OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

kl
Måste undra om det bara var jag men jag tyckte en häst var otroligt tjock, en fux var det, kommer inte alls ihåg vilket land det var men stor var den. Eller var det så den såg ut bara? Någon som vet vem jag menar?

kl
Måste undra om det bara var jag men jag tyckte en häst var otroligt tjock, en fux var det, kommer inte alls ihåg vilket land det var men stor var den. Eller var det så den såg ut bara? Någon som vet vem jag menar?

Jo, någon tjock fux var det med. T.o.m. min far som knappt vet vad som är fram och bak på en häst reagerade på den. (Fast han sa väl mer.. "Oj, den var.. stor i kroppen jämfört med de andra"). Minns dock inte alls vad det var för någon, men har för mig att den fick rätt bra poäng. (Iaf jämfört med de andra då den startade, fast alla de bästa kom ju sist och puttade garanterat ner den på listan)

Finns några filmade ritter där hon hotar honom med tygellängden som är över för att han ska piaffera... Hade en liten effekt :D

Jag syfte på andra hästar... Jag kan tycka att det överhuvudtaget är lite vanskligt att använda spö frekvent för att få fjutt på piafferna.

Jag syfte på andra hästar... Jag kan tycka att det överhuvudtaget är lite vanskligt att använda spö frekvent för att få fjutt på piafferna.

Ja, hästar måste ju uppmuntras att själva vilja göra det. Jag är väldigt tveksam till spömetoden, och jag tror inte att min häst hade gillat den. Däremot hade han piafferat en timme för en sockerbit! :D

Halvknapp.

Men är det ngn som vet om Tinne och Patrik utnyttjar möjligheten att ta hjälp av Kyra? Minna rider ju i knytkalaset och sen är det ju en hel drös med andra. Men man hör inte att Tinne och Patrik tar hjälp?

Jag är ganska säker på att jag läst i någon intervju att Patrik åtminstone var med i knytkalaset förr. Men nu antar jag att det är Sjef för hela slanten. Vilket väl i dressyvärlden måste ses som bra mkt mer prestigefullt och inte riktigt jämförbart med att rida för Kyra? Vad man än tycker om Sjef alltså.

Jag är ganska säker på att jag läst i någon intervju att Patrik åtminstone var med i knytkalaset förr. Men nu antar jag att det är Sjef för hela slanten. Vilket väl i dressyvärlden måste ses som bra mkt mer prestigefullt och inte riktigt jämförbart med att rida för Kyra? Vad man än tycker om Sjef alltså.

Nej, jag tror att Tinne fortf rider för Lussan och Minna för Cilla. Men oavsett, så tränar de piaffer själva från tidig ålder hos hästen. Jag tror att tränarna mer fungerar som 'ögon'.

Jag gillar Brinks tänk- att klappa som attan o hästen trampar ännu mer. kommer väl delvis från Kyra.

kl

Någon mer som uppmärksammade Charlottes tygelfattning?

Jag tyckte den bruna PRE'n var extremt fet..

Svt1 imorgon 13.30-14. Förmodligen klipper de in svenskarna och hela finalen visas ju på Svt Play.

Jag tror dom som har/får problem med piaff i många fall tar för mycket hjälp hemma från backen, dvs medhjälpare som driver på/duttar med pisken. Säger inte att det absolut är så men att försöka få igång piaffen från ryggen/få hästen "självgående" i rörelsen från början känns som om det skulle vara det bästa alternativet.
Och det är ju skitsamma hur bra hästen gör det på träning eller hemma hemma - där vinner man inga tävlingar.
Som sagt, det är vad jag tror iaf.

Jag tror dom som har/får problem med piaff i många fall tar för mycket hjälp hemma från backen, dvs medhjälpare som driver på/duttar med pisken. Säger inte att det absolut är så men att försöka få igång piaffen från ryggen/få hästen "självgående" i rörelsen från början känns som om det skulle vara det bästa alternativet.
Och det är ju skitsamma hur bra hästen gör det på träning eller hemma hemma - där vinner man inga tävlingar.
Som sagt, det är vad jag tror iaf.

Ja, säkert. Min teori är att positiv förstärkning kan bidra till att slippa den typen av problem, och att spöet då blir en hjälp för hästen att förstå hur den ska använda sin kropp. Men viljan att trava på stället måste finns hos hästen och uppmuntras, för jag kan tänka mig att många hästar helst hade sluppit den rörelsen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka