OS Tokyo 2020 / 2021

Jag kollade lite på modern femkamp igår (såg dock inte ryttaren som diskuteras här). Men de flesta red ju jättedåligt. Liksom hindren är pyttesmå. Fattar att de måste vara bra i flera grenar och att dessa är så olika, men det är ju ändå ett OS?! Är det lika låg nivå i de andra grenarna de tävlar i?

Sjukt märklig sport, modern femkamp. Hur kommer man ens på att man vill hålla på med det? Känns som att "jag är ju inte bra på nånting så jag väljer detta". Men vet som sagt inte hur nivån är i de andra grenarna.

Jag kollade lite på modern femkamp igår (såg dock inte ryttaren som diskuteras här). Men de flesta red ju jättedåligt. Liksom hindren är pyttesmå. Fattar att de måste vara bra i flera grenar och att dessa är så olika, men det är ju ändå ett OS?! Är det lika låg nivå i de andra grenarna de tävlar i?

Sjukt märklig sport, modern femkamp. Hur kommer man ens på att man vill hålla på med det? Känns som att "jag är ju inte bra på nånting så jag väljer detta". Men vet som sagt inte hur nivån är i de andra grenarna.

Jag har faktiskt funderat på det :D Rida kan jag tillräckligt bra och jag är en utmärkt simmare och en riktigt bra skytt. Fäktning kan jag lära mig. Tyvärr avskyr jag att springa :p
Dock tycker jag att de skulle hålla sig med egna hästar.

Jag har faktiskt funderat på det :D Rida kan jag tillräckligt bra och jag är en utmärkt simmare och en riktigt bra skytt. Fäktning kan jag lära mig. Tyvärr avskyr jag att springa :p
Dock tycker jag att de skulle hålla sig med egna hästar.
Men vet du hur nivån är i de andra grenarna? Jag kände att vill man vara med i OS kanske det är modern femkamp man ska satsa på. Tyckte de sa att hindren låg på 1,20 och det tar man sig ju runt utan att ens behöva träna för det. Springa gillar jag. Simma bör jag kunna träna mig till. Skyttet däremot... Tror jag är hopplöst fall där. Fäktning gissar jag också att jag är urusel på.

Men vet du hur nivån är i de andra grenarna? Jag kände att vill man vara med i OS kanske det är modern femkamp man ska satsa på. Tyckte de sa att hindren låg på 1,20 och det tar man sig ju runt utan att ens behöva träna för det. Springa gillar jag. Simma bör jag kunna träna mig till. Skyttet däremot... Tror jag är hopplöst fall där. Fäktning gissar jag också att jag är urusel på.

Min pappa är f.d. elitlöpare, jag har f.d. elitfäktare som kollega och jag har en pojkvän med gott om vapen :p
Således borde jag kunna bli hygglig ganska snabbt. Tyvärr är det väl inte så mycket pengar i sporten :cautious:

Medioker nivå. Kopierar från Wikipedia:

Fäktning: Alla möter alla i enminutersmatcher. Första giltiga stöt vinner. Lyckas ingen av deltagarna få in en stöt, får båda noll poäng.

Hästhoppning: Tidshoppning på en 350–450 meter lång bana med 12 hinder, varav minst ett dubbel- och trippelhinder.

Simning: 200 meter frisim.

Den avslutande grenen kallas Combined Event och består av 3 200 (4 × 800) meter terränglöpning samt skytte med luftpistol. Före 2009 var dessa två moment separata. Inför varje 800-meterslöpning ska man skjuta och träffa fem skott. Från och med 2011 introducerades laserskytte istället för det traditionella med pellets. Laserskyttet gjorde sin debut i OS-sammanhang 2012 i Lond on.

Nu vet jag förvisso inte vad de använder för vapen men skytte är ju faktiskt enklare än man kan tro om de är rätt inställda.

Rolig fråga! Vilken sport ”räcker” vi vanliga människor till i? På gymnasiet hade jag en kompis som absolut ville vara med i OS men skolkade från gympan för det var så jobbigt. Han tänkte att velodromcykling, det är det nog ingen som håller på med, så så länge man är bäst i Sverige borde man ju få åka till OS. Cykla snabbt till skolan var han redan bra på. Han lade ner dem planerna ganska snabbt när han a) lärde sig vad de där cyklarna kostar och b) insåg att det är stor skillnad på att cykla lite småkvickt i tio minuter och att snurra runt i en cirkel i flera timmar på maxpuls.

Min pappa är f.d. elitlöpare, jag har f.d. elitfäktare som kollega och jag har en pojkvän med gott om vapen :p
Således borde jag kunna bli hygglig ganska snabbt. Tyvärr är det väl inte så mycket pengar i sporten :cautious:

Medioker nivå. Kopierar från Wikipedia:

Fäktning: Alla möter alla i enminutersmatcher. Första giltiga stöt vinner. Lyckas ingen av deltagarna få in en stöt, får båda noll poäng.

Hästhoppning: Tidshoppning på en 350–450 meter lång bana med 12 hinder, varav minst ett dubbel- och trippelhinder.

Simning: 200 meter frisim.

Den avslutande grenen kallas Combined Event och består av 3 200 (4 × 800) meter terränglöpning samt skytte med luftpistol. Före 2009 var dessa två moment separata. Inför varje 800-meterslöpning ska man skjuta och träffa fem skott. Från och med 2011 introducerades laserskytte istället för det traditionella med pellets. Laserskyttet gjorde sin debut i OS-sammanhang 2012 i Lond on.
Det där sa ju inte så mycket om nivån dock. Tänkte om de övriga grenarna låg på samma låga nivå som hoppningen.
Nu vet jag förvisso inte vad de använder för vapen men skytte är ju faktiskt enklare än man kan tro om de är rätt inställda.
Jag har bara testat luftpistol och luftgevär tror jag det heter? Jag var den enda som inte ens lyckades träffa den STORA tavlan 🙈...
Han tänkte att velodromcykling, det är det nog ingen som håller på med, så så länge man är bäst i Sverige borde man ju få åka till OS.
Haha, han kände inte till SOKs topp 8-kriterium.

Dorothee Schneider och ett antal andra ryttare har reagerat mot det som hände i femkampen. Intressant att se hur de alla använder sociala medier och reagerar. Undrar om reaktionerna hade varit lika snabba och offentliga om McLain Ward hade blivit påkommen idag eller om det är lättare att vara kritisk ”över gränserna” så att säga, eftersom FEI inte reglerar modern femkamp.

Väldigt tänkvärd läsning på en del stora ryttares konton just nu.

Det där sa ju inte så mycket om nivån dock. Tänkte om de övriga grenarna låg på samma låga nivå som hoppningen.

Jag har bara testat luftpistol och luftgevär tror jag det heter? Jag var den enda som inte ens lyckades träffa den STORA tavlan 🙈...

Haha, han kände inte till SOKs topp 8-kriterium.
Kan nästan garantera att får du bra inställt och användarvänligt vapen i handen samt en bra instruktör kommer du greja det galant också. Då är det faktiskt inte jättesvårt, även om det såklart krävs en del övning för att bli snabb och skicklig nog att greja det i tävling (när man kanske dessutom har nerver på utsidan 😱).

Noterar att enligt aftonbladet finns det flera saker som är mer intressanta än ett OS-guld i hästhoppning. Tex: tips om hur man har bra sex, lista över chefers lön i olika kommuner, "gränskaos" pga corona, hundvalpspriser.

Fatta om svenska herrar tagit fotbollsmedalj i någon sport alls, ens något mindre än OS, då hade hela startsidan på aftonbladets hemsida varit täckt av info om det. Nu är infon om OS-guld nästan i stil med en notis, inklämt mellan "sex är inte allt, men betyder mycket" och "rasa i vikt med trestegsmetoden" :meh:

Noterar att enligt aftonbladet finns det flera saker som är mer intressanta än ett OS-guld i hästhoppning. Tex: tips om hur man har bra sex, lista över chefers lön i olika kommuner, "gränskaos" pga corona, hundvalpspriser.

Fatta om svenska herrar tagit fotbollsmedalj i någon sport alls, ens något mindre än OS, då hade hela startsidan på aftonbladets hemsida varit täckt av info om det. Nu är infon om OS-guld nästan i stil med en notis, inklämt mellan "sex är inte allt, men betyder mycket" och "rasa i vikt med trestegsmetoden" :meh:
För mig är det fortfarande en hel mobilsida. Dock är det ju ”gamla nyheter” vid det här laget så det har knuffats ned lite. Så har det sett ut vid övriga silver också, så tror inte det är unikt för ridsporten faktiskt. :)

Det känns lite som att vi kan packa ihop och åka hem nu men vi får ju inte glömma bort handbollsdamernas bronsmatch tidigt i morgon bitti. 😀

Liknande trådar

Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
568
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Edla
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
948
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 814
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka