Örter , bra eller dåligt?

kingkong

Trådstartare
Vad har ni för erfsrenheter av att ge örter till hästar. Fungerar det för och nackdelar. tell the world ;)

Sv: Örter , bra eller dåligt?

Jag har givit min häst "Farriers Blend" för bättre hovtillväxt.
Det har varit mycket bra !

Men man måste räkna med att det tar lång tid innan det verkar.

Hej från Hambo

Hej!!

Vi har gett örter till våra hästar tidigare som vi köpt på Alyose (stavning??), bla lindblomma mot hosta, rölleka och nypon mot leder och ligament. Har funkat bra och hästarna gillar det!
Använder också deras tallibanolja mot förslitning i leder och muskler!
Finns också något som heter grön gröt (vet ej vad det är i det) men det är stakt som 17 och kan lätt ge blistereffekt, används istället för linement på skador och gallor. Bra ska det vara iallafall då det hjälper (gnugga inte för hårt dock och linda inte benen)!!

kingkong skrev:
Vad har ni för erfsrenheter av att ge örter till hästar. Fungerar det för och nackdelar. tell the world ;)

Häst 1: Fick flytande djävulsklo som antiinfl och smärtstillande efter att ha fått sviter efter fång. Hon hade inte ont av att gå i hagen, men kunde inte ens skrittas under ryttare på annat än mjukt underlag. DK gav NOLL effekt.

Fick också Seaweed & Rosehip för sin kassa hovkvalitet. Efter tre månader syntes det t ydligt nytt horn av mycket bättre kvalitet som växte ut. Hovslagaren var stum över 'miraklet' som han kallade det.

Fick även Stand Free, en örtblandning från Dodson och Horell anpassad för fånghästar. jag SÅG ingen effekt alls av detta, men jag vet inte hur dålig hon ev varit utan.

Slutsats: Seaweed & Rosehip fungerade, resten var pengar i sjön i princip.

Häst 2: Fått torkad djävulsklorot som smärtstillande. I de lägen jag normalt skulle gett butta. En gång som diagnostiskt verktyg (hästen kände sinte helt okej men inte ofräsch heller, jag ville se om det bara var 'krångel' eller smärta och satte honom på 10 dagar DK. problemen försvann, och återkom när DK:n sattes ut. Då bokade jag tid på klinik och mycket riktigt var han inte fräsch även om det inte märktes förrän efter böjprov). Sen har han fått det istället för butta under perioder när han haft det lite jobbigare, han blev nämligen Triangelmärkt. DK:n ges med fullt stöd från veterinären i ryggen. Blir det extra jobbigt, som t ex nu i höstas när det var leeera överallt ger jag butta istället som ger lite 'vassare' effekt.

Ätit kamomill på equiatrikers uppmaning eftersom hon ansåg att hans mage inte var riktigt somd en skulle. Jag ansåg att magen var utmärkt, men han fick sin kamomill. Ingen effekt alls som jag kunde märka, men equiatrikern blev nöjd ;)

Fått Seaweed & Rosehip för hovarna. Han har exemplariska, utmärkta hovar, men fick S& R ändå när stoet fick, för att vara kontrollobjekt. Eftersom han hade utmärkt hovkvalitet innan blev det ingen skillnad på den, däremot började hovarna växa som ogräs, och när jag blev tvungen att korta skoningsintervallt från sju veckor tillf em veckor ansåg jag experimentet vara färdigt och avslutade det ;)

Slutsats: Djävulskloroten fungerade ypperligt. Om det var för det var rot det funkade bättre än flytande till stoet, eller om valacken var mottagligare för DK återstår att se. Seaweed & Rosehip fungerade utmärkt. Kamomillen kunde vi besparat oss.

kingkong skrev:

Tja, om det hjälpt eller inte är ju svårt att säga. Har gett djävulsklo (antiinfl.) och tycker inte direkt att jag kunnat se något resultat. Tycker däremot att de örter jag gett som ska ha haft lugnande effekt har hjälp lite grann.
Samt att jag gav echinacea till min ena häst när hon var förkyld, hjälpte nog att påskynda tillfrisknandet lite grann... men gav samtidigt bisolvon (slemlösande, finns receptfritt på apoteket) och jag tror att det var nog det som hjälpte mest.

Nackdelar: Endel hästar kan vara överkänsliga, har för mig att det kan vara mycket protein i örter´. En kompis häst svällde upp massor i benen & mådde inte alls bra. Hon gav torkade på hink, kom ej ihåg vilket märke...
MVH

Det är en MYT att det kan vara farligt att ge örter pga att dom innehåller så mkt protein.... :smirk:
Man ger kanske 10-30 GRAM om dagen!!! Ett vanligt krafftfoder innehåller ofta 10-12% protein, ger du 2kg kraftfoder så får hästen i sig 200g protein/dag! Så även om örterna skulle innehålla endast protein (vilket dom givetvis ej gör....) skulle det bara utgöra en tiondedel av vad hästen normalt får i sig!!!! :crazy:

Sen kan vissa hästar vara allergiska, men det är inte ofta. Att hästarna i början på t.ex. en utrensande örtkur får svullna ben är en helt normal reaktion och indikerar bara att kroppen håller på att driva bort alla slaggstoffar.

Jag har haft bra resultater med örter, plockar själv eller köper individuella örter och blandar så hästen får exakt dom örterna den har behov för.

And. djävulsklon så verkar vissa hästar inte svara på den alls, min häst märker jag noll skillnad på. Älgört funkar bättre! Det är i allmänhet bäst att ge inhemska örter.

Vart kan man köpa Seaweed & Rosehip?
Hur mycket kostar det per kg, ska man ge det året runt utan avbrott, eller ger man en/flera kurer?

Har just nu gett Biotin i 10 månader och ser faktiskt förbättring, dock inga jätteförändringar.

Álin skrev:
Vart kan man köpa Seaweed & Rosehip?
Hur mycket kostar det per kg, ska man ge det året runt utan avbrott, eller ger man en/flera kurer?

Har just nu gett Biotin i 10 månader och ser faktiskt förbättring, dock inga jätteförändringar.

www.hippok9.nu

Man ger året runt, MEN tänk på att det har högt mineralinnehåll och kolla hur det blir ihop med andra mineralfoder och hästen foderstat i övrigt.

Liknande trådar

Hästvård Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera...
2
Svar
23
· Visningar
1 290
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka