Orsaken till gallor?

J

JenniferH

Varför får hästen gallor?

Jag har testat linimenta min häst men det funkar inge vidare. Och jag har testat med back on track paddar. Det funkar bra, men det konstiga är att det fungerar inte på gallorna på bakbenen ? Lite konstigt...
Han har inte ont av det eller nåt, men jag måste ju såklart göra någonting åt det iaf :)

Sv: Orsaken till gallor?

Hästen kan få gallor pga många olika anledningar. Foderombyte, överansträngning eller på grund av parasiter. Det kan också vara så att hästen får gallor för att den stått still för länge.

Gallor uppkommer eftersom ledvätska samlas. De brukar minska när hästen rör på sig och vätskan 'pumpas' upp.

Spinner vidare på denna fråga...

När ska man börja bli orolig för gallor?

Vår häst, Loppan, har lite gallor både fram och bak. Det har hon haft hela tiden som vi har ägt henne. Det har varken blivit värre eller bättre, och hon verka inte ta nån skada av det. På nätterna har jag henne lindad, en tjock padd + en fleecelinda över. Detta funka jättebra, man känner då att benet ät mkt "renare" , torrare.

Eftersom hon är dräktig så ska man inte använda Back on Track, men annars hade det varit självklart till henne.

Vår häst, Loppan, har lite gallor både fram och bak. Det har hon haft hela tiden som vi har ägt henne. Det har varken blivit värre eller bättre, och hon verka inte ta nån skada av det. På nätterna har jag henne lindad, en tjock padd + en fleecelinda över. Detta funka jättebra, man känner då att benet ät mkt "renare" , torrare.

Eftersom hon är dräktig så ska man inte använda Back on Track, men annars hade det varit självklart till henne.

Ska man inte använda back on track på dräktiga???
Varför då??? Hade ingen aning....

Spinner vidare på denna fråga...

När ska man börja bli orolig för gallor?

Med en gång! Det är en signal att något är på väg att hända. Det behöver inte vara något farligt men ta reda på varför och se vilka ändringar du behöver göra. Det kan var nåt så enkelt att hästen behövs skos!:idea:

Det är för att det inte finns forskning på det. Vi använde BoT på vårt sto nästan hela dräktigheten och det gick hur bra som helst. Vad skulle vara farligt med värme på benen?

TS: Gallor på bakbenen är ganska vanligt och de behöver inte betyda någonting alls. En del hästar har säkert sämre cirkulation än andra och får lättare gallor. Är inte hästen påverkad i övrigt så skulle jag inte bry mig om dem.

Det är för att det inte finns forskning på det. Vi använde BoT på vårt sto nästan hela dräktigheten och det gick hur bra som helst. Vad skulle vara farligt med värme på benen?

Det är back on track själva som gått ut med att man inte ska använda dem vid dräktighet. Står på info bladet jag fick med när jag köpte mina. Detta för: " att man aldrig kan avgöra om effekten från en relativt nu produkt bidragit till ev. missbildning " så står det i pappret.

Ja, det är ju för att det inte finns forskning på det. Man skriver så om allt som det inte finns klara forskningsrön på. Men man bedömer själv som ägare till hästen hur man vill göra. I vårt fall var det ett enkelt val, då stoet nästan måste ha de där på benen för att må så bra som möjligt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: super
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 265
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka