Örter, Tävling & dopingregler?

L

Liquitriq

Hejsan, har en häst som är fruktansvärt jobbig att rida i samband med brunsten. Sen brunstar min häst väldigt ofta (brunstar 2 veckor, en veckas uppehåll och sen två igen), och det är inga små brunster. Det är mycket och hon är helt till sig bara hon ser en annan häst och "skvätter" elr vad man säger. Sen så när man rider, i galopp och när man hoppar så kickar hon, även bockar och vägrar gå frammåt. Hon var exakt såhär förra året när vi köpte henne (exakt samma tid) , men då tänkte vi inte på att det kunde vart att det gjorde ont, utan tänkte att hon testade oss. Efter ungefär 1 månad av bestämdhet så gick det över och hon var helt perfekt och det har hon varit resten av året också. Vi har tävlat och det har funkat väldigt bra.

Men så ska vi prova att ge henne örter för att lugna, milda värken som vi och veterinärer antar att det är. Det vi har beställt är "Stroppy Mare" som innehåller: Vallmokronblad, Hallonblad, Kamomill, Järnört, Munkpeppar och Johannesört

Vad tror ni? Har letat överallt på internet men hittar ingenstans där det står vilka örter som klassas som doping. Har hittat där det står att "vissa örter klassas som doping.." men inte VILKA.
Skulle vara väldigt glad om någon kunde hjälpa mig :) :bow:

Sv: Örter, Tävling & dopingregler?

Jodå du får kolla på ridsportförbundets förbudslista. Den finns på nätet. Verkar nog som vissa ingredienser i Stroppy Mare kan tänkas höra dit. HH

Hur läser du? Nog tycker jag att både munkpeppar och johannesört skulle kunna räknas
till förbjudna substanser sista stycket -lugnande örtprodukter.
Johannesört kanske också till I.Dopning där antidepressiva medel nämns. Johannesört är ett godkänt antidepressivt medel för människor.
Om växter står det också i III stycket. Men jag är inte säker på munkpepparns kemiska struktur så jag vet inte om den kan räknas till den gruppen också. HH

FÖRBJUDNA SUBSTANSER
II. Otillåten medicinering
Läkemedel som kan påverka prestationen genom smärtlindrande, lugnande eller
stimulerande effekt eller genom att orsaka eller modifiera andra fysiologiska eller
beteendemässiga effekter, inklusive;
• lokalbedövningsmedel;
• sympatomimetiska hjärtstimulantia;
• central- och respiratorisk stimulantia;
• klenbuterol och andra bronkodilaterande medel som används för behandling av
kroniska bronkiter (RAD);
• ett enda icke-steroid antiinflammatoriskt (NSAID) medel eller dess metabolit(er)
• en enda kortikosteroid;
lugnande medel eller sedativ som är godkända för användning på häst inklusive
antihistaminer; tiamin; valeriana och andra örtprodukter
utom de som specificeras som
förbjudna substanser med rubriken dopning.

Känner mig lite dum men den säger mig ingenting :O Fattar helt enkelt knappt några ord alls som står i den. Hur vet man om örterna är lugnande eller jag fattar inte alls :O

Det står "lugnande medel eller sedativ(?) som är godkända.."
Det där sedativ förstör hela meningen :P gör så att jag inte fattar alls :O Varför använda så konstiga ord! :confused:

Vallmokronblad får mig osökt att tänka på opiater och de tester som ganska nyligen har genomförts; tydligen har människor testats positiva för heroin efter att ha ätit vanliga vallmofrön (!).

När jag använde det på min häst så kollade jag upp det och det var tillåtet att tävla på.Ngt ämne var diskuterbart men eftersom det är örter så skulle det bli så låg koncentration att det inte skulle klassas som doping.

Känner mig lite dum men den säger mig ingenting :O Fattar helt enkelt knappt några ord alls som står i den. Hur vet man om örterna är lugnande eller jag fattar inte alls :O

Det står "lugnande medel eller sedativ(?) som är godkända.."
Det där sedativ förstör hela meningen :P gör så att jag inte fattar alls :O Varför använda så konstiga ord! :confused:

Eftersom du har valt en produkt med utgångsläge från vad du skriver, nämligen.

Men så ska vi prova att ge henne örter för att lugna, milda värken som vi och veterinärer antar att det är.

Så eftersträvar du just örter med lugnade inverkan, och du valde även sådana.

Vet inte hur det är inom ridsporten men i travet så har ALLA örter och naturmedel minst 96 timmars tävlingskaren. Vissa (ett fåtal) örter kan ha längre karens.

om hon har så svåra besvär av brunst och är brunstig så ofta så lär det vara något som är fel.. kan tex vara cyster. har du kollat upp problemet på klinik?

munkpeppar är hormonregulerande, ge det i första hand.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 174
Senast: squarepants
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 184
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025