Öronskabb!

P

Piavik

Är allt för öronskabb fortfarande receptbelagt eller finns det något annat som fungerar?
Har inte haft det på år!Är det fukten i sommar som ställt till det?Fler som drabbats?

Sv: Öronskabb!

Frontline fungerar bra mot öronskabb och är receptfritt på apoteket.
Har du fått konstaterat att det är öronskabb? Vissa öronirritationer kan bilda samma "klägg".

Har kollat det själv i mikroskop hur doserar man det då?

En droppe i varje öra (efter tvätt förstås) och resten i nacken som man brukar dosera det. Det finns inga doseringsanvisningar mot skabben eftersom det inte är avsett för det men det hjälper bra.

va? jag har då aldrig hört talas om att hälla frontline i örat!! Är det verkligen något som en veterinär har rekommenderat dig? Öronskabb är djur som lever i kattens päls och öron och kan orsaka proppar i öronen av sitt bajs och brukar kunna ge öroninflammation oxå. Tycker inte att det bara är att droppa på och tro att det ska vara bra så. Är trumhinnan trasig pga öroninflammation, ska INGET hällas i örat! Är det en propp i örat, så kommer den inte ut av att man droppar lite frontline längst upp, och därmed så är det skabbdjur kvar i örat! Du kan inte se om trumhinnan är trasig utan ett otoskop (öronkikare) och det är nästan omöjligt att rengöra öronen tillräckligt noga hemma på vaken katt...
Prata med veterinär istället för att försöka ge dig på att behandla själv...

/maria, djursjukvårdarstudent

Jag har hört precis samma rekomendationer som sassy ang. Frontline och öronskabb. Jag har aldrig haft skabb på egen katt men bekanta har fått det rekomenderat av veterinär.

Många veterinärer rekomenderar Frontline mot öronskabb. En droppe i varje öra, och resten i nacken..precis som sassy sa.
/Linda, också djursjukvårdarstudent

Många veterinärer rekomenderar Frontline mot öronskabb. En droppe i varje öra, och resten i nacken..precis som sassy sa.
/Linda, också djursjukvårdarstudent

Även på djur de inte sett och som de inte har en aning om ifall de har hel trumhinna?

På de katter de tittat ner i öronen på och konstaterat att det är just skabb. Det är vad jag har varit med om iaf...

Ja, även på kattungar.

"Frontline har dokumenterat hög säkerhetsmarginal på både hund och katt. I kliniska studier har 8 veckor gamla hundvalpar och kattungar behandlats med 5 gånger normal dos under 6 månader utan att uppvisa symtom på biverkan."

Jag vet att det inte är det bästa sättet att bahandla skabb på, men jag vet att de gör så på vissa kliniker.

men då är det ju faktiskt en helt annan sak än att en djurägare på eget bevåg köper frontline och behandlar...och det var ju det tråden handlade om från början.
Har vet. avgjort att trumhinnan inte är skadad, är det ju ett helt annat scenario!
Till TS skulle jag rekommendera ett vet.besök ändå, för om trumhinnan är skadad och du häller ner frontline, så lär det kosta betydligt mer både i pengar och i lidande för katten! Dessutom så botar inte frontline en ev. öroninflammation som skabben kan ha medfört.

skaffade katt nr för en vecka sedan, samma dag han kom t oss hade han varit hos vet. o fått örondroppar mot öronskabb... min fråga är om det kan smitta min andra katt? klart de kan smitt men minskar risken i o med att hans behandligen redan var påbörjad när vi fick hit honom eller spelar de ingen roll?

skabbmedlet dödar inte omedelbart alla skabbdjur, så risken för att levande skabbdjur ska ha krupit av den nya katten till den gamla finns ju, särskilt om de umgås och ligger på samma ställen.

hur pass fort ser man om en katt blivit smittad med öronskabb då?
Den "gamla" katten har rosa helt rena o fina öron och ja kikar i dem oxå nu lite då o då men de kanske tar ett tag innan man kan se om han fått det? Man kan inte se spec mkt på den nya katten häller har rätt rena öron han med.. betyder de kanske att han inte hade så mkt eller går de inte o se mängden?

Pluto och Lillan hade båda öronskabb när de flyttade in. Vid Lillans ankomst blev det behandling hos veterinären, vet inte vad medlet hette men det var örondroppar. Det var alltså veterinären som utförde behandlingen, och det räckte med en gång. Vid Plutos ankomst fick jag ett recept på Stronghold, ett medel som man droppar i nacken, en omgång. Tyckte båda varianterna funkade bra, det var inte dyrt och de var skabbfria vid koll efter första behandlingen.

har pratat med vet nu på morgonen han rekommenderade att man börjar tvätta med barnolja sedan om det inte fungerar så tar man stronghold i nacken... Så inget mera än barnolja i örat!:angel:

jo, det har du rätt i.
Dock finns det säkert en hel del veterinärer som också rekommenderar det över telefonen. Vissa vet. är ju mindre noggranna än andra:/

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Ni som har haft en katt med livmoderinflammation, vilken behandling har er katt fått? Och hur har det gått? Min katt är under...
Svar
11
· Visningar
650
Senast: Tsaren
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 219
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama