Sv: Örter , bra eller dåligt?
kingkong skrev:
Vad har ni för erfsrenheter av att ge örter till hästar. Fungerar det för och nackdelar. tell the world
Häst 1: Fick flytande djävulsklo som antiinfl och smärtstillande efter att ha fått sviter efter fång. Hon hade inte ont av att gå i hagen, men kunde inte ens skrittas under ryttare på annat än mjukt underlag. DK gav NOLL effekt.
Fick också Seaweed & Rosehip för sin kassa hovkvalitet. Efter tre månader syntes det t ydligt nytt horn av mycket bättre kvalitet som växte ut. Hovslagaren var stum över 'miraklet' som han kallade det.
Fick även Stand Free, en örtblandning från Dodson och Horell anpassad för fånghästar. jag SÅG ingen effekt alls av detta, men jag vet inte hur dålig hon ev varit utan.
Slutsats: Seaweed & Rosehip fungerade, resten var pengar i sjön i princip.
Häst 2: Fått torkad djävulsklorot som smärtstillande. I de lägen jag normalt skulle gett butta. En gång som diagnostiskt verktyg (hästen kände sinte helt okej men inte ofräsch heller, jag ville se om det bara var 'krångel' eller smärta och satte honom på 10 dagar DK. problemen försvann, och återkom när DK:n sattes ut. Då bokade jag tid på klinik och mycket riktigt var han inte fräsch även om det inte märktes förrän efter böjprov). Sen har han fått det istället för butta under perioder när han haft det lite jobbigare, han blev nämligen Triangelmärkt. DK:n ges med fullt stöd från veterinären i ryggen. Blir det extra jobbigt, som t ex nu i höstas när det var leeera överallt ger jag butta istället som ger lite 'vassare' effekt.
Ätit kamomill på equiatrikers uppmaning eftersom hon ansåg att hans mage inte var riktigt somd en skulle. Jag ansåg att magen var utmärkt, men han fick sin kamomill. Ingen effekt alls som jag kunde märka, men equiatrikern blev nöjd
Fått Seaweed & Rosehip för hovarna. Han har exemplariska, utmärkta hovar, men fick S& R ändå när stoet fick, för att vara kontrollobjekt. Eftersom han hade utmärkt hovkvalitet innan blev det ingen skillnad på den, däremot började hovarna växa som ogräs, och när jag blev tvungen att korta skoningsintervallt från sju veckor tillf em veckor ansåg jag experimentet vara färdigt och avslutade det
Slutsats: Djävulskloroten fungerade ypperligt. Om det var för det var rot det funkade bättre än flytande till stoet, eller om valacken var mottagligare för DK återstår att se. Seaweed & Rosehip fungerade utmärkt. Kamomillen kunde vi besparat oss.