OS - Ökningar??

true_blue

Trådstartare
Har suttit och tittat på OS och tycker det ser bättre ut genomgående. Många trevliga ritter. Men - ökningarna, vart tog de vägen? Trodde först att jag såg fel på tvn, men Gunilla Byström säger efter de flesta ekipagen - fina framben, behöver mer tryck bakifrån-
Jag tog fram videon från Stockholm -90 - Det ser ut att vara skillnad. Är det ett nytt sätt att rida, en annan avel - eller bara varmt i HK??

Sv: OS - Ökningar??

jag såg också det. dom flesta travökningar ser ut som mellantrav fast med utslängda framben...

även galoppökningarna var väldigt tama för många. men det kan jag förstå, dom kanske inte vill risikera att hästen exploderar. men jag frågade mig samma sak som dig, vad har hänt med travökningarna? :confused:

Håller absolut med, var är de härliga,flashiga ökningarna någonstans,bortrationaliserade?

Nej, de får skärpa till sig lite i dressyren så att vi hoppryttare inte somnar ;)

Har suttit och tittat på OS och tycker det ser bättre ut genomgående. Många trevliga ritter. Men - ökningarna, vart tog de vägen? Trodde först att jag såg fel på tvn, men Gunilla Byström säger efter de flesta ekipagen - fina framben, behöver mer tryck bakifrån-
Jag tog fram videon från Stockholm -90 - Det ser ut att vara skillnad. Är det ett nytt sätt att rida, en annan avel - eller bara varmt i HK??

Omöjligt att svara på men jag kan tänka mig att hästarna överlag saknar lite tryck i den värmen, även om dom tävlar på kvällen så lever dom ju ändå i värmen och trots luftkonditionering i stallarna vilket inte heller kan vara så naturligt för dom så klart det måste påverka hästarna på ett eller annat vis. Många ser ju mattare ut än dom brukar.

Man hör ju den tunga andhämtningen på alla hästar o pionröda ansikten på ryttarna.

andreas red mkt långsammare i hela sin ritt.

inbillar mig att de blir mer taggade till finalen.

Ja, de flesta var rejält tungandade.

Jag minns inte med några fick till travökningar, flera fick till sina galoppökningar. Men överlag så tycker jag att de flesta ritterna var på lite matta och ovanligt spända hästar. Mer missar än vad man är van att se på så hög nivå

Jag tror att man inte spänner vågen och chansar.

KL

På VM - 90 var det väl också extremt varmt har jag för mig.

usch ja det hörde jag, så hårt och tungt har jag nog aldrig hört en frisk häst andas. det kan nog kanske vara en orsak till att dom inte orkar ta i.

Tycker oxå att det saknas lite flaschiga ökade steglängder
men ist tycker jag att de bara ökar traven och det är ju inte det som är ökad trav (ökad steglängd) :crazy:

Tycker inte att kvaliten på hästarna är så hör över lag.
Älskade den ryska ryttaren på den vita lilla 18 åriga hästen :love:

Jag tycker ökningarna generellt är sämre nu för tiden jämfört för några (ja minst in på nittiotalet) år sedan.

Och det är ju rent beklämmande när kommentatorer säger "ja, det här gör han ju så himla bra" om Briars travökningar. :cool: (dock ej GB utan någon expert från Globen eller dyl.)

Tycker oxå att det saknas lite flaschiga ökade steglängder
men ist tycker jag att de bara ökar traven och det är ju inte det som är ökad trav (ökad steglängd) :crazy:

Ja det är spännande att se vilket tempo en del har i samlade traven t.ex. De verkar ha bråttom nånstans...? :angel:

[
QUOTE]Och det är ju rent beklämmande när kommentatorer säger "ja, det här gör han ju så himla bra" om Briars travökningar.
:rofl: det kan väl ingen ha sagt om Briars travökningar? På skoj i så fall. Mycket bra har han gjort genom åren men travökningarna har aldrig hört dit.

Joodå, det kan ha varit den gamle hoppexperten som i många år var med och kommenterade dressyren också. Så man kanske får ha lite överseende.. eller nej, även en hoppnisse måste ju se att det inte är bra. :eek:

Bakbensaktivitet har ersatts av viftande framben, synnerligen väl demonstrerat av det svenska, i övrigt ganska fina ekipaget. :)

Precis, finns kanske inte så många bra hästar just nu, hoppas det kommer fram några så man kan njuta av dressyren.

Man får väl njuta av sin egna :devil:

Men just Briar har ju ett rörelsemönster där han trampar med haserna bakom sig. Det är ju många som anser att han gör ett kanonjobb på en häst som inte har alla förutsättningar.
Han har ju dragit ner på frambenssprattlet väsenligt.

Om man ser till piafferna har många även där varit matta o hellre gått lite för mkt framåt för att bibehålla takten istället.

en sak som jag anmärkte på ang passagen (när vi ni diskuterar rörelser) är att don schufros passage är precis som matines; han hoppar från ben till ben, det ser mer konstlad än samlad ut. :confused: så gör inte dom andra ryttarnas hästar? tror ni han lär in det på nåt särskilt sätt eftersom det blir så?

Den likheten ser jag inte:rofl:

Han borde få bättre snurr på hingsten, men visst rider han dem lika.
Brink, Kyra, o en till karl:confused: tog med sig hästarna uppåt i passagen.

Jag har också noterat detta. Men hans andra, Cashmir, är ännu mer av Matiné stuk än hingsten. Så det tror jag. Han har vill sin egna lilla "metod"

Som jag minns det var det varmt för att vara i Sverige speciellt när distansen gick. Dressyren minns jag som en varm svensk dag, men inte åt det luftfuktiga extrema hållet i HK

Tror på en annan avel oxå de hästarna som är här kom ju till när man ville ha jättekorta hästar, nu har det ju gått tillbaka lite och man vill ha dom lite längre i ryggarna igen. Dom upptäckte nog när det var för sent att böjning och längning är rätt svårt på korta hästar.

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka