OS i Sotji 2014 - den officiella tråden

Sv: OS i Sotji 2014 - den officiella tråden

Blir så less på valla-snacket från norrmännen. De provar ju sina skidor innan start.. Har de inte en mun att öppna om de tycker att skidorna är dåliga?! Nänä, lek vidare i sandlådan ni, där tar ni inga medaljer.

Det är inte alltid så lätt att upptäcka vid en kort testsituation. Är alla skidpar dessutom pest eller kolera så blir det ju inte bra oavsett.

Dåliga skidor har de ju uppenbart, iaf Johaug igår. Man såg ju att det var snö/isklumpar i fästzoonen efter loppet.

Tycker oavsett synd om både norska damerna och herrarna. Inkluderat Northug, tycker han verkar vara rätt skön (!, klagar dessutom i princip aldrig på skidorna) och har en fantastisk vinnarskalle. Inte riktigt lika kul (jo fantastiskt är det såklart men kunde ha varit än bättre) att Sverige vinner när det inte stämmer öht för Norge, hade varit mer fantastiskt att slå ett Norge med bra material och form.

Senast ändrad:

Nej jag vet. Men nu har de haft dagar på sig, jag tror inte ett norskt vallateam är så dåligt att de misslyckas brutalt lopp efter lopp. Det kan hända enstaka lopp men njaaa, det är nog inte hela sanningen att det bara är dåligt vallat. Vilket som så hoppas jag de får ordning på grejerna, de befinner sig verkligen inte i en rolig sits.

Kl

Vill påminna om skid-VM i Oslo/Holmenkollen 2011 då Sveriges vallateam hade problem större delen av mästerskapet. Det är alltså inte första gången ett vallateam misslyckas. Tack och lov är det inte vårt den här gången. Nu har det ju dessutom varit extremt före med temperaturer upp emot +15 i Sotji. Det är anmärkningsvärt att det ens finns snö att åka på då.

Jag är oerhört glad för Sveriges framgångar och för att få tyst på de retsamma norrmännen men jag tycker också väldigt synd om de norska åkarna. Jag vägrar tro att de allihop samtidigt råkar vara ur form.

Nä, Norges damer verkar inte vara ur form. De hade ju också uppenbart värdelösa skidor igår. Herrarna däremot verkar inte vara i strålande form direkt.

Jag gillar också Anders Södergren och har alltid gjort
vet inte varför men blir alltid så glad av att se honom åka, speciellt när det går bra :D

Kl

Vill påminna om skid-VM i Oslo/Holmenkollen 2011 då Sveriges vallateam hade problem större delen av mästerskapet. Det är alltså inte första gången ett vallateam misslyckas. Tack och lov är det inte vårt den här gången. Nu har det ju dessutom varit extremt före med temperaturer upp emot +15 i Sotji. Det är anmärkningsvärt att det ens finns snö att åka på då.

Jag är oerhört glad för Sveriges framgångar och för att få tyst på de retsamma norrmännen men jag tycker också väldigt synd om de norska åkarna. Jag vägrar tro att de allihop samtidigt råkar vara ur form.

Precis vad jag loggade in för att skriva. Jag tycker också synd om norrmännen. Men samtidigt tycker jag att det är extremt ogint av norrmännen att förringa svenskarnas insats för att de själva har dåliga skidor just nu. Det vore ju som om svenskarna hade sagt att Northug vann dubbeljakten i VM 2011 bara för att Hellner hade usla skidor på första sträckan.

Sedan tror jag vallamissar bara är en del av förklaringen. Det har ju faktiskt varit ett svårt före för alla - även om Sverige har lyckats med vallningen. Både Kalla och Olsson menade ju på att det nästan gick i krypfart vissa bitar när de tog sina medaljer i klassisk stil. Jag tror faktiskt att uppladdningen - och formen - har spelat en viss roll i det hela. Norrmännen valde tour de ski medan svenskarna avstod och fokuserade på grundträning och avslutade med uppladdning på hög höjd.

*kl*

Sprintlagen klara:
Ingemarsdotter/Nilsson (vet inte ordningen?)
Jönsson/Peterson

Känns som att det kan gå hur som helst. Guld lär det i alla fall inte bli.

Skönt att Kalla står över, vill att hon ska satsa på tremilen.

Jag har också svårt att tro att det blir guld, men det ska bli intressant att se hur långt det räcker :)

kl

Synd att Jessica inte fick till det i storslalomen idag, men det var svåra förutsättningar. Kul att se Maria PHs andra åk dock, riktigt fint :)

Jag tycker också det är tråkigt för norska längdåkarna..men samtidigt måste man ju inom sportens värld lära sig att förlora. Och att som nu på presskonferensen antyda att det kan handla om att andra länder haft tillgång till vallor som norge inte haft.. tycker det låter .. märkligt?

Dessutom var det väl två skidskyttar som fick medalj? Och några längdåkare har ju fått medalj? Så.., så himla dåligt har det ju inte gått med andra länders ögon. Men jag antar att Norge tog för givet att de skulle vinna nästan allt så då blir ju fallet hårt.

*kl*

Vad har Sverige för medaljchanser kvar förutom i längdskidor och skicross? Har dålig koll på det och undrar vad som måste ses i veckan. Nån med koll?

Damkronorna, herrkronorna, slalom herrar och damer (ev. storslalom herrar, har dålig koll där), curling herrar och damer och längd och skicross som du sa.

Senast ändrad:

Damkronorna, herrkronorna, slalom herrar och damer (ev. storslalom herrar, har dålig koll där), curling herrar och damer och längd och skicross som du sa.

Ja just det, slalomen måste ju ses. Men curling alltså, borde fan inte ens räknas som sport. Ungefär lika spännande som golf. Dvs dötrist.

Hockeyn då, hur bra/dåliga är Sverige? Guldchans? Måste överväga om jag behöver kolla på det :p

Damkronorna spelar bronsmatch och herrkronorna kan absolut gå hela vägen! Herrarna spelar sin kvartsfinal imorgon och de ska vinna den bara alla gör jobbet, sedan kommer det förstås bli tuffare motstånd.

Ja herrarna har absolut guldchans i hockeyn! Dom ska ju som sagt klara slovenien igen, sen talar det mesta för att dom möter Ryssland i semi och det blir ju lite värre men det ska dom klara också. Finalen kommer bli hård, för där kommer motståndet bli Usa eller canada.

Liknande trådar

Äldre Kan inte låta bli att dra paralleller med 1936. Det första propaganda-os:et.:meh:
Svar
10
· Visningar
922
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama