Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det hoppning som får dra fram den svenska ridsporten. FT och dressyr är ute. Det är hoppningen vi kommer att minnas från detta OS då det gäller hästsport.
Men Roffe är ju stålmannen himself. Först drar han fram laget till medaljläge. Sedan blir det pankaka av alltihop. Dagen därpå blir det dopingskadal. Starlistan gör om. Man befarar att en tyfon ska dra in under tävlingarna. När Roffe sedan ska rida så börjar vattenhindret att läcka vatten o Roffe tvingas avvakta och tom rida ut. Den mannen har nerver av stål och hur kan man bara ladda om efter allt detta.
Kommer tillbaka och gör en perfekt runda men av alla djävligheter så trillar han dit på sista. Tar sitt silver och räddar ansiktet på Svensk Ridsport. Det är bara att gratulera o lyfta på hatten Jag rös hela tiden och njöt av att det var iordningställt så som det måste vara för att gå ut i ett OS och mer eller mindre sopa rent.
KL
Jag gjorde ett par reflektioner i kväll; först av allt vilken skicklig ryttare RGB verkligen är ( fast det är ju uppenbart ) och vilken kanonhäst han har lyckats få tag i!
Nr 2; Kan ingen lära karln att prata svenska?! Han gör ju nästan en Anita Ekberg eller Dolph Lundgren. Men, men han e förlåten, tar man medalj i OS så får det väl gå...
Och ja, hans svenska var nästan lite charmig, de jag satt och kollade på TV:n med fällde kommentaren att "men han kan ju nästan inte prata svenska".
*kl*
Sitter just nu och läser på aftonbladets forum och diskussionsida. Där får man bland annat göra att ridning för det första inte är en sport, att det bara är fjollor, rika och fjortonåriga tjejer som håller på med det, att det inte är något mer än hästar som underkuvas och i dressyren tvingas till bisarra rörelser, att både ridning och konstsim borde uteslutas ur OS-sammanhang osv. Har man hört det förut eller? Inte konstigt att det knappt visas någon hästsport, verkar finnas en hel "ner-med-ridning"-sekt.
Visst, tryck ner ridningen bara. Sveriges näst största sport, sett till antalet utövare. Visste inte att det fanns så många fjollor och fjortonåriga tjejer i Sverige!
Har kollat upp det, och enligt expressen är det såhär:
"Inför OS i Sydney fastnade Eric Lamaze på nytt i ett dopingtest, den här gången för efedrin.
Straffet, livstids avstängning, omvandlades till en varning efter att det kommit fram att tillverkaren använt feltryckta etiketter på de kosttillskott Lamaze använde. ... Under samma period åkte kanadensaren på nytt dit för kokain - stängdes av på livstid igen och missade ännu ett OS.
...
Dock lyckades han återigen överklaga avstängningen - med hänvisning till att han redan var avstängd på livstid när han tog kokain. Den avstängningen som senare upphävdes."
Gud!
KL
Det var oerhört bra av ROFFE men tyckte även han fegade lite! Tänk om han också varit felfritt men förlorat guldet pga att han red för långsamt! Men det är liksom typiskt Sverige ibland att de fegar när det verkligen gäller! De gjorde samma sak i ett ponny EM för många år sedan har jag hört från en kamrat som var där och såg det. De gick miste om guldet i lag och hamnade istället på brons plats. Visserligen bra gjort det, men det är väl dumt också att fega och rida för långsamt! Det gäller att satsa! VINNA eller försvinna, speciellt i omhoppningar!
Nästan alla dopar, hela tiden. Bara att det inte alltid märks.
Tyskland har sedan några år tillbaka själv infört kontroller för att kunna undvika det som just skett.
Nej, men att kalla det stolpe ut när han tar silver tycker jag är lite magstarkt.
Kokain räknas som prestationshöjande substans inom ex. friidrotten, så jag skulle bli väldigt förvånande om det inte räknas som det inom ridsporten också.
Bland annat Sotomayor (höjdhopp) är fälld för att ha dopat sig med kokain.
Och, hade Roffe varit felfri hade nog Lamaze haft en liten växel till att lägga in. Kanske hade han rivit istället då, men jag tvivlar på det.
Roffe gjorde så gott han kunde, och denna gången räckte det ända till ett silver, vilket är otroligt bra! Roffe var skitbra, men just denna tävlingen var Lamaze lite bättre.
Visst hade Roffe nackdel av att starta först, men Lamaze hade förtjänat sitt slagläge genom att ha ridit bättre i de föregående omgångarna, Thats it!
Roffe red nog så fort han kunde och han hade exakt samma tid som Lamaze så hade han varit felfri så hade de delat på guldet
Och, hade Roffe varit felfri hade nog Lamaze haft en liten växel till att lägga in. Kanske hade han rivit istället då, men jag tvivlar på det.
Enligt Göterborgs-Posten så sa Roffe såhär om sin ritt:
Snabbt, men inte tokigt snabbt.
Jag visste att Lamaze hade en supersnabb häst i superform. Min tanke var att försöka rida snabbt och inte göra några misstag. Att försöka vinna på ren speed var för riskfyllt och ett par galoppsprång innan sista hindret förstod han att guldet var kört.
Ninja blev för vild och stark och jag fick inte ordning på honom.