OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Svarar på min egen fråga och om någon mer är intresserad finns alla os-resultat här http://www3.ridsport.se/Tavling/Evenemang/2012/OSiLondon20121/OS-resultat/Dressyr/

Storbritannien har sedan 1912 (tidigare fanns inte med på listan) inte tagit en enda medalj i dressyr. Tyskland har tagit varenda lagguld sedan 1984. 1980 tror jag bestämt Tyskland (och många andra länder) bojkottade OS helt. Tyskland har även tagit lagguld 1976, (1972 tog Sovjet guld och Tyskland silver, Sverige brons) 1968 och 1964, 1960 var det ingen lagtävling. 1956 tog SVERIGE lagguld så även 1952 och egentligen 1948 men då blev svenska laget diskvalificerat. Sverige har flest guld, 17 st i ridsport efter Tyskland som har nästan dubbelt så många, 37 st.

Detta var dagens historielektion

Senast ändrad:

Joho i början av förra seklet var Sverige den stora nationen inom ridsport i alla tre discipliner. Konstigt egentligen för då måste ju träningsmöjligheterna varit ännu sämre för det fanns väl inte så många ridhus på den tiden. Och vintrarna var väl knappast mildare då heller. Medan fransmän, tyskar och britter och många andra länder alltid haft kortare mildare vintrar och därigenom bättre träningsmöjligheter. Men så var det.

Senast ändrad:

Vi har ju faktiskt en hel del bronsmedaljer på andra mästerskap i dressyr.. under 80talet i OS? VM 98 i Rom, 2005 och 2007 på EM har vi också bronsmedaljer!

O britterna har alltid varit bättre på de hästsporter som ligger närmare jakten, dvs hoppning och speciellt fälttävlan. Dressyr var något småkonstigt som man sysslade med "på Kontinenten".

Det här blir en sån lyft för dressyren. Jag är så glad för det.

Är också grymt glad över att Dujardin rider i en riktig ridhjälm och hon ser inte ett dugg mindre elegant ut för det. Kudos till henne! :bow::bow:

Ja lagbrons OS 1984 och så kan vi väl också nämna den svenskfödda hästen Piaff som tog guld 1972 med sin ryttare Liselott Linsenhoff men ryttaren red ju för Tyskland så den medaljen hamnade på tyskarnas konto. Men hästen var i alla fall svenskfödd och ansågs av många som världens bästa dressyrhäst...på den tiden.

Senast ändrad:

Joho i början av förra seklet var Sverige den stora nationen inom ridsport i alla tre discipliner. Konstigt egentligen för då måste ju träningsmöjligheterna varit ännu sämre för det fanns väl inte så många ridhus på den tiden. Och vintrarna var väl knappast mildare då heller. Medan fransmän, tyskar och britter och många andra länder alltid haft kortare mildare vintrar och därigenom bättre träningsmöjligheter. Men så var det.

Ja det var ju på militärernas gyllene tid inom ridsporten, jag skulle tro att ridkunskapen var betydligt bättre då i Sverige bland de som red och tävlade. Tror att svenskarna stod rätt nära tyskarna på den tiden, där var ju också ridningen mycket kopplad till militären och det fanns en gedigen grund bakom.

Roade mig med att bläddra igenom resultaten igen och Storbritanniens senaste hoppmedalj är så länge sedan som 1984 - lagsilver. I fälttävlan betydligt fler medaljer, jaktridning är väl nästan deras nationalsport.

Men kul att de vann och jag hoppas vi får se ännu fler i hjälm på dressyrbanorna efter detta då Dujardin vann iförd hjälm.

Senast ändrad:

Tror att svenskarna stod rätt nära tyskarna på den tiden, där var ju också ridningen mycket kopplad till militären och det fanns en gedigen grund bakom.

Jo hela Sverige var ganska rejält tyskvänligt fram till 1941...på alla sätt och vis.

Men i alla fall imorgon börjar hopparna på noll igen så en medalj för RGB skulle vara väldigt roligt. Tyvärr ska jag jobba så jag får se det i efterhand, hade inte en tanke på OS när jag fick schemat i början av juni och nu är det så dags att försöka byta pass med någon. :grin:

Nja det var nog en sanning med modifikation.. Sverige var ganska tyskvänliga även efter 1941 även om vi skulle ses som neutrala.

Jo det stämmer jag tog 1941 just för att då vände det politiskt och utåt vad jag har lärt mig på historielektionerna i alla fall. Men nu har vi kommit långt från ämnet tror jag, ursäkta mig jag babblar mest om forntida framgångar :D

Jag tror att Parzival ligger på så hårt så hon måste nog hålla såpass mycket, det är en stor häst med sjukt mycket driv. Tror den sticker all världens väg om hon släpper, men det blir ju inte alls samma lätthet som tex Valegro.

Jag tror att Parzival ligger på så hårt så hon måste nog hålla såpass mycket, det är en stor häst med sjukt mycket driv. Tror den sticker all världens väg om hon släpper, men det blir ju inte alls samma lätthet som tex Valegro.

Men så hårt kan hon väl knappast hålla hästen - jag menar, den går ju med sluten mun? Det är väl troligare att hon försöker reglera den i huvudsak med sitsen?

Såg inte hennes ridning idag. Men väldigt ofta hänger hon typ baklänges, hästen ångar på med sju mil lång mun.

Men det är en riktigt häftig häst med otrolig mekanik, inte för det. Men detta är min åsikt och jag föredrar ryttare/hästar som Carl Hester, Uthopia och Valegro, det ser så mkt trevligare ut så.

Senast ändrad:

Roade mig med att bläddra igenom resultaten igen och Storbritanniens senaste hoppmedalj är så länge sedan som 1984 - lagsilver. I fälttävlan betydligt fler medaljer, jaktridning är väl nästan deras nationalsport.

Men kul att de vann och jag hoppas vi får se ännu fler i hjälm på dressyrbanorna efter detta då Dujardin vann iförd hjälm.

Rätt. Fast det finns fler hopptävlingar än OS. :)

Tyckte Parzival såg riktigt fin ut idag, visst han ligger på lite men han väntade ändå fint .. ser framemot hans kûr i morgon

Och det är ju ändå trevligare med hästar som vill framåt än som tråckar ihop helt, och väntar han lite så har den ju som sagt grym mekanik och rejält med power.

Kuren (hmmm hur får man till det tyska u:et med telefon?) blir spännande, tror det kan bli riktigt spännande om pallplatserna!

Ingen aning, men Tyskland hade ju tagit det de typ senaste 100 OS eller nått sånt. Iaf sen 1984! :eek:

Håller för övrigt med om Adelindes hårda hand, tycker faktiskt att en hel del varit det idag fast inte så mkt dock.
Kommentatorerna menar att hon släppt på kedjan lite. det kan ju stämma då den gapar mindre. Det är skillnad på Gal, Hesters o jardins händer som är mer finkalibrerade. Tinne borde våga rida mer i piaffen för att för en gång få slut på att de lägger av. De lär ju sig...Kanske byta tränare:grin:

Kommentatorerna menar att hon släppt på kedjan lite. det kan ju stämma då den gapar mindre. Det är skillnad på Gal, Hesters o jardins händer som är mer finkalibrerade. Tinne borde våga rida mer i piaffen för att för en gång få slut på att de lägger av. De lär ju sig...Kanske byta tränare:grin:

Mmm. Jag tror mer på Kyras metod där, att lära in piaff med hjälp av positiv förstärkning. Lär man in med för mycket spö är ju hästen inte särskilt motiverad att trampa vidare när man inte har det med sig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka