tyskarna är så mycket bättre än de flesta andra... De presterar ju hela tiden, iaf de i topp. Vad gör att deras hästar är så enormt presterande?
 
@Gabby_Ossi jag vet inte om Hedvig är kvalad faktiskt men William, Dag och Jonna är kvalade. Jag vet inte om det skulle vara mindre medaljchans med dom i laget faktiskt? I första hand måste man ju ha hästar som går i terrängen! Det är ju Prio Ett. Jag vet inte hur Staffan tänker om saken nu? Ska han skicka en som vägrat ut sig eller en som inte startade terrängen? Linda borde ju få åka vilketsom nu tycker jag... Antingen som lagmedlem eller reserv.
Hon blev kvalificerad efter Saumur i maj.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Hoppningen är ju sist, i regel. Så det är där det avgörs.

Aha, du menar så. Ibland är hoppningen avgörande men ibland förändrar den ju inte resultatlistan bland de främsta. Om de främsta istället står på noll fel vid start blir den ju betydligt mer avgörande, då gäller det nolla och vara snabbast.
 
Ja, han gjorde inte det lätt för sig. Sen vet jag inte alls vad som hänt där nere men personligen skulle jag inte skicka någon faktiskt. Jag tror hästarna är redo till nästa OS, inte nuvarande. Och Rio är en lång väg att resa.
Sen är jag lite nyfiken på vad som gör att tyskarna är så mycket bättre än de flesta andra... De presterar ju hela tiden, iaf de i topp. Vad gör att deras hästar är så enormt presterande?

Inte Luron, väl? Han är ju 17, han lär inte vara mer redo nästa OS.
 
Ja, han gjorde inte det lätt för sig. Sen vet jag inte alls vad som hänt där nere men personligen skulle jag inte skicka någon faktiskt. Jag tror hästarna är redo till nästa OS, inte nuvarande. Och Rio är en lång väg att resa.
Sen är jag lite nyfiken på vad som gör att tyskarna är så mycket bättre än de flesta andra... De presterar ju hela tiden, iaf de i topp. Vad gör att deras hästar är så enormt presterande?
De tränar, de analyserar och deras ledarteam är ALLTID ute på tävling. De har även en plan och ett mål och om du inte kan leverera i samtliga tre discipliner är du inte aktuell.

När man gör undantag från regeln i lag Tyskland handlar det som t.ex förra året om ekipage modell regerande världsmästare. Struktur och konsekvens genomsyrar systemet och det är de inte ensamma om t.ex både i Holland och USA har listorna på uttagningstävlingar legat öppet på nätet för allmän beskådan hela säsongen. I Sverige har man haft noll utstakad och framförallt klar plan det kan nästan vem som helst från den långa listan vittna om.
 
Efter att ha sett terrängen i efterhand så känns ändå Focus som ett bättre val kanske än Fairnando. Det var ju en väldig otur att han spookade på graven, men det är ju svårt med sådana gravar om det inte är hinder innan. Men jag tyckte ändå det flöt på bättre än vad det gjorde för Linda som fick ponnysparka på sin banan runt istort sett...
 
Efter att ha sett terrängen i efterhand så känns ändå Focus som ett bättre val kanske än Fairnando. Det var ju en väldig otur att han spookade på graven, men det är ju svårt med sådana gravar om det inte är hinder innan. Men jag tyckte ändå det flöt på bättre än vad det gjorde för Linda som fick ponnysparka på sin banan runt istort sett...
Spara Focus säger jag, den var superfin genom första vattnet och har framtiden för sig.

Om den kan få tid och chans att landa på rätt nivå under resten av säsongen kan den ju bli en fin kandidat till EM i Strzegom nästa höst eller VM i Bromont om två år :up:
 
Sista intervjun i ridsport nu så ångrar inte Staffan att han inte nominerade fler. De övriga har för dåliga resultat läs Dag och för lite erfarenhet läs jonna och Hedvig för att kunna tillföra laget något så det kan bli medalj.

Vilket skämt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp