"Öronsvamp"/Equine Ear Papilloma/Aureal Plaques

T

The Veterinarian

En häst i stallet fick unghästvårtor för en tid sedan (kanske ca 1.5 månad sedan) som orsakas av ett papillomavirus. Detta smittar till andra hästar om de ej tidigare haft det (typ som vattkoppor på människor). Oftast får hästar det i två- till treårsåldern, det är ingen idé att försöka isolera en häst med unghästvårtor då man oftast resonerar så att "har min häst inte haft det kommer den mest troligt att få det av en annan häst om den inte får det nu".

Min häst X har precis blivit fyra år i år, och den andra hästen i stallet XX är sex år. För ett tag sedan (ca två veckor sedan) upptäckte vi "öronsvamp" i XX:s öron. Vi utredde inte saken närmare då det ej verkade besvärande för hästen och saken skulle tas upp vid nästa vaccinationstillfälle istället. Nu har min häst X fått likadan "öronsvamp" i sitt ena öra!

Jag behandlar nu båda hästar med Virkon S två gånger per dag, då detta tar både virus, bakterier och svamp.

Jag googlade runt och hittade att detta är Equine Ear Papilloma som smittar lätt från häst till häst. Symptomen liknar vårtor fast mindre. Viruset kan spridas med knott och angrepp på häst kan hindras med en flugmask som skyddar öronen under sommarmånaderna. Viruset är ofta godartat, behandling kan ske kosmetiskt mha. borttagning av de små vita bulaktiga strukturerna - dock upphör virusets aktivitet efter tre till sex månader. (Dock har jag läst om hästar som haft det i åratal!)

Detta smittar lätt till öronen då huden där är tunnare och mer känslig.
Det är nog många med mig som undrat, så nu lägger jag ut detta här :)

Här kommer bilder:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Sv: "Öronsvamp"/Equine Ear Papilloma/Aureal Plaques

Papillom läker ut av sig själv, man väntar ut det. Om hästen inte är besvärad utav det så ser jag personligen ingen mening med att behandla. Kosmetiskt är alltid kosmetiskt, inget som hindrar användbarheten. Vad jag inte förstår är varför du har Virkon S på ett djur? Det är till för ytor, och är definitivt inte bra i närheten av slemhinnor ect

Jag har i vart fall blivit informerad om att Virkon S i vattenlöslig form är helt riskfritt att använda för djur och människor, min veterinär gick dock inte att få tag i precis nu för en dubbelkoll, men jag ska försöka senare.

Jag vet att det enbart är en kosmetisk sak som ej behöver behandlas, men om jag nu kan göra det utan att hästarna tar skada av det - kan jag lika gärna göra det. Faktum är ju att det sprider sig - och jag är inte helt säker på att hästarna inte kan få ont av det om det blir extrema mängder.

Men jag ska försöka få tag i veterinären igen senare, så återkommer jag!

P.s. Står även på Virkon S:s hemsida att det går bra att använda på djur i vattenlöslig form - men som sagt, ska dubbelkolla med veterinären.

Nu har jag äntligen fått tag i veterinären.

Hon sa att Virkon S inte är farligt att använda på häst, dem brukar använda det ofta på häst vid bl.a. svampinfektioner som ex. ringorm.

Däremot sa hon att vad det gäller papillomavirus i öronen är det ingen idé att göra någonting. Det finns ingenting som får det att gå bort, utan det mesta man gör har istället en omvänd effekt vilket gör att det förvärras, vilket jag inte hade en aning om!

Så nu har jag blivit lite klokare! Men det var ju skönt att få bekräftat att Virkon S i vattenlösning ej är farligt, jag har ju använt det på mugg efter att fått tips från uppfödare som både haft det på mugg och regnskållor - så jag har väl mer eller mindre uteslutit att det skulle vara skadligt. Men nu vet vi :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka